عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

روابط عمومی، روند دوسویه اعتماد و ارتباط است

با توجه به نقش موثر روابط‌عمومی‌ها در حل مشکلات کلان و سازمانی کشور و همچنین اهمیت توجه به مسایل روز، در سال ۱۴۰۰ شعار نهمین هفته روابط‌عمومی، پس از مشورت و تایید در جلسات شورای سیاست‌گذاری این رویداد، «روابط‌عمومی؛ عامل پیوندها، مانع گسست‌ها» انتخاب شد. هفته روابط‌عمومی که هر سال از ۲۷ اردیبهشت مصادف با روز ارتباطات و روابط‌عمومی آغاز و تا دوم خرداد ماه ادامه دارد،  فرصت مغتنمی برای آشنایی با نقش و جایگاه این حرفه می باشد.

روابط عمومی، نهادی است که به جوامع نوین تعلق دارد و در روند پیدایش و رشد سازمان‌های نوین برای تسهیل ارتباط میان سازمان با محیط درونی و بیرونی، مخاطبان، گروه‌های تاثیرگذار و تاثیرپذیر از سازمان، افکار عمومی، رسانه ها و سازمان‌های دیگر ایجاد شده است.

روابط عمومی یک فرآیند ارتباطی استراتژیک است که روابط دوسر سود را بین سازمان و مردم رقم می زند و با ایجاد انگیزه شادابی در کارکنان باعث ارتقای فرهنگ تعلق سازمانی می گردد. روابط عمومی ها با ایفای کارکردهای اطلاع رسانی و اطلاع یابی، ایجاد و حفظ ارتباطات دو سویه و تفاهم متقابل بین سازمان و مخاطبان و جلب اعتماد و مشارکت مخاطبان به سازمان، کمک به مدیریت برای همگام شدن با تغییرات محیطی، نزدیک کردن نگرش‌های مخاطبان با سازمان و نزدیک کردن اقدامات و نگرش‌های سازمان با مخاطبان به پویایی و رشد و توسعه سازمان در محیط و در راه رسیدن به اهداف و استراتژی‌های آن کمک می کنند.

به عنوان مثال، در  ابتدای شیوع بیماری کرونا، خبر کشف تعداد زیادی ماسک از انبارهای یکی از فروشگاه‌های آنلاین، به سرعت پخش شد. افکار عمومی این برند را به احتکار متهم کردند. اما روابط عمومی این سازمان فورا بیانه‌ای منتشر کرد و با آوردن استدلالات منطقی و متقاعدکننده، سازمانش را از هر گونه اتهام به احتکار، تبرئه کرد و اجازه نداد این خبر، تبدیل به یک بحران شود. همانطور که می بینیم روابط عمومی می تواند به عنوان بازوی اصلی مدیران دستگاه‌ها در دستیابی به اهداف، ایفای نقش نماید.

امروزه روابط عمومی، دارای نقشی کلیدی و تعیین کننده در تصمیم‌گیری‌ها و حمایت از تصمیمات اتخاذ شده در سازمان می باشد به همین دلیل باید خود را به مجموعه متنوعی از مهارت‌های مدیریتی، مهارت‌های پژوهشی و مهارت‌های اجتماعی لازم برای درک و فهم تغییر و تحولات اجتماعی پیرامون خود مجهز سازند.

در همین راستا علاوه بر درک، بررسی و تحلیل افکارعمومی، تهیه تولیدات رسانه‌ای تاثیرگذار، تدوین برنامه‌های جامع روابط‌عمومی و سنجش و ارزشیابی برنامه‌های روابط‌عمومی در حال اجرا در سازمان، مواردی همچون درک و شناخت همه فرایندهای ارتباطی و کنترل روش‌های مدیریتی مورد استفاده در سازمان نیز بر عهده متخصصان روابط‌عمومی قرار گرفته است.

از طرف دیگر، یکی از اساسی ترین نیازهای دولت، سازمان‌ها و دستگاه‌ها، شناخت و ارزیابی افکارعمومی است تا بتوانند مناسب ترین و منطقی ترین ارتباط را با آن برقرار کرده و عملکرد مطلوب را ارایه نمایند. در روابط‌عمومی جدید، احترام و به رسمیت شناختن افکار عمومی، نفوذ در افکار عمومی از طریق اقدامات ترغیبی برای تغییر نگرش‌ها و تلاش برای همبستگی نگرش‌ها و گرایش‌های مخاطبان در زمینه برنامه ها و اقدامات سازمان است.

روابط عمومی هر مجموعه باید در راستای احقاق حقوق مردم و پیگیری حل و فصل مشکلات آنان تلاش کند که این مهم از طریق مخاطب‌شناسی و افکارسنجی حاصل می‌شود. این نهاد با بهره گیری از یافته های تحقیقاتی و مطالعات اجتماعی، مدیران را از دیدگاه‌ها، خواسته ها و نیازهای مخاطبان آگاه می سازد و از این طریق در تصمیم سازی و سیاستگذاری سازمان ایفای نقش می کند.

زیستن در زمانه و عصری که مولفه آن بر مبنای اطلاعات و ارتباطات دوسویه و تعاملی است، رسالت و نقش کلیدی روابط‌عمومی‌ها از لحاظ کار کیفی و ارتباطی نمود بیشتری پیدا می‌کند. با وجود این ارتباط تعاملی با مجموعه‌های سازمان و با استفاده از نظرسنجی و نیازسنجی کارکنان و انتقال آن به مجموعه مدیریت، وظیفه ارتباطی خود را به انجام می‌رساند.

شاغلان روابط عمومی با توجه به دامنه گسترده فعالیت‌ها و به عنوان رابطان مردم،  انسان های بزرگی می باشند که با مهربانی، معرفت و بلندنظری در مسیر ایجاد جامعه ای سالم، پویا، فعال و الگو گام برمی دارند. برخی اقداماتی که کارشناسان این حوزه در راستای دستیابی به اهداف سازمان انجام می دهند شامل: شناخت مخاطب، گفتمان سازی، جهانی فکر کردن، محلی عمل کردن، تولید محتوای با کیفیت، مدیریت بحران، اجرای طرح تکریم، استقبال از انتقادها و تشویق منتقدان، مواجهه با برخی تحریف ها و شایعات، ایجاد آرامش و امنیت روانی، ایجاد تعامل عینی بین رسانه ها و روابط عمومی ها می باشد.

در حقیقت، روابط عمومی به دنبال سود دو طرفه است و مثل تبلیغات تنها به سود سازمان خود فکر نمی‌کند و در واقع روابط عمومی تلاش دارد تا با ارتباطی هدفمند و موثر، ضمن برآوردن نیازهای سازمان خود برای شکل‌دهی صحیح به ارتباط مشتریان و سازمانش اقدام کند و از این طریق، ارتباط مخاطبان با سازمان را تسهیل کند.

در پایان ضمن گرامیداشت هفته روابط عمومی، باید گفت: اندیشه  تغییر به سمت نوآوری پویا لارمه داشتن جایگاه مدیریتی استراتژیک برای روابط عمومی می باشد.