عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

نقش موثر سرمایه گذاری بر روی سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای تاب آور در مقابله با بحرانها



مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشکده بهداشت و ایمنی  گفت: پیش پینی و سرمایه گذاری بر روی سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای تاب آور نقش موثری در آمادگی و مقابله با بحران های مشابه پاندمی کرونا دارد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از دانشکده بهداشت و ایمنی، دکتر موسی جباری مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشکده ضمن گرامیداشت روز جهانی بهداشت حرفه ای گفت: همه گیری کووید ۱۹ باعث شد جهان به اهمیت ایمنی و بهداشت حرفه ای پی ببرد.

وی افزود: روش های انتشار کووید۱۹و نحوه حفاظت جامعه و نیروهای کار در برابر آن از ابتدای پاندمی به عنوان بحث روز در جوامع مختلف مطرح شد.

دکتر موسی جباری میزان ماندگاری ویروس در هوا، انتشار بیماری از طریق هوا یا سطوح  و روش های حفاظت در برابر کووید ۱۹ را از جمله مواردی برشمرد که از ابتدای این پاندمی مورد بحث و بررسی کارشناسان بهداشت حرفه ای و ایمنی کار رشته قرار گرفته است.

وی تدوین پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک های حفاظت تنفسی، تهویه هوای محیط کار، فاصله گذاری اجتماعی، شست وشوی مداوم دستها و صورت را از اصول ایمنی و بهداشت حرفه ای ذکر کرد که نقش موثری در کاهش شیوع ویروس کرونا  در تمامی جوامع و فعالیت های کاری از جمله بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی، کارخانجات و صنایع و سطح جامعه داشتند.

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشکده بهداشت و ایمنی عدم سرمایه گذاری روی سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای تاب آور و انعطاف پذیر را از جمله ضعف هایی برشمرد  که پس از گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کووید۱۹ به خوبی شناخته شد ه است.

به گفته وی  پیش پینی و سرمایه گذاری در این خصوص می تواند نقش موثری در آمادگی و مقابله با بحران های مشابه در سطح دنیا، در حال و آینده داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای تاب آور نیازمند رعایت معیارهای مختلف مهندسی تاب آوری (رزیلینس) در خصوص مسایل ایمنی و بهداشت حرفه ای در حوزه های مختلف سازمان هستند.

به گفته وی تعهد مدیریت، یادگیری، نظارت، آگاهی، پیش بینی، انعطاف پذیری، آمادگی و مقابله با شرایط اضطراری برخی از  این معیارهای مذکور هستند.

دکتر موسی جباری با اشاره به  تلفات جانی و خسارات مالی فراوان ومشکلات عدیده ای که برای مردم  جهان در پاندمی کرونا ایجاد شد افزود: در این دوران ایجاد فضای جدید برای کسب و کارهای مجازی، انجام فعالیت های شغلی به صورت دورکاری و ارایه   برنامه های آموزشی مجازی باعث کاهش روابط اجتماعی و تحرک افراد و همچنین وقوع مشکلات روحی، روانی و جسمانی برای نیروهای کار و عموم مردم شده است.

وی در خاتمه سخنان خود گفت:  روز جهانی بهداشت حرفه ای را به تمامی اساتید، کارشناسان، مسئولان و دست اندرکاران حوزه ایمنی و بهداشت حرفه ای تبریک عرض کرده و امیداورم با برنامه ریزی های لازم و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف ایمنی و بهداشت حرفه ای تاب آور از قبیل پیش بینی، آمادگی و مقابله با بحران، گامی موثر در حفظ سلامتی جامعه و نیروهای کاری برداشته شود.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع