عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

به مناسبت بزرگداشت مقام استاد/نقش موثر اساتید در تحقق اهداف تعلم و تربیت



روز معلم، ۱۲ اردیبهشت ماه سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری فرصتی مناسب برای تجلیل از خدمات اساتید و تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت است این روز بزرگداشت عالمی با تقوا، دانشمند فرزانه و اسطوره و نماد ایمان و استقامت است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ۱۲ اردیبهشت ماه، همزمان با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و گرامیداشت مقام معلم بهانه‌ای شد تا با دکترمحمدرضا سهرابی، دکتر فاطمه فلاح و دکتر ماندانا ستاری اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به گفت و گو بپردازیم.

دکتر محمدرضا سهرابی درآغاز این گفت و گو درباره تحصیلات و محل تولد خود مطالبی راعنوان کرد و گفت: سال ۱۳۵۱ در اصفهان به دنیا آمدم، دیپلم خود را از دبیرستان ادب گرفتم و در سال ۱۳۶۷ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول تحصیل شدم.

پس از گذراندن دوره سربازی، تخصص خود را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراندم و در آزمون بورد کشوری موفق به کسب رتبه دوم شدم. در همان سال ها یک دوره در معاونت سیاست گذاری و برنامه ریزی وزارت رفاه و سازمان جهانی بهداشت به عنوان عضو هیئت علمی گروه پزشکی اجتماعی مشغول به کار شدم و در سال ۱۳۹۴ موفق به کسب رتبه استادی شدم .

در حال حاضر نیز به عنوان مدیر گروه پزشکی اجتماعی و پزشکی خانواده، مدیر مسئول انتشارات دانشگاه و دبیر کمیسیون کتب و منابع مرجع وزارت بهداشت مشغول انجام وظیفه هستم.

وی رسیدن به مرحله استادی دانشگاه را وظیفه خطیری برای ارایه خدمت توصیف کرد و افزود: این مسوولیت و مستلزم داشتن دانش به روز؛ تفکرمولد، ایده پردازی و خلاقیت است. یک استاد دانشگاه باید در طرح ایده های پژوهشی و روشهای آموزشی، ارتباط موثر و قوی با فراگیران و همکاران  داشته باشد تا بتواند برای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت و جامعه موثر عمل کند.

دکتر سهرابی در پاسخ به این سوال که کدام یک از اساتید در زندگی شخصی و حرفه ای موثربوده اند عنوان کرد: اساتید زیادی در زندگی حرفه ای من موثر بوده اند و از هر کدام نکته هایی آموختم،  نام بردن از یک نفر شاید کم لطفی به سایر اساتیدم باشد. اما در مجموع از اساتید ارجمندم نحوه برخورد با بیمار و احترام به شخصیت و احساس مسئولیت، مهارت گوش دادن و تمرکز روی شرح حال بیمار قبل از متوصل شدن به پاراکلینیک و آزمایشات، دید جامعه نگر و کل نگر و تدریس و نحوه بیان مطلب را آموختم.

این استاد دانشگاه در ادامه این گفت و گو به خاطره ای از دوران تحصیلی و کاری خود پرداخت و گفت: در دوره استاجری یک روز برای اولین بار داوطلبانه کشیک جراحی  بودم، آقای سالمند ۸۰ ساله ای با خونریزی دستگاه گوارش (دوازدهه) آورده شده بود که علایم حیاتی پایداری نداشت و امیدی به زنده ماندنش نبود. دستیار جراحی آن مریض را به من سپرد و یادم داد چگونه بیمار را مدیریت کنم. تا صبح بالای سر بیمار بودم و وضعیت او را به دستیار جراحی گزارش می دادم، چند بار وضعیتش متغیر شد ولی درنهایت صبح بیمار را با علایم حیاتی پایدار و در حد طبیعی و بدون خونریزی تحویل دستیار دادم. این اولین باری بود که احساس مفید بودن به عنوان پزشک را تجربه کردم و همیشه در خاطرم هست.

وی در ادامه چند توصیه ای به دانشجویان خود کرد و تاکید کرد: اینکه شرایط به گونه ای رقم خورده که ما وارد دانشگاه شده ایم موهبتی است که باید در قبال آن پاسخگو باشیم و حداکثر تلاشمان را بکنیم تا سلامت  جامعه را ارتقا دهیم و فرصت زندگی سالم را برای همه هموطنان فراهم آوریم.

فرصت دانشجویی تکرار نخواهد شد و خیلی سریع این دوران  به پایان خواهد رسید، سعی کنید از آن به بهترین نحو استفاده کنید و تمرکز خود را روی فراگیری بهتر مطالب بگذارید. به دانشجویان توصیه می کنم برای هر سال و هر مرحله زندگی هدف گذاری کنند. شما زمانیکه که بدانید به کجا می خواهید بروید راهش را هم پیدا خواهید کرد اما اگر ندانید به کجا می خواهید بروید بیهوده وقتتان را هدر خواهید می دهید.

