عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

برگزاری کارگاه آموزشی – ترویجی با عنوان روش بهینه گلاب‌گیری توسط محقق بخش تحقیقات جنگل‌ها و مراتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بر اساس درخواست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گرمی روز چهار­شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری در راستای اجرای طرح یاوران تولید کارگاه آموزشی – ترویجی با عنوان روش بهینه گلاب‌گیری توسط مهندس علی صمدزاده محقق بخش تحقیقات جنگل‌ها و مراتع مرکز و با حضور رئیس اداره آموزش و ترویج گرمی، رئیس اداره تولیدات گرمی، مسئول باغبانی، رئیس مرکز جهاد کشاورزی برزند و جمعی از کشاورزان پیشرو ‌در مزرعه گل محمدی روستای شهمار بیگلو برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی - ترویجی مهندس علی صمدزاده ضمن اشاره به اهمیت کاشت گل محمدی در اراضی شیب‌دار استان و توانایی زیست و سازگاری این گونه در شرایط سخت از نظر اقلیم، خاک در خصوص اجزای تشکیل دهنده دستگاه گلاب‌گیری، زمان مطلوب و مراحل مختلف گلاب‌گیری به صورت عملی در حضور مدعوین توضیحاتی را ارائه داد.

لازم به ذکر است گل محمدی از گیاهان کم توقع است و توانایی زیست و سازگاری در شرایط سخت از نظر اقلیم، خاک را دارد. گل محمدی پس از کاشت از همان سال اول محصول می‌دهد اما از سال سوم به بعد محصول دهی آن اقتصادی می‌شود و در هر هکتار حدود چهار تن گل (وزن‌تر) تولید می‌کند که در شرایط مطلوب به ازاء یک کیلو گل محمدی یک لیتر گلاب به دست می‌آید. نظر به افزایش سطح زیر کشت آن در مناطق مستعد استان و اقبال کشاورزان به پرورش گل محمدی، گلاب‌گیری می‌تواند به عنوان یک پتانسیل و نقطه مثبت برای توسعه آن به شمار رود و نیز در افزایش درآمد خانوارهای روستایی نقش مهمی داشته باشد.