پاندمی کووید ۱۹، مانع عملکرد شایسته معاونت آموزشی و پژوهشی نشد
فاطمه رنجکش، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی قزوین، عملکرد این حوزه را در سال ۱۳۹۹ و در دوران کرونا تشریح کرد. به گفته وی، پاندمی کووید ۱۹، مانع عملکرد شایسته معاونت آموزشی و پژوهشی نشده است.
رنجکش با بیان اینکه نظام های آموزشی با توجه به اهداف و ماموریت ها که مهمترین آن، تربیت نیروی انسانی کارآمد برای سایر نهادهای جامعه است، از جایگاه ویژه ای برخوردار است، و دانشگاه ها نیز مهمترین و کلیدی ترین سازمان های آموزشی هستند که علاوه بر تربیت نیروی انسانی، پاسخگوی نیاز های اجتماعی برای کسب و اشاعه دانش و فناوری هستند؛ گفت: حوزه معاونت آموزشی دانشکده با هدف تربیت و آموزش دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی (کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد) و جذب اعضای هیات علمی توانمند و ارتقای مرتبه علمی آنان به مراتب بالاتر، تمام تلاش خود را برای تامین نیروی انسانی کارآمد در حیطه درمان، بهداشت و سلامت جامعه به کار می بندد.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی قزوین در خصوص آموزش مجازی در شرایط پاندمی کووید-۱۹ و حضور نیافتن دانشجویان در کلاس های درس، اظهار کرد: طبق دستورالعمل های وزارتی، انجام آموزش مجازی از ابتدای نیمسال دوم ۹۸-۹۹ در دستور کار آموزش دانشکده و دانشگاه قرار گرفت که پس از انجام هماهنگی های لازم با معاونت آموزشی کل و شرکت در نشست های مختلف دانشگاهی و اساتید دانشکده، آموزش های آنلاین توسط Adobe connect و آموزش های آفلاین از طریق سامانه نوید آغاز شد.
وی با اشاره به هماهنگی واحد انفورماتیک برای تعریف کدکاربری برای اساتید و نصب و راه اندازی نرم افزارهای لازم بر روی سیستم های اساتید، گفت: آموزش های لازم با پیگیری از طریق معاونت آموزشی دانشگاه برای اساتید، کارشناسان و دانشجویان انجام شد و برای نیمسال دوم ۱۴۰۰-۱۳۹۹ که سومین ترم آموزش مجازی است، انجام این آموزش های آنلاین و آفلاین توسط اساتید و دریافت آن توسط دانشجویان با کمترین چالش برقرار است که البته پیگیری های مستمر در مورد سامانه نوید و کنترل برگزاری کلاس ها و دادن پسخوراند به اساتید و گزارش به معاونت آموزشی در جریان است و همزمان، سه کلاس مجهز به لپ تاپ برای برگزاری کلاس های آنلاین و آفلاین در دانشکده تجهیز شد و برای همه اساتید به منظور انجام آموزش های مجازی، هد ست تهیه و تحویل داده شد.
رنجکش تصریح کرد: با توجه به شرایط پاندمی، انجام آزمون برخط برای همه، کار جدید و نویی بود، واحد آموزش دانشکده نیز نیازمند برگزاری نشست ها، هماهنگی ها و در نهایت دوره های آموزشی بود که با هماهنگی های لازم با آموزش کل در حوزه آموزش اساتید، موفق به انجام آن شد.
وی در بیان چالش های موجود در طول سال ۹۹ گفت: با وجود اینکه تعطیلی ها، عقب افتادن آزمون کنکور و معرفی دیرهنگام دانشجویان ورودی جدید و در نهایت، داشتن دو تقویم در یکسال تحصیلی، چالش هایی را برای آموزش، اساتید و دانشجویان در پی داشت، با پیگیری ها و هماهنگی های تمام تیم حوزه آموزش، اطلاع رسانی به اساتید و دانشجویان، انجام به موقع انتخاب واحدها، حذف و اضافه ها، بررسی معدل و دروس افتاده و مشروطی از طریق فضای مجازی با موفقیت انجام شد.
این عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی قزوین در خصوص گزارش عملکرد حوزه نقل و انتقالات گفت: برگزاری مستمر نشست های کمیته نقل و انتقالات در طول پاندمی کووید ۱۹ ادامه داشت و با وجود نامه های وزارتی مبنی بر تاکید بر حداقل رفت و آمدها و پذیرش میهمانی و انتقالی دانشجویان بومی، درخواست ها در این حوزه بیشتر هم بود، اما، با همکاری مداوم مدیران گروه، پاسخدهی و برنامه ریزی در این حوزه، امکان پذیر شد، به طوری که با همه درخواست ها، موافقت و اجرا شد.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری مامایی قزوین با اشاره به برگزاری نشست معارفه مجازی دانشجویان ورودی جدید در سال تحصیلی جاری، گزارش عملکرد حوزه دانشجو را چنین تشریح کرد: در ابتدا برنامه ریزی درسی برای هر نیمسال با هماهنگی مدیران گروه آموزشی و مسئول آموزش انجام شد و سپس دعوتنامه های تدریس و دعوتنامه های امتحانی در انتهای هر نیمسال ارسال شد.
وی پیگیری و تهیه و توزیع ماسک برای دانشجویان و اساتید، تشکیل مستمر نشست های شورای آموزش دانشکده، کمیته نقل و انتقالات، شورای اساتید مشاور و بهداشت روان نیز در حوزه آموزش، برگزاری مستمر نشست های شورای تحصیلات تکمیلی و پیگیری امور پایان نامه ها، دریافت کد اخلاق، معرفی نامه برای انجام پژوهش، نشست های دفاع پروپوزال و دفاع نهایی حضوری و مجازی را از دیگر فعالیت های حوزه معاونت آموزشی در رابطه با دانشجویان خواند و گفت: آزمون صلاحیت حرفه ای گروه پرستاری برای اولین بار در سطح استان برگزار شد و در همین بازه زمانی، برای اولین بار، آزمون پیش کارورزی دانشجویان پرستاری، و آزمون پیش کارورزی دانشجویان مامایی و فاینال برگزار شد.
رنجکش گفت: حوزه امور هیات علمی نیز از شرایط پاندمی در امان نبود، پس توانمندسازی در زمینه آموزش های مجازی تئوری، بالینی و حتی بعضی موارد کارآموزی، با اطلاع رسانی به کلیه اساتید و معرفی آنان برای شرکت در برنامه ها، با هماهنگی با آموزش کل و مرکز آموزش مداوم و نشست های متعدد مجازی برای اساتید برگزارشد.
وی راه اندازی سامانه «سعاد» دانشکده، بررسی و ارسال ۲۷ مورد پرونده ترفیع پایه هیات علمی در سال ۹۹، برگزاری نشست های کمیته منتخب دانشکده بررسی و ارسال مدارک فولتایمی، پیگیری و به روز رسانی اعتباربخشی گروه های آموزشی دانشکده، پیگیری و تکمیل لاگ بوک های الکترونیک، پیگیری و ارسال کلیه درخواست های هیات علمی، از جمله: ارتقا، تبدیل وضعیت، تمدید ماموریت و تعهد خدمت را نمونه کارهای انجام شده در حوزه هیات علمی خواند.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی قزوین، تایید و تصویب ۱۴ طرح هیات علمی، و ۱۲ طرح دانشجویی، و داوری سه کتاب، افزایش ۲۶ جلد کتاب و ۷۱ مورد منبع الکترونیک به منابع کتابخانه در سال ۹۹، چاپ ۸۵ مورد مقاله در سطح هیات علمی که ۶۳ مورد نمایه دار بود و ۴۶ مقاله در سطح دانشجویی که ۲۹ مورد نمایه دار بود را ماحصل فعالیت حوزه پژوهش دانست.