عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

ماما، محور ارتقای سلامت باروری در جامعه است

به گفته دکتر زینب علیمرادی، مامای نمونه استان در بخش آموزش در سال ۱۴۰۰، ماما، محور ارتقای سلامت باروری در جامعه است و اکنون که سیاست های کشوری مبتنی بر فرزند آوری سالم پایه نهاده شده است، جایگاه مامایی، بیش از پیش، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد که مامایی، تلفیقی از علم و هنر است که زمینه ارتقای نسل های حال و آینده  را فراهم می آورد و عرصه فراگیری از خدمات درمانی، مشاوره ای و آموزشی متنوع است که از لقاح تا سالمندی را فرا می گیرد.

دکتر علیمرادی گفت: شاید در نگاه اول این چنین به نظر برسد که ماما، مسئول مراقبت از مادر در فرآیند زایمان و تولد نوزاد است؛ اما در عمل، ماما با ارائه مراقبت های  پیش از بارداری، مراقبت های دوران بارداری و زایمان و پس از زایمان، در فرآیند فرزندآوری ارائه خدمت می کند؛ اما فراتر از خدمات مرتبط با باروری، حوزه وسیعی از خدمات در حیطه سلامت باروری و جنسی در سنین مختلف از کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی و کهنسالی باید توسط ماماها در سطح جامعه ارائه شود.

مامای نمونه استان قزوین در مورد فعالیت های حرفه مامایی اظهار کرد: این فعالیت‌ها شامل ابعاد مختلفی از جمله مشارکت در ارائه مراقبت های اولیه بهداشتی و درمانی، خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه سلامت باروری و جنسی در کنار فعالیت در بخش پژوهش برای ارتقای دانش مامایی است.

دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی در مورد اینکه در راه رسیدن به اهدف سازمانی در کشور، وظیفه ماما را چگونه تعریف می شود؛ گفت: ماما باید به ویژگی های بسیاری چون صبر، مهر ورزی، همدلی، ارتباط کلامی و غیر کلامی موثر با مددجو مزین باشد و در تلفیق علم و هنر باید همواره پایبند اصول اخلاق حرفه ای رشته خود باشد؛ زیرا که ماما در بدو ورود به این عرصه، سوگند یاد کرده است که همواره در راه ارتقای سلامت مادران و نوزادان و بانوان مرز و بومش تلاش کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به شرایط بحران کنونی پاندمی کرونا اظهار کرد: ماماها در این روزها بیش از قبل و جانانه به ارائه خدمات مامایی در حوزه های مختلف پرداختند. در شرایط کنونی که ارائه مراقبت ها دستخوش تغییراتی شده است، ماماها هم تلاش کرده اند تا با روز آمد کردن نحوه ارائه مراقبت و استفاده از بسترهای موجود از جمله رسانه های اجتماعی، همچنان مراقبت و آموزش و مشاوره را برای مراجعین خود ارائه دهند. ماماها در این شرایط علاوه بر وظایف همیشگی خود، همچون بازوان پرتوان سیستم بهداشت در صحنه های مختلف اعم از غربالگری کووید، ارائه خدمات پیگیری و درمانی برای بیماران کووید، واکسیناسیون گروه های هدف مشارکت داشتند.

دکتر علیمرادی نظر خود را در مورد  اینکه امسال از طرف سازمان جهانی بهداشت با عنوان استناد بر داده ها، سرمایه گذاری بر روی ماماها نام گذاری شده است، چنین بیان کرد: به حق باید بر این موضوع اذعان کرد که ماماها به عنوان ارکان مراقبت های مادر و نوزاد، کمک موثری در کاهش آمار مرگ مادر و نوزاد و بهبود شاخص هایی مانند مشاوره های قبل از بارداری، آمادگی برای زایمان و ترویج زایمان طبیعی، زایمان بی درد با استفاده از تکنیک های غیردارویی داشته اند؛ بنابراین نمی توان نقش ماماها را در سیستم ارائه مراقبت بهداشتی نادیده گرفت.

به گفته وی، در شرایط فعلی، با وجود تفکر تخصص گرایی در جامعه از آسیب هایی که جایگاه رشته مامایی را خدشه دار کرده است، باید به این موضوع اذعان کرد که ماماها آموزش و مهارت کافی برای ارائه مراقبت های سطح اول را با صرف زمان و حوصله بیشتر و ارائه آموزش و مشاوره همه جانبه دارند؛ پس بنابراین حمایت از جایگاه و فعالیت های رشته مامایی در جامعه می تواند به بهبود ارائه خدمات بهداشت باروری و جنسی با هزینه کمتر کمک کند.