عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

پروتکل ها را رعایت نکنیم، گرفتار موج پنجم کرونا می شویم

دکتر جلال رحمانی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص موج پنجم کرونا گفت: جهش های مکرر در ویروس کرونا، از نگرانی‌های مقامات بهداشتی است. این ویروس به صورت ثابت باقی نمی‌ماند و به مبارزه خودش برای زنده ماندن ادامه می‌دهد و حتی وقتی دارویی استفاده می‌شود. این ویروس در مقابل آن با جهش جدید مقاومت می‌کند .

به گفته این مقام بهداشتی، این ویروس، تا به حال به شکل‌های جدید انگلیسی، آفریقای جنوبی، هندی و برزیلی وارد عمل شده است و موج چهارم شیوع بیماری کرونا را ویروس انگلیسی در کشور ایجاد کرد؛ به گونه‌ای که این ویروس از مرز عراق وارد کشور شد، و ابتدا استان خوزستان، بعد استان‌های مجاور و کل کشور را آلوده کرد .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: اگر موارد ابتلا و بستری در استان افزایش یابد، و رنگ بندی شهرها به سمت  قرمز تغییر یابد، به ناچار محدودیت های کرونایی از جمله تعطیلی اصناف، کسبه ها، و اماکن عمومی را بدنبال خواهد داشت. وی تصریح کرد که همه این آثار سخت، در سایه مراعات مردم، می‌تواند ایجاد نشود.

مسوول حوزه بهداشت استان قزوین تاکید کرد که اگر در آینده، با موج پنجمی مواجه شویم، به این معناست است که ما اصول بهداشتی را رعایت نکرده‌ایم و چنانچه شیوه نامه های بهداشتی توسط اقشار مختلف مردم رعایت شود، مسلما با این بیماری مواجه نمی‌شویم، یا احتمال مواجهه، بسیار پایین خواهد بود.

دکتر رحمانی اشاره کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی، زنجیره بیماری را یا به طور کامل قطع، یا این زنجیره را ضعیف‌تر می‌کند، که این بسیار مهم است، و بی توجهی به آن، ابتلا به این بیماری را در جامعه افزایش می دهد که همه باید به آن توجه کنند .