عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

سیاست دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید بر تخصص گرایی و کیفیت افزایی در کنار توسعه مهارتی بوده است

به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی اردبیل، دکتر مختار جلالی‌جواران معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مراسم تجلیل از مدرسان برتر واحد استانی اردبیل، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی در حال تحصیل هستند که از این تعداد حدوداً ۱۰ هزار دانشجوی خارجی هستند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: دانشجویان خارجی عمدتاً از کشورهای همسایه بوده و در این ۵ منطقه این دانشگاه از جمله کیش، البرز و تهران در حال تحصیل هستند.

اهمیت توجه به دیپلماسی علمی

دکتر جلالی‌ جواران تصریح کرد: این دانشگاه قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا با کشور آلمان قرارد‌ادهایی در راستای اعزام دانشجویان و اساتید به این کشور عقد کرده بود که متاسفانه مواردی مانند شیوع کرونا مانع از این اقدامات شده است. در کشورمان از دیپلماسی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی استفاده شده ولی متاسفانه به دیپلماسی علمی هیچ توجهی نشده است.

تغییر سیاست دانشگاه جامع علمی کاربردی به‌ تخصص‌گرایی

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: در حال حاضر سیاست این دانشگاه به کیفیت تغییر پیدا کرده است و بیشتر به تخصص‌گرایی توجه می‌شود.

وی گفت: تعدادی از دانشگاه‌های دولتی درخواست برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های گوناگون را از دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی داشته‌اند که با توجه به ظرفیت ‌های این دانشگاه‌ها، مجوز برگزاری دوره‌ها صادر می‌شود.

دکتر جلالی جواران اظهار کرد: به‌عنوان مثال در تربت حیدریه، مرکز زعفران به‌زودی راه‌اندازی می‌شود که همه اقدامات از کاشت، برداشت، بسته‌بندی، فروش و صادرات در این مرکز آموزش داده خواهد شد.

وی ادامه داد: مبنای دانشگاه جامع کاربردی بر این اساس است که ۴۰ درصد از دانشجویان مسلط به مهارت‌آموزی باشند که در حال حاضر ۱۶ درصد در کل کشور و ۱۲ درصد دانشجویان استان اردبیل مسلط به مهارت‌آموزی هستند.

باید به ظرفیت‌های استان اردبیل توجه ویژه کرد

دکتر مختار جلالی‌جواران تصریح کرد: استان اردبیل در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی و... جزو سرآمدان کشور است و این بخش‌ها نیاز به توجه ویژه و برنامه‌ریزی مدونی دارد تا بتوان در آینده ثمرات آن‌ها را در سطح استانی، ملی و حتی جهانی مشاهده کرد.

وی گفت: طی زمان تدریس مجازی در بیش از یک سال اخیر، تدریس‌کنندگان شرایط بسیار سختی را تحمل و پشت سر گذاشتند و تا به امروز با جان و دل پای کار تدریس بودند.