عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

بخش اعظم مهار کرونا بر عهده مردم است و حوزه درمان در مرحله دوم قرار دارند

دکتر هدایت الله جمالی پور ا ستاندار قزوین در نشست استانی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا که روز شنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۰ در استانداری برگزار شد، با تمجید از تلاش کادر درمان، از مردم خواست به سلامت خود و خانواده ها اهمیت دهند و از حضور غیر ضرور در بیرون از منزل و ایجاد تجمع پرهیز کنند.

استاندار به سیر صعودی بیماری در یکی دو هفته اخیر در کشور و همچنین در استان اشاره کرد و افزود: برای مهار کرونا و عبور از بحران همه باید با هم همکاری کنیم و به یاری کادر درمان برویم. بخش اعظم مهار کرونا بر عهده مردم است و حوزه درمان در مرحله دوم قرار دارند .

استاندار به مشکلات مغازه داران نیز اشاره کرد و ادامه داد: ما با بستن مغازه ها مخالف هستیم، اما وقتی مغازه داران رعایت نمی کنند و موجب تجمع در مغازه می شوتد، مجبوریم تعطیل کنیم . مردم در این میان باید نگران جانشان باشند و سپس نا ن .

وقتی جان نباشد، نا ن فایده ای ندارد .

استاندار در بخش دیگری از سخنانش هشدار داد: ه ر اتحادیه ای که کسبه زیر مجموعه اش رعایت نکنند، بدون استثنا باید پلمپ شود تما باید اشراف نظارتی اعمال شود وفرمان داران با هرگونه تجمع به شدت مقابله کنند . مردم بدون رعایت پروتکل ها در یک مغازه مثلا ۱۲ متری جمع می شوتد و ما را مجبور می کنند که بپذریم و تعطیل کنیم . در اصل ما با تعطیلی مخالف هستیم . اگر اتاق اصناف قول بدهد که دقیق می تواند رعایت کند، ما مشکلی با باز کردن مغازه ها نداریم . .

استان دار در پایان گفت: ا گر اصناف می پذیرند که خودشان مدیریت کنند و با متخلفان برخورد کنند، ما می تواتیم مدیریت بستن و نبستن و قهریه را با اصناف واگذار کنیم . اگر ما تصمیم می گیریم  که ببندیم، جز ضرر برای ما چیزی ندارد .

دکتر پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این نشست به برنامه واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: تمام بیماران خاص استان تا روز دوشنبه ( ۶ فروردین) واکسینه می شوند .

دکتر نامدار با اشاره به ویژگی های واکسن های موجود، هر دو واکسن موجود را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: از نظر ایمنی بالای ۹۰ درصدایمنی دارد، دوز اول ۶۰ درصد و پس از تزریق دوز دوم بالای ۹۰ درصد ایمنی می دهد و خطرش نیز ۴ در یک میلیون است و این با توجه به شرایط قابل پذیرش است ، امروز در کشور کانادا و کشورهای اروپایی واکسن ها استفاده می شود .

رئیس دانشگاه برای مردم استان خبر های خوشی نیز داشت و افزود : از خبرهای خوش هفته پیش، تحویل دستگاه اکسیژن ساز به بیمارستان بوعلی است و همچنین سی تی اسکن این بیمارستان که با مساعدت معاون درمان وزارت آماده بهره برداری است . سی تی اسکن بیمارستان بویین زهرا نیز در حال خدمات دهی است که خبر خوشی برای همشهریان است .

محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز در این نشست در سخنان کوتاهی بر نظارت بر رعایت پروتکل ها تاکید کرد و افزود : تصمیمات ستاد برای سلامتی همه است و همه باید رعایت کنیم، اجرای قانون بد، بهتر از عدم قانون است . شاید به گروه بندی صنوف و تعطیلی ها ایراد وارد باشد، اما تعطیلی برای این است که تجمعات کم شود، تجمعاتی که به تشخیص کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت عامل شیوع و گسترش ویروس کرونا هست.

گفتنی است؛ نشست های ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا از ابتدای شیوع این بیماری در استان بطور مرتب روزهای شنبه هر هفته با حضور اعضا و به ریاست استاندار و دبیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی برگزار می شود و این هفتاد و پنجمین نشست این ستاد بود.