عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

تغییر مفاهیم آموزشی دوره های MPH مبتنی بر نیاز جامعه

در اولین شورای عالی MPH مطرح شد
تغییر مفاهیم آموزشی دوره های MPH مبتنی بر نیاز جامعه

در اولین نشست شورای عالی MPH دانشگاه علوم پزشکی ایران بر ضرورت بازنگری در مفاهیم آموزشی دوره های MPH مبتنی بر نیاز جامعه تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ دکتر جلیل کوهپایه زاده در اولین نشست شورای عالی دوره MPH سه شنبه یازدهم خرداد ۱۴۰۰، گفت: لازم است  بازنگری در سرفصل ها مبتنی بر نیاز های مورد نیاز جامعه به خصوص در حوزه سلامت دوره MPH را از حالت تئوری خارج کنیم.
وی همچنین با اشاره به اجرای سیاست ها و برنامه های اجرا شده دانشگاه تصریح کرد: هدف ما تغییر در برنامه ها و حتی بازنگری در مفاهیم کلی آموزشی این دوره و حرکت به سمت برطرف کردن نیازهای حوزه سلامت البته با یک رویکرد داخلی و منطقه ای و حتی بین المللی سازی است.
دکتر علی اکبر حق دوست؛ رییس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی با اشاره به جایگاه خاص و ویژه این دوره در تمام دانشگاه های دنیا اظهار کرد: این دانشگاه ها اهداف آموزشی و برنامه های خاصی را با استاندارد های بالا برای دوره های MPH در نظر گرفته اند، ما نیز باید این دوره را با برنامه ریزی دقیق، دوباره به اصل خود برگردانیم.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه به مرور زمان با تغییرات ناهمگونی که در دوره MPH ایجاد شده، این دوره از حالت کاربردی خارج و صرفا به صورت تئوری درآمده است.
بنا بر این گزارش در جلسه شورای عالی MPH دکتر یار احمدی؛ رییس دانشکده بهداشت با اشاره به جایگاه و اهمیت این دوره گفت: مجوز این دوره آموزشی از سال ۱۳۸۴ توسط شورای عالی علوم پزشکی برای دانشگاه صادر و اولین دوره با ۱۵ دانشجو در دانشکده بهداشت آغاز شد.
دکتر یار احمدی با اشاره به وجود ۲۵ گرایش در کشور افزود: هم اکنون این دوره با ۱۶۳ دانشجو در ۵ گرایش در دانشکده بهداشت اجرا می شود.
دکتر میترا زراتی؛ مدیر دوره عالی MPH نیز ضمن اشاره به اهداف و سیاست گذاری های دانشگاه در کوتاه مدت (یک ساله و دو ساله)، سرآمدی در اثر بخشی اجتماعی، انجام پژوهش های کاربردی (با اولویت دانشگاه نسل سوم) و راه اندازی دوره عالی MPH بین المللی  به صورت مجازی (در دوران پسا کرونا) را به عنوان اهداف بلند مدت (چهار ساله) دانشگاه برشمرد.
وی با بیان اینکه همکاری داوران در مطالعه پروپوزال دانشجویان به دلیل بهره مند نشدن از هرگونه امتیاز ضعیف است، افزود: عدم ثبت داوری در پژوهشیار، عدم اختصاص هرگونه بودجه به انجام پژوهش های مرتبط به پایان نامه های دانشجویان دوره عالی MPH ، اختصاص یافتن گواهی به جای دانشنامه به دانشجویان دوره عالی MPH پس از فارغ التحصیلی، عدم حضور یک مشاور اجرایی در پایان نامه های دانشجویان شاغل در یک عرصه خاص منظور ارتقای کمیت و کیفیت پژوهش ها مانع همکاری مطلوب داوران می شود.
پایان خبر
ابراهیم همتی