عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان گناوه: باید در سیاست‌های جمعیتی به سمت سیاست «دوستدار خانواده» حرکت کنیم

زهرا زارعی در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: اگرچه در سال‌های کنونی و بر اساس اطلاعات سازمان ثبت احوال هرساله بیش از یک‌میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود ولی تعداد تولدها نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده با وجود وضعیت فعلی، کاهش تولدها و افزایش جمعیت سالمندان پیش‌بینی می‌شود که در طول زمان در صورت تداوم، نرخ باروری کلی زیر حد جایگزینی بشود.
وی افزود: با ادامه وضعیت فعلی و با کاهش تعداد تولدها و افزایش تعداد مرگ در حدود سال‌های ۳۰-۱۴۲۰ این دو مورد با هم برابر شده و میزان رشد جمعیت کشور صفر خواهد شد.
زارعی بیان داشت: میزان باروری در کشور به‌شدت کاهش‌یافته است، در سال ۹۸ و ۹۹ میزان رشد جمعیت کشور، زیر دو درصد بوده که مسئله مهمی در تحولات جمعیتی کشور به‌حساب می‌آید.
وی اظهار داشت: بر اساس آمارهای گذشته کشورمان همیشه رشد جمعیتی در حد متعارف داشت اما وقتی افت شدید پیدا می‌کند به منزله یک هشدار است و تداوم این مسئله باعث کاهش جمعیت جوان کشور می‌شود.
کارشناس بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان گناوه تصریح کرد: اگر کاهش جمعیت تداوم یابد و میزان باروی پایین بیاید نیروی جوان کشور کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه، سالمندی و بار تکفل افزایش خواهد یافت و میزان تولید، سرمایه‌گذاری و پس‌انداز نیز با مشکل مواجه می‌شود.
زارعی اظهار داشت:  ما برای رشد و توسعه کشور نیاز به نیروی جوان داریم، در کشوری با جمعیت جوان، امکان سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر است و البته نیازهای جمعیت به ویژه جوانان باید دیده شود.

با نهادینه شدن سیاست دوستدار خانواده به سمت افزایش جمعیت پیش خواهیم رفت


کارشناس سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: اگر سیاست‌های دوستدار خانواده نهادینه و تقویت شود به سمت سیاست‌های افزایش جمعیت پیش خواهیم رفت،  اما طرز تلقی، نگرش و عمل خود مردم و خانواده‌ها در این زمینه تاثیرگذار است.
زارعی توصیه کرد: باید آرامش و امنیت روانی بر خانواده برای فرزند آوری حاکم و تقویت شود و دیدگاهمان نسبت به تک‌فرزندی تغییر کند.
سی‌ام اردیبهشت الی پنج خردادماه ۱۴۰۰ هفته ملی جمعیت با شعار پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت نامیده شده است.


انتهای پیام/ ک.آ ۳۰۸۰