عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

عرضه قلیان در اماکن عمومی تهدیدی برای سلامت جامعه است

مهندس لیلا اسدی، کارشناس ب رنامه کنترل دخانیات واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز در خصوص تهدید عرضه قلیان برای سلامتی عمومی گفت: قلیان جزو محصولات دخانی است که  استفاده از آن اثرات مضر حاد و طولانی ‌مدت بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی دارد و خطر ابتلا به بیماری‌های همچون بیماری عروق کرونر و بیماری انسداد مزمن ریوی را افزایش می‌دهد.

مهندس اسدی گفت: حالت معمول استعمال قلیان بدین‌صورت است که مصرف تنباکو اغلب از طریق مسیر مشترکی که در ساختار قلیان وجود دارد، شامل قسمت دهانی، شلنگ و جام به‌ویژه در اجتماعات و محیط‌های عمومی انجام می‌شود. با توجه به اینکه خطر بقای میکروارگانیسم‌های منتقله از افراد مصرف‌کننده در قطعات و ابزارآلات قلیان شامل محفظه و شیلنگ وجود دارد و به شکل مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس به‌آسانی منتقل می‌شود.

وی گفت: بیشتر مراکز عرضه قلیان تمایلی برای تمیز نمودن قلیان ها بعد از هر بار مصرف ندارند زیرا شستشو و تمیز کردن قطعات آن کاری بسیار وقت‌گیر است. این عوامل پتانسیل انتقال بیماری‌های عفونی بین مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهد. شواهد نشان می‌دهد که استفاده از قلیان، افزایش خطر انتقال عوامل عفونی از جمله ویروس‌های تنفسی، ویروس هپاتیت C ، ویروس اپستین بار که می‌تواند موجب چند نوع سرطان شود، ویروس تب‌خال، سل، هلیکوباکترپیلوری که عامل ایجاد بیماری زخم معده و بیماری‌های گوارشی است و انواع قارچ‌های بیماری‌زا را به همراه دارد.

مهندس اسدی با بیان اینکه محیط‌های جمعی، فرصت کافی برای گسترش بیماری کووید ۱۹ را ایجاد می‌کند گفت: از آنجا که مصرف قلیان، به ‌طور معمول فعالیتی است که در گروه‌ها و محیط‌های عمومی انجام می‌شود بنابراین استفاده از قلیان خطر انتقال بیماری کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد که در فضاهای بسته این خطر گسترش، به‌ مراتب بیشتر می‌شود و سلامت عمومی را به خطر می اندازد.