وزیر علوم تصریح کرد: خاستگاه تحول در روابط عمومی، مراکز علمی است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فسا و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی، در نشست مدیران روابطعمومی دانشگاهها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور که در روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت به صورت مجازی و با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: روابطعمومی گوش و زبان دستگاه است. هم میشنود و هم بیان میکند. در واقع این گوش و زبان، شنیدن و بیان کردن، از دو طرف بین دستگاه و عامه جامعه و بالعکس میتواند باشد. بنابراین در یک دستگاه و سازمان به جایگاه روابط عمومی بهعنوان گوش و زبان دستگاه باید توجه داشته باشیم .
وی با اشاره به اینکه چقدر در حوزه روابط عمومی آموزش عالی ظرفیت ایجاد کردیم و چقدر از ظرفیتهای موجود استفاده میکنیم، گفت: روابطعمومیها در ایران، دیر به روابطعمومی واقعی تبدیل شدند. بیشتر واحد تبلیغات بودند و شکلگیری روابطعمومی بسیار سخت و دیر اتفاق افتاده است؛ اما امروز باید به دور از فضای سنتی گذشته، با بهرهگیری از تکنولوژیهای نوین، کارآمدی وتاثیرگذاری خود را اثبات کنند .
وزیر علوم ادامه داد: سلایق مدیریتی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی نباید در جایگاه روابطعمومی اثرگذار باشد. همچنان در حوزه روابطعمومی نیاز به تحول داریم بر اساس آنچه در دنیا اتفاق افتاده است و آنچه در کشور اتفاق افتاده است و مهمتر از آن، دانش و تجربهای است که در این رابطه انباشته شده است .
وی با اشاره به انتظاراتی که از روابط عمومی دارد، گفت: روابط عمومی باید نقاط قوت دستگاه و سازمان متبوع خود را به بهترین نحو بیان کند
.
وزیر علوم در ادامه اظهار داشت: اگر قرار است تحولی در روابط عمومیها ایجاد شود؛ ۱. باید در مراکز علمی و دانشگاهی ما که علم و تخصص و دانش در آنجا است نشستهای علمی این چنین را در سراسر کشور با محوریت تحول در روابط عمومی به برکت فضای مجازی برگزار کرد
.
دکتر غلامی با اشاره به بخشی از سخنان دکتر عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: شبکهایسازی روابط عمومی که آقای دکتر عاملی اشاره کردند، بسیار مهم، ضروری و مفید است. نشستهای اینچنینی اتصال این گرههای ارتباطی به هم در بستر شبکه است. حتماً باید یک سازماندهی منسجم داشته باشیم و آن را به اجرا نیز درآوریم .
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: وبسایت هر دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز علمی یا فناوری، پنجره و تابلو معرفی آن مجموعه به بیرون است که باید محتوای آن توسط روابط عمومی و با حساسیت مورد پیگیری قرار بگیرد. غفلت از محتوای وبسایت به هر دلیلی، یک ابزار بزرگ و مهم را از دست دانشگاه خارج میکند .
دکتر غلامی در ادامه به واکاوی بحث مخاطبپژوهی در روابط عمومی پرداخت و گفت: آشنایی به زبان جامعه و مخاطب بسیار مهم است. باید آشنا باشیم که به چه زبانی با مخاطب بیرونی صحبت کنیم. باید هشیار باشیم که در اطراف خانواده آموزش عالی چه میگذرد و چگونه باید واکنش نشان دهیم؟ باید زبان مخاطبانمان را بلد باشیم و به همان زبان به آنها پاسخ دهیم .
وی در پایان سخنان خود گفت: برگزاری کارگاههای آموزشی مستمر برای کارکنان روابط عمومی موجب رشد و شکوفایی استعدادهای آنان خواهد شد. نوآروی، خلاقیت و توجه به فناوریهای روز و آیندهپژوهی و پیشبینی تحولات آینده نکاتی است که روابط عمومیها باید مورد توجه قرار دهند
.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل کارگروه آیندهپژوهی را که پیش از این به دانشگاهها و مراکز آموزشی ابلاغ کرده است، مورد تاکید قرار داد و همچنین از روابطعمومیها خواست که در این راستا با بخش روابط بینالملل همکاری تنگاتنگ و نزدیکی داشته باشند
.
در این مراسم سرکار خانم دکتر شفیعی سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم نیز به بیان مسائل و مشکلات روابط عمومی های دانشگاههای کشور پرداخت.