عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ‎های شیشه

.


به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز ۵خرداد ۱۴۰۰با اعلام این خبر گفت: نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ‎های شیشه توسط ساناز خلعتبری هنرمند رشته نگارگری انجام شده است .
او نقاشی گل و مرغ در دوره  قاجار یکی از جنبه‏های درخشان هنر این دوران خواد  که بازشناسی آن کمک شایانی به شناخت قابلیت‏های این هنر و تحولات آن تا دوره قاجار می‎کند.
وی با بیان اینکه مطالعه این آثار نشان می‏دهد که این هنر در امتداد نقاشی گل و مرغ در دوره‎های قبل یعنی صفویه و زندیه قرار دارد تصریح کرد: عناصر تصویری این هنر با هویت و فرهنگ ایرانی خود را هماهنگ می‏سازد.
به گفته شریف زاده این نوع از نقاشی ارتباط معنایی بسیار نزدیکی با ادبیات منظوم ایرانی داشته و دارای نشانه‎های مشترکی مانند گل و مرغ است.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی ،عناصر گل و مرغ در نقاشی ایرانی در دوره قاجاررا دارای معنای نمادین دانست و افزود: در این نوع نقاشی کانون توجه اصلی بر مبنای مرغ و نمادی از عرفان اسلامی و اشراق و باورهای عارفانه است.
او مرغ در عرفان ایران اسلامی را تجلی روح خواند و گفت:طرح نقاشی گل و مرغ بر روی کاشی به روش نقطه‏پرداز با رنگ‏های شیشه مربوط به دوران قاجار در ابعاد ۳۰در ۲۵ سانتی‎متر در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد .
شریف زاده اظهار داشت:شیوه نقاشی روی کاشی با رنگ‏های شیشه که قابلیت پخت از دمای ۵۴۰ تا ۵۷۰ درجه سانتی‏گراد را دارد یکی از شیوه‏هایی است که می‏توان جهت نشان دادن ظرافتها و نقطه‏پردازی‏هایی که در نقاشی‏های گل و مرغ دوره قاجار بوده استفاده کرد چرا که با استفاده از رنگهای لعابی نمی‏توان به خوبی ظرافت و همینطور نقطه‏پردازی نقاشی‏های دوره قاجار را به تصویر کشاند.
رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی گفت: به همین منظور و جهت به تصویر کشاندن زیبایی و ظرافتهای نقاشی‏های گل و مرغ دوره قاجار استفاده از این رنگ ها (رنگ شیشه) بر روی کاشی در دستور کار قرار گرفت.
او در تشریح مراحل کار اظهار کرد: پس از انداختن تصویر گل و مرغ بر روی کاشی، با استفاده از رنگهای شیشه و ترکیب این رنگ با بنزین یا تربانتین که حلال این رنگ‏ها است، رنگ‏گذاری و سپس نقطه‎پردازی و سایه روشن نقوش انجام می‏شود.
وی در پایان تصریح کرد : پس از اتمام کار، اثر در کوره با دمای۸۴۰ تا ۵۷۰ درجه سانتی‎گراد پخته و به این ترتیب طرح بر روی کاشی تثبیت می‏شود.