عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

کتاب «آموزش سواد رسانه‌ای»، ترجمه می‌شود

کتاب Teaching Media Literacy با ترجمه فارسی «آموزش سواد رسانه‌ای» تالیف Belinha s. De Abreu ازسوی حسین بصیریان جهرمی، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ترجمه می‌شود.

این کتاب تلاش می‌کند تا با پیش‌کشیدن اهمیت سواد رسانه‌ای در بخش نخست، نه تنها به درک اصلی پیرامون سواد رسانه‌ای و مقدمه‌ای بر ایده‌های مطرح شده در آن بپردازد، بلکه صداهایی را که منعکس‌کننده موضوعات مختلف در این حوزه است‌، به موضوع سواد رسانه‌ای پیوند دهد.

کتاب مجموعاً از سه بخش و ۱۷ فصل تشکیل شده که بخش نخست آن، با ارائه چشم‌انداز گسترده‌ای در زمینه سواد رسانه‌ای، مشتمل بر ۱۰  فصل است.

این فصل‌ها عناوینی مانند نقش اساسی تفکر انتقادی در سواد رسانه‌ای، مسئله اخبار جعلی، بازنمایی نادرست در رسانه‌ها، شهروندی دیجیتال، سواد رسانه‌ای به مثابه یک پدیده جهانی و سواد رسانه‌ای به مثابه وسیله‌ای برای تغییرات اجتماعی و سیاسی را شامل می‌شوند. در هر فصل، نمونه‌های حاوی تامل و بازاندیشی برای استفاده معلمان مختلف، متخصصان آموزش عالی و سایر مقامات مسوول گنجانده شده است. به‌طوری‌که مطابق معرفی مترجم از این کتاب، بازاندیشی‌ها و تاملات آن‌ها، مضمون اصلی هر فصل را تقویت می‌کند و لنزهای بزرگتری را برای تفکر در مورد ایده‌های هر فصل در اختیار می‌گذارد که برای توسعه و ترویج این ایده‌ها در یک کلاس درس یا یک جامعه موثر است.

بخش دوم این کتاب با عنوان «قالب‌های اصلی رسانه»، درس‌هایی آماده برای آموزش را ارائه کرده است که قالب‌های اصلی رسانه و همچنین رسانه‌های جدید و نوپدید را مورد بررسی قرار می‌دهد. فصول این بخش، اصول سواد رسانه‌ای را از طریق بحث و ارائه دستورالعمل (راهنما)، درباره پیام‌ها بررسی می‌کند.

«منابع آموزش سواد رسانه‌ای» نیز عنوان بخش سوم این کتاب است که با فراهم‌کردن مجموعه‌ای از منابع، به خواننده کمک می‌کند تا به اطلاعات بیشتر در مورد سواد رسانه‌ای دسترسی پیدا کند و مهارت مکان‌یابی را فرا گیرد. در این بخش، «واژه‌نامه»، «جدول زمانی آموزش سواد رسانه‌ای»، «فیلم در رسانه‌ها» و در نهایت «منابع سواد رسانه‌ای» گنجانده شده است.


در ادامه به معرفی مختصر فصل‌های این کتاب می‌پردازیم:

«فیلم‌ها: سرگرمی و یادگیری صحیح»، «عکاسی و تصویرها: ثبت لحظه‌ها در زمان»، «موسیقی و رادیو: چرخیدن میز در کلاس درس»، «تبلیغات: فروختن و گفتن» و «تولید رسانه‌ای و سایر فنآوری‌های دیجیتال»، به ترتیب عناوین فصل‌های سیزدهم تا هفدهم هستند که به موضوعاتی چون امکانات و مقدمات ایجاد تصاویر متحرک برای محیط کلاس، اهمیت عکس و تعیین فرآیندهای فنی مانند دستکاری عکس و برش دادن آن، تاثیر موسییقی عامه‌پسند بر دانش‌آموزان و جوانان، چرایی تبدیل دانش‌آموزان به صنعتی چندین میلیارد دلاری برای بازاریابان و اهمیت مشارکت دانش‌آموزان در خلق آثار رسانه‌ای اصیل، می‌پردازند.