عمومی | مجتمع آموزش عالی گناباد

کارگاه آموزشی "فشارخون قاتل خاموش و پیشگیری از آن" در مجتمع آموزش عالی گناباد برگزار شد.

دوره آموزشی فشار خون، قاتل خاموش و پیشگیری از آن با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد و با حضور جناب آقای سید محمد حسینی در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ بصورت وبیناری برگزار گردید.

حسینی مدرس دوره گفت: بی علامتی این بیماری باعث شده که ۵۰٪ از افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند و در نتیجه کنترل بر این بیماری با سختی همراه است.

وی ادامه داد: عوامل غیرقابل تغییر از قبیل سن و وراثت و عوامل  قابل تغییر مانند فعالیت بدنی کافی و مداوم در ایجاد فشار خون موثرند. فشار خون به سه مرحله طبیعی( کمتر از ۱۲۰ /کمتر از ۸۰) پیش فشار خون( بین ۱۲۰ تا ۱۳۹/بین ۸۰ تا ۸۹) و فشار خون بالا( بیشتر از ۱۴۰/ بیشتر از ۹۰) تقسیم می شود. پایش فشار خون سالانه برای افراد سالم و به طور مرتب برای مبتلایان به فشار خون بالا لازم است که دقیق ترین راه پایش، اندازه گیری فشار خون است.

حسینی در پایان افزود: بهترین دستگاه اندازه گیری فشار خون در منزل دیجیتالی بازو بندی است‌ وبا رعایت دستورالعمل های بهداشتی از قبیل داشتن رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی کافی و مداوم، عدم استفاده از دخانیات، کاهش استرس و داشتن وزن متعادل می توان از عوارض آن پیشگیری کرد.