عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

دویست و بیست و یکمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل برگزار شد

دکتر حسین کربلائی خیاوی در دویست و بیست و یکمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل گفت: خشکسالی و کمبود آب در مناطق مختلف کشور، عملکرد و تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را شدیداً تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، دویست و بیست و یکمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل چهارشنبه ۵ خردادماه سال ۱۴۰۰ با حضور دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، معاونان مرکز، روسای بخش‌های تحقیقاتی کارشناسان مدیریت هماهنگی ترویج استان و شهرستان پارس‌آباد و اعضای شورا با دستور جلسه بررسی طرح‌های تحقیقاتی پیشنهادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن کنفرانس مرکز تشکیل شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه محور توسعه بخش کشاورزی بر اساس استفاده بهینه از منابع آب و خاک به عنوان دو عنصر تولید استوار است، افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده و میزان بارندگی سالیانه آن کمتر از ۲۴۰ میلیمتر و از میزان روان آب‌های آن در ۱۵ سال گذشته حدود ۴۹ درصد کم شده است و بایستی روی آن‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری جدی صورت گیرد .

دکتر حسین کربلائی خیاوی با اشاره به اینکه کمبود آب در مناطق مختلف کشور، عملکرد و تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را شدیداً تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: محدودیت منابع آب همراه با رشد روزافزون جمعیت و مصرف محصولات کشاورزی، ضرورت نگاه دانش محور به حوزه کشاورزی را بیش از پیش می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه د ر حال حاضر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به دلیل خشکسالی و گسترش تولیدات کشاورزی به تهدیدی جدی تبدیل شده است و در این راستا مدیریت مصرف آب برای افزایش بهره‌وری از منابع آبی قابل دسترس، ضروری به نظر می‌رسد، ابراز داشت: آسیب‌پذیری سفره‌های آب زیرزمینی در اثر برداشت بی‌رویه از منابع آبی، کاهش پتانسیل‌های قابل توسعه بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی و پایین بودن راندمان آبیاری، لزوم اصلاح الگوی مصرف آب را ضروری می‌کند .

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان با بیان اینکه رویکرد اصلی وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری آب است، تصریح کرد: بهره‌وری آب فقط اجرای روش‌های نوین آبیاری نیست بلکه برای بهبود بهره‌وری آب بایستی روش دیگر از جمله اصلاح و معرفی ارقام مقاوم به کم آبی، اصلاح و معرفی ارقام زودرس، کم آب بر و متحمل به تنش‌های زنده و غیر زنده مد نظر قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به اینکه تحقیقات موتور محرک بخش کشاورزی است و ظرفیت بسیار خوبی برای دانش‌بنیان کردن اقتصاد در کشور وجود دارد، بیان کرد: ضرورت دارد بین مراکز تحقیقات، پارک علم و فناوری و دانشگاه‌های داخلی و بین‌المللی ارتباط منظم و منسجمی وجود داشته باشد تا با تقویت و تعامل سازنده بتوانیم دستاوردهای تحقیقاتی را به ثروت تبدیل کنیم.

وی تعامل با حوزه اجرا، بخش خصوصی و ارتباط موثر با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی را رویکرد مهم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برشمرد و بر ضرورت تلاش حداکثری برای انتقال دانش فنی و افزایش ضریب نفوذ دانش در بین تولیدکنندگان و برقراری ارتباط بین محققان و کشاورزان تاکید کرد .

دکتر حسین کربلائی خیاوی به طرح یاوران تولید پرداخت و بر ضرورت اجرای مستمر این طرح همانند سال گذشته تاکید کرد و گفت: طرح یاوران تولید نقشه راه جهت انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به مزارع کشاورزان در راستای حل مشکلات عرصه‌های تولید با ارائه دستورالعمل و توصیه‌های علمی و از بین بردن شکاف بین تحقیق، ترویج و اجرا است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با تاکید بر لزوم پاسخگویی محققین مرکز، افزود: تمام بهره‌برداران حوزه کشاورزی، می‌توانند جهت مشاوره تلفنی در خصوص مسائل فنی کشاورزی از طریق شماره ۰۹۶۸۰۰ ، با استفاده از خط تلفن ثابت و یا تلفن همراه، با متخصصین تماس حاصل نمایند .

در ادامه کارشناسان مدیریت هماهنگی ترویج به بیان دیدگاه و نقطه نظرات خود پرداختند و در پایان ۴ فقره طرح تحقیقاتی توسط اعضای شورا بررسی و تصویب شد.