عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان

تولید انرژی و فرآیند اندازه‌گیری تنش‌های پسماند ثبت اختراع شد

مخترع و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در گفت‌وگو با روابط عمومی لنجان از ثبت اختراع تولید انرژی و فرآیند اندازه‌گیری تنش‌های پسماند خبر داد و اظهار کرد که اندازه‌گیری تنش‌های پسماند در مقیاس ماکرو قبلاً در ایران انجام‌شده است؛ اما تاکنون اندازه‌گیری تنش‌های پسماند در مقیاس میکرو با این روش ابداعی انجام‌ نشده است .

حمیدرضا ضیایی‌مقدم با بیان اینکه شناسایی تنش‌های پسماند تاثیر بسزایی در طراحی قطعات و سازه‌ها دارند و شناسایی آنها کمک خوبی در پیش‌بینی رفتار قطعه تلقی می‌شود، عنوان کرد: این اختراع در روش اندازه‌گیری تنش پسماند در مواد مختلف به‌ویژه موادی که اندازه‌گیری تنش پسماند در مقیاس میکرو در آنها مهم هستند مانند نانو مواد و نانو کامپوزیت‌ها به کار گرفته می‌شود .

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان اظهار کرد: برای اندازه‌گیری تنش پسماند با استفاده از این روش از ترکیب سوراخ‌کاری مرکزی میکرو به‌وسیله لیزر با تصویربرداری توسط میکروسکوپ الکترونی و همسان‌سازی تصاویر دیجیتال استفاده‌شده است .

ضیایی‌مقدم با تشریح دستگاه تولید انرژی با استفاده از گرمایش محفظه‌های دوقسمتی حاوی مایع بیان کرد:‌ سیستم‌های تولید انرژی بر اساس تبخیر احتیاج به انرژی زیاد برای تبخیر مایع دارند و در سیکل‌های باز کار می‌کنند یعنی مایع تبخیر شونده باید در این سیستم‌ها جایگزین شود .

وی مطرح کرد: هدف از اختراع دستگاه تولید انرژی با استفاده از گرمایش محفظه‌های دوقسمتی حاوی مایع و فرایند اندازه‌گیری تنش‌های پسماند در مقیاس میکرو با استفاده از سوراخ‌کاری لیزر، جابه‌جایی حجمی از مایع است که می‌توان با استفاده از گرمای منتقل‌شده به مایعی با دمای تبخیر-جوش پایین از جابه‌جایی مایع و بالارفتن مرکز جرم آن، مشابه نیروگاه تلمبه‌ای تولید انرژی کرد .

به گزارش آنا،دستگاه تولید انرژی با استفاده از گرمایش محفظه‌های دوقسمتی حاوی مایع و فرایند اندازه‌گیری تنش‌های پسماند در مقیاس میکرو با استفاده از سوراخ‌کاری لیزر با همکاری محمد طوقانی، احسان احمدی و حمیدرضا ضیایی‌مقدم اختراع‌شده است .