عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

نشست سالانه بررسی همکاری های ایران و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)

نشست سالانه بررسی همکاری های ایران و آژانس  همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)

اولین نشست  مجازی همکاریهای ایران و جایکا در سال ۱۴۰۰ روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ( مطابق با ۱۹ می ۲۰۲۱) با حضور مسئولان و کارشنان جایکا، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست از ساعت ۹-۱۱ برگزار گردید.


در این نشست که آقای آزوما، نماینده جایکا در ایران، حضور داشت، خانم اوزاوا، کارشناس مشاور جایکا، به نتایج بررسی پروژه های پیشنهادی این سازمان در سال گذشته اشاره کرده و ضمن تاکید بر لزوم تسریع در امضاء تفاهم نامه همکاری ایران و جایکا در سال جاری، اظهار داشت، درحال حاضر با توجه به شرایط موجود و شیوع پاندمیک کووید ۱۹ در توسعه همکاریها با محدودیتهای زیادی مواجه هستیم با این وجود تلاش خواهیم کرد تا نشستها و کارگاههای آموزشی را برای ورود به مسائل و پروژه های پیشنهادی مصوب به صورت آنلاین برگزار نمائیم. وی در ادامه افزود: برای همکاری در طرح پیشنهادی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در زمینه ساماندهی و مدیریت تالاب انزلی، با توجه به سابقه طولانی مدت همکاریهای جایکا در این زمینه، ضرورت دارد ابتدا هماهنگی های لازم بین سازمان تحقیقات و سازمان محیط زیست صورت گرفته و طرح نهایی به جایکا ارائه شود.
رفع محدودیتهای موجود در برگزاری دوره آموزشی برای کشور تاجیکستان با همکاری ایران (ثالث) و پیشنهاد همکاری سازمان تحقیقات با مرکز تحقیقات یکی از دانشگاههای ژاپن، طرح پروژه های پیشنهادی در چارچوب سیاستهای ملی و سازمانی نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در بخش دیگر این نشست دکتر ولی نسب مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاریهای بین المللی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ضمن تشکر از همکاریهای فیمابین، اظهار داشت؛ به زودی با انجام هماهنگیهای لازم برای برگزاری نشستهای مربوط به نحوه اجرای پروژه های مصوب جایکا که با همکاری دفتر توسعه فعالیتهای زنان روستایی و عشایری و صندوق کارآفرینی امید که طرح مشابهی را به جایکا ارائه نموده،  تلاش خواهیم کرد تا پروژه مزبور هر چه زودتر به مرحله اجرا درآید. همچنین این سازمان آمادگی برگزاری دوره های آموزشی تخصصی آنلاین، در زمینه پروژه های مورد تائید جایکا را دارد. وی اشاره کرد، قطعاً شرایط برای برقراری ارتباطات با محدودیت های کمتر پس از اتمام طرح واکسیناسیون کشورها بوجود خواهد آمد و تا آن زمان ما سعی می کنیم، ارتباطات آنلاین را به صورت همه جانبه پشتیبانی نمائیم.
در پایان این نشست،  دکتر غریب رضا، عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، به ارائه توضیحاتی درخصوص طرح ساماندهی تالاب انزلی پرداخت و خانم دکتر اشرفی زاده، مدیرکل حفاظت و احیاء تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست نیز اجرای این پروژه را با توجه به پیشینه طرحهای اجرایی سازمان محیط زیست در ۱۵ سال گذشته  منوط به بررسی بیشتر و هماهنگی های بعدی نمود.

روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی