عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

نصب و راه‌اندازی دستگاه شبیه ساز آناتومی بدن انسان در دانشگاه علوم پزشکی فسا

مدیر گروه علوم تشریح دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: دستگاه شبیه ساز آناتومی بدن انسان(تشریح‌یار) در دانشگاه علوم پزشکی فسا نصب و راه اندازی گردید و آماده بهره‌ برداری دانشجویان و محققین می باشد.

به گزارش وب دا فسا؛ دکترمحمدابراهیم آستانه در خصوص این دستگاه بیان کرد: دستگاه شبیه ساز آناتومی بدن انسان با حمایت نهاد ریاست جمهوری به ارزش ۳۴۰ میلیون تومان خریداری شده است که ۲۲۰ میلیون تومان آن توسط دانشگاه و مابقی توسط نهاد ریاست جمهوری هزینه شده است.

وی افزود: در پی موفقیت گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در طراحی و تولید دستگاه شبیه ساز آناتومی بدن انسان، تعدادی از مراکز علمی کشور از جمله دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی سطح کشور به این سیستم مجهز شده‌اند.

دکتر آستانه ادامه داد: نرم افزار این دستگاه براساس یافته های بازسازی شده از سی تی اسکن، ام آر آی و اطلس‌های آناتومی قابلیت بازسازی آناتومی بدن به صورت سه بعدی را دارا است و امکان مطالعه بدن توسط دانشجویان پزشکی در فضای مجازی، باعث کاهش هزینه های تهیه و نگهداری جسد و مولاژ خصوصا در شرایط فعلی کشور شده است و با بهره‌ گیری از این فناوری، نیاز به استفاده از جسد برای تشریح و آموزش دانشجویان پزشکی به مراتب کمتر می‌شود.

مدیر گروه علوم تشریح دانشگاه اضافه کرد: از قابلیت های این شبیه ساز درکنار دقت علمی و توجه بالا به جزییات، می‌توان به توانایی اجرای آن در پلتفرم های مختلف و اجرا بر روی سیستم های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و امکان پرینت سه بعدی کل بدن یا عضوی از آن با استفاده از چاپگرهای سه بعدی اشاره داشت.

وی اظهار کرد: قابلیت‌های مطالعاتی تشریح‌یار به آناتومی بدن انسان محدود نبوده و حوزه‌های متنوعی در گستره علوم پزشکی و زیستی همچون دندان‌پزشکی، گیاه‌شناسی، دامپزشکی، دیرینه‌شناسی و امثال آن را شامل می‌شود.

دستگاه شبیه ساز آناتومی بدن انسان توسط شرکت پیشگامان فناوری تریتا واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، تولید و عرضه شده است .