عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس شبکه بهداشت و درمان گناوه: سوانح رانندگی و تلفات انسانی ناشی از آن سلامت جامعه را تهدید می‌کند

هاجر عوض پور در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: راه‌ها از یک‌سو یکی از شاخص‌های رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر سرزمینی به شمار می‌رود اما از سوی دیگر سوانح رانندگی و تلفات انسانی ناشی از آن سلامت جامعه را تهدید می‌کند.


وی تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در دنیا جان خود را در تصادفات ترافیکی از دست می‌دهند و تلفات ناشی از تصادفات هشتمین عامل مرگ در جهان و اولین عامل مرگ در رده سنی ۵ تا ۲۹ سال شناخته‌شده است.


عوض پور گفت: در کشورمان ایران نیز سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از ۳۵۰ هزار نفر در تصادفات مجروح می‌شوند که جدا از تالمات روحی فراوان، هزینه‌های ناشی از تصادفات ترافیکی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.


کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اضافه کرد: بر اساس اعلام فرمانده پلیس راهور ناجا، سرعت غیرمجاز عامل مستقیم ۲۳ درصد تصادفات کشور است.


وی یادآور شد: سرعت غیرمجاز، نداشتن دقت و تمرکز کافی، رعایت نکردن فاصله مجاز و سبقت غیرمجاز از جمله مهم‌ترین دلایل وقوع تصادفات در ایران است.


کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: مراسم گرامیداشت "ششمین هفته جهانی ایمنی راه" از تاریخ ۲۷ اردیبهشت‌ماه الی ۲ خردادماه ۱۴۰۰ مصادف با ۱۷ تا ۲۳ ماه می ۲۰۲۱ به‌طور هماهنگ در کشورهای مختلف دنیا برگزار خواهد شد.


عوض پور اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع مدیریت سرعت و نقش آن در کاهش تلفات و جراحت‌های شدید ناشی از تصادفات برای امسال نیز موضوع "مدیریت سرعت" با رویکردی جدید در دستور کار قرار گرفته است.


وی عنوان داشت: ششمین هفته جهانی ایمنی سازمان ملل با شعار"خیابان‌هایی برای زندگی" و استفاده از هشتگ# LOVE۳۰ توجه ذینفعان ایمنی را به موضوع کاهش سرعت در معابری که جایگاه تردد عابران پیاده و دوچرخه‌سواران و دیگر کاربران آسیب‌پذیر راه هست؛ جلب کرده است.


کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه عنوان داشت: مهم‌ترین هدف برگزاری این هفته جهانی و کمپین‌های مشابه آن حساس سازی و جلب توجه عموم مردم به بحث مدیریت سرعت در معابر شهری و حتی راه‌های برون‌شهری است تا با احساس مسئولیت و اقدام موثر گامی در راستای کاهش تعداد تلفات ناشی از تصادفات برداشته شود.


در راستای اهداف هفته جهانی ایمنی، شعار "نه به سرعت غیرمجاز، سالم و ایمن بمانیم"به عنوان شعار کمپین پروژه ملی مدیریت سرعت انتخاب شده است.




انتهای پیام/ ک.آ ۳۰۸۰