توصیه آخر اینکه برای درک صحیح وضعیت بیمار و انتخاب مداخله موثر بر سلامت لازم است فرد را به عنوان یک عضوی از جامعه که تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرد ببینیم. همیشه در تجویز دارو و توصیه های سلامتی وضعیت اقتصادی اجتماعی، خانواده و سایر عوامل اثر گذار بیمار را در نظر داشته باشید.

دکتر سهرابی درخاتمه تاکید کرد: همه ما به عنوان دانش آموختگان دانشگاهی مسئولیت پاسخگویی اجتماعی داریم و باید در جهت رفع نیازهای جامعه قدم برداریم. آموزش، مطالعات و پژوهش هایمان باید در این راستا باشد و زمانی از روز را صرف حضور در فضای مجازی و اطلاع رسانی درست به مردم کنیم و زمانی را برای افزایش سواد سلامت در جامعه اختصاص دهیم.

در ادامه دکتر فاطمه فلاح استاد میکروبیولوژیست بالینی دانشگاه که در بیمارستان کودکان مفید مشغول به ارایه خدمت است گفت: تدریس به دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی در مقاطع کارشناس ارشد و دوره دکتری باکتری شناسی  و همچنین مشارکت در فعالیت های پژوهشی و آموزشی پژوهشکده سلامت کودکان و انجمن باکتری شناسی پزشکی در برنامه کاری ام است برای ارتقای علمی وعملی دانشجویان، رابط دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات عفونی اطفال بوده است.

به عقیده وی ویژگی بارز یک استاد نمونه، علم، حوصله، اخلاق حسنه و دانش کافی است.

وی در ادامه به نقش اثرگذار اساتید اشاره کرد و توضیح داد: بعد از سپری کردن دوره دکتری دامپزشکی از دانشگاه تهران علاقه به ادامه تحصیل در دوره ی آموزشی آزمایشگاهی داشتم، به دیدن استاد  بزرگوار جناب دکتر رخشان  در بیمارستان لقمان رفتم،  تواضع  را در کنار بزرگی در ایشان دیدم رفتار و اخلاق عالمانه در عین حال متواضعانه ایشان باعث شد عزم جزم برای شروع دوره دکتری میکرب شناسی  کنم و بعد از اینکه در انستیتو پاستور در بخش ب ث ژ مشغول به کار شدم ، دوره دکتری میکرب شناسی را در دانشکده پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۳۶۸ آغاز کردم.

این استاد دانشگاه در ادامه به ذکر خاطراتی پرداخت وادامه داد: از خاطرات شیرین در زمان استادی، داشتن جلسات با دانشجویانی بود که خالصانه بدون داشتن هیچ چشم داشتی به بحث و گفتگو می پرداختیم، آن ساعات جزء ساعات کاری من حساب نمی شد گویا با فرزندان خودم جلسه داشته باشم .

دکترفلاح به دانشجویان توصیه کرد: دانشجویان با زحمت فراوان وارد دانشگاه  می شوند بنابراین باید از لحظه لحظه دوران تحصیلی خود لذت ببرند و از همان ابتدا هدفشان را مشخص کنند.

در ادامه پای صحبتهای دکتر ماندانا ستاری استاد گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی می نشینیم. وی با اشاره به ویژگی بارز یک استاد نمونه  گفت: به نظر من استاد نمونه نباید خود را بدون دانشجو تصور کند، احساس می کنم در غم و شادی دانشجویم شریکم و باید کمک کنم تا نا همواری ها و سنگلاخ ها را از مسیر دانشجویانم بردارم، یک استاد نمونه باید علاوه بر تبحری که در انتقال اطلاعات به دانشجو داشته باشد باید بتواند رابطه ای دوستانه به دور از هرگونه حاشیه با دانشجو برقرار کند و کمک حال او بوده او را به ارتقا برساند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش اثرگذار اساتید گفت: استاد دکترعلی کنگرلو استاد اندودانتیکس دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در من استعدادی را کشف کردند و به من گفتند تخصص دندانپزشکی را ادامه ندهم چون با روحیاتم سازگار نیست و یکی از رشته های پزشکی را ادامه دهم . آن زمان یکی از رشته های پزشکی ایمونولوژی را انتخاب کردم و به مدد راهنمایی ایشان وارد این رشته شدم.

وی در ادامه به دانشجویان توصیه کرد: راه بسیار پر فرازو فرودی پیش رو دارید، هرگز ناامید نشوید و از مشکلات زندگی درس بگیرید و در آینده این تجربیات را بکار ببندیم، ما با تعداد زیادی بیمار روبرو هستیم و این ها همه تجربه است که باید بیاموزیم. باید همواره در زمان حال زندگی کنید و قدر زندگی فعلی خود را بدانید، فردی که مدام د رحال ارتقا شخصیت علمی و حرفه ای خود است نباید شخصیت یک بعدی باشد بلکه باید تلاش کند در جنبه های زندگی و حرفه ای خود را تقویت کند.

انتهای پیام/

کدخبرنگار:۷۷۰۱س.ق