عمومی | دانشگاه گیلان

تالیف کتاب نقشه بردرای نوین در کاربردهای مهندسی توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب نقشه بردرای نوین در کاربردهای مهندسی تالیف دکتر میثم عفتی عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه گیلان با همکاری مرکز اسناد، کتابخانه و نشر دانشگاه گیلان و سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان به چاپ رسیده است.

این کتاب  تلاش دارد ضمن تشریح و آموزش روشهای اندازه گیری و تعیین موقعیت نسبی و مطلق عوارض روی سطح زمین جهت جانمایی و ترسیم نقشه، با بازنگری در روش های سنتی آموزش مفاهیم نقشه برداری، نقش موثری را جهت افزایش سرعت و دقت روش های مکان مبنای تعیین مختصات و تولید و تحلیل نقشه ایفا نماید. ازجمله ویژگی های مهم این کتاب بیان اصول پایه و فنون محاسبات ارتفاع و مختصات مسطحاتی در کنار تشریح نقشه های تفکیکی و سایت پلان، اصول کنترل هندسی سازه و پیاده سازی بر و کف و المانهای مرتبط با عرصه و اعیان قبل و حین احداث ساختمان همچون حدود عرصه ثبتی، کنترل گود برداری، شاقولی ستونها و نما با تشریح توابع و روند مربوطه در دستگاه های ترازیاب، تئودولیت و توتال استیشن می باشد.

ازآنجا که برخی از گرایش های مهندسی و دانشگاهی همچون نقشه برداری، عمران، راه و ترابری، معماری، شهرسازی، برنامه ریزی شهری و ... به نحوی با مکان و زاویه و طول در ارتباط هستند، کتاب حاضر می تواندضمن آموزش مفاهیم و اصول پایه علم ژئوماتیک و نقشه برداری موردنیاز در رشته های مرتبط موصوف، روش ها و پیشرفت های اخیر در حوزه نقشه برداری و فنّاوری های نوین مرتبط با تولید نقشه را با مثال هایی عددی و کاربردی به مخاطبین منتقل نماید.