عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مسئول واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم: ۴۷۲ نوزاد دیلمی در سال گذشته غربالگری تیروئید شدند

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم، زینب دهداری در این خصوص اظهار داشت: بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان، وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید قابل‌درمان است.
کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت دیلم افزود: در صورت عدم‌تشخیص به‌موقع و یا درمان نامناسب، بیماری می‌تواند باعث بروز عقب‌ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود.
دهداری گفت: عدم‌تشخیص و درمان نامناسب و به هنگام بیماری تیروئید در مبتلایان، بار سنگینی را به خانواده تحمیل می‌کند، درحالی‌که با تشخیص به‌موقع بیماری، درمان ساده، آسان، ارزان و موثر خواهد بود.
این کارشناس اضافه کرد: با غربالگری نوزادان و شناسایی بیماران و درمان مناسب آنان، عوارض جدی بیماری اتفاق نیفتاده و با حفظ ضریب هوشی طبیعی در بیمار، فردی مولد و سالم به جامعه تحویل داده می‌شود.
دهداری مطرح کرد: از آغاز برنامه غربالگری تیروئید در کشور تاکنون، شهرستان دیلم ۵۱ نوزاد مبتلا به اختلال مذکور را شناسایی و تحت پوشش و مراقبت قرار داده است.
کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دیلم اظهار داشت: در سال گذشته ۴۷۲ نوزاد در شهرستان غربالگری شدند که ۹۷ درصد این نوزادان در روز سوم تا پنجم تولد غربالگری برای آنها انجام‌شده است.
وی افزود: ۲۵ درصد این نوزادان مشکوک به بیماری کم‌کاری تیروئید بوده که مجدداً در هفته دوم تولد برای آنها غربالگری انجام شد و از این تعداد ۲ بیمار شناسایی و قبل از ۲۸ روزگی تحت پیگیری و مراقبت قرار گرفتند.
دهداری خاطرنشان کرد: موفقیت این برنامه، پس از لطف الهی، مرهون تلاش‌ها و مراقبت‌های شبانه‌روزی کلیه همکاران در تمام رده‌های کاری بهداشت و درمان است.
کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دیلم ضمن اشاره به اینکه خانواده‌ها نسبت بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان حساسیت داشته باشند گفت: به امید روزی که تمام فرزندان ایران‌زمین به‌طور کامل از سلامتی برخوردار باشند.
انتهای پیام/م.ب ۳۰۶۰