عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

اخذ مجوز پذیرش ۳ دانشجوی دکترای پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

وبدا؛ معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری از اعلام موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با جذب ۳ دانشجوی دکترای تخصصی پژوهش محور برای سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ در این دانشگاه خبر داد.
به گزارش وبدا؛ دکتر مهربان صادقی افزود: این دانشجویان در رشته های اپیدمیولوژی، آمار زیستی و فارماکوگنوزی در مراکز تحقیقات مدل سازی سلامت و گیاهان دارویی پذیرش می شوند.
وی با اشاره به وجود شرایط خاص فارغ التحصیلی این دانشجویان، از جمله چاپ حداقل ۳ مقاله در نمایه های بین المللی (ISI یا pubmed)، مدت زمان برای اخذ مدرک دکترای تخصصی پژوهش محور را بین ۳ تا ۵ سال اعلام و یادآور شد، با توجه به محدودیت های متعدد از جمله تحریم ها معمولاً چاپ مقالات طولانی تر و به تبع آن روند فارغ التحصیلی این دانشجویان نیز طولانی تر خواهد شد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه به سابقه جذب دانشجوی دکترای تخصصی پژوهش محور در این دانشگاه اشاره و اظهار داشت: اولین دوره جذب دانشجو در این مقطع با پذیرش ۲ دانشجو در نیم سال اول سال ۱۳۹۱ در رشته های علوم دارویی گرایش گیاهان دارویی آغاز شد.
به گفته وی، دوره دوم در نیم سال اول سال ۱۳۹۲ با پذیرش یک دانشجو در رشته علوم زیست پزشکی، گرایش ویروس شناسی پزشکی در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و دوره سوم در نیمسال دوم سال ۱۳۹۳ با پذیرش ۳ دانشجو؛ ۲ دانشجو در رشته های علوم زیست پزشکی با گرایش ژنتیک پزشکی و یک دانشجو در گرایش ایمنی شناسی پزشکی همراه بود که بجز یکی از دانشجویان گرایش ژنتیک پزشکی، دیگر دانشجویان فارغ التحصیل شده اند.
دکتر صادقی افزود: در دوره چهارم در نیمسال اول سال ۱۳۹۵ یک دانشجو در رشته علوم دارویی جذب که هم اکنون این دانشجو در حال تحصیل می باشد.
وی گفت: دوره پنجم نیز سه دانشجو در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ جذب خواهند شد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه جذب دانشجویان دکترای تخصصی پژوهش محور منجر به تقویت و افزایش پتانسیل پژوهشی هر دانشگاه می شود افزود: با توجه به اینکه دانشجویان صرفاً به کار تحقیقاتی و پژوهشی می پردازند هرچه تعداد این دانشجویان افزایش پیدا کند زمینه تحقیقات در دانشگاه نیز تقویت می شود.در همین راستا، با وجود محدودیت ها سیاست های دانشگاه بر مبنای توسعه جذب دانشجویان پژوهش محور می باشد. ایشان با توجه به روند رو به رشد ارتقاء ‌اعضای هیات علمی به درجات دانشیاری و استادی و برنامه ریزی های صورت گرفته در راستای توسعه زیرساخت های پژوهشی در دانشگاه به افزایش تعداد این دانشجویان طی سال های آینده امیدوار بود.
وی، افزایش علاقه و گرایش اساتید به جذب دانشجوی دکترای تخصصی پژوهش محور، در کنار حمایت های خوب حوزه پژوهش دانشگاه از این دانشجویان از جمله اهدای گرنت های تحقیقاتی ویژه، توسعه زیر ساخت های پژوهشی و فراهم شدن امکانات و تجهیزات و آزمایشگاه های تخصصی را از عوامل موثر در افزایش تعداد دانشجویان دکترای تخصصی پژوهش محور طی سال های آتی در این دانشگاه برشمرد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه از توسعه فعالیت های پژوهش محور و زیرساخت های حوزه تحقیقات و پژوهش بعنوان سرمایه گذاری کلان در هر دانشگاه یاد کرد و افزود: تقویت زیرساخت های این حوزه در مواقع بروز بحران، همچون شیوع بیماری کرونا، بسیار کمک کننده و حیاتی است. وی با اشاره به راه اندازی دو آزمایشگاه تخصصی ملکولی بر روی نمونه های کووید ۱۹ در کوتاه ترین زمان ممکن در روزهای ابتدایی شروع اپیدمی در استان، فراهم شدن این امکان را مرهون تلاش های صورت گرفته مسئولین در راستای توسعه زیرساخت های پژوهشی در دانشگاه عنوان کرد.