عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

شهرستان های سامان و بروجن نارنجی و سه شهرستان دیگر کاندید پیوستن به جمع شهرستان های نارنجی کشور شدند


وبدا؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون شهرستان های سامان و بروجن نارنجی و با توجه به افزایش موارد سرپایی و بستری مبتلا به کرونا در شهرستان های شهرکرد، فارسان و کیار این شهرستان ها نیز به صورت رسمی نارنجی خواهند شد.
به گزارش وبدا؛ دکتر مجید شیرانی افزود: سایر شهرستان ها نیز در معرض خطر هستند و حتی شهرستان لردگان که جز شهرستان های با شیوع کم در ماه های اخیر بوده است، ثبت آمار کم نظیری از موارد ابتلا به کرونا را طی ماه های اخیر تجربه نموده است.
وی با بیان اینکه با افزایش موارد ابتلای سرپایی زنگ هشدار به صدا در خواهد آمد افزود: با افزایش موارد سرپایی، آمار بیماران بستری و به دنبال آن تعداد بیماران بدحال و طبیعتا فوتی های ناشی از کرونا افزایش خواهد یافت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه باید از الان که با شروع موج جدید شیوع کرونا مواجه هستیم اقدامات کنترلی و پیشگیرانه انجام نمود افزود: با رسیدن به اوج شیوع بیماری اقدامات کمتر کار ساز است.
دکتر شیرانی ادامه داد: باید تلاش کرد، هم طول و هم ارتفاع منحنی شیوع بیماری کرونا کوتاه تر باشد.
وی خاطر نشان کرد: روزانه کشف حدود ۳۰۰ بیمار مبتلا به کرونا، با احتساب درصد بیماران کم علامت و بدون علامت و دوره واگیری حدود ۱۰ روزه و حتی در موارد بد حال، طولانی شدن دوره واگیر بیماری تا ۱۵ روز و وجود هزاران ناقل ویروس درآن واحد در جامعه، ضمن افزایش تصاعدی احتمال انتشار ویروس، بسیار خطرناک است.
وی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی با اشاره به در پیش بودن آیین سنتی و تاریخی سیزده بدر یادآور شد، به لحاظ علمی رعایت پروتکل های بهداشتی در مسافرت، مهمانی و دور همی ها امکان پذیر نیست و عملا برپایی دورهمی ها ناقض رعایت پروتکل های بهداشتی است.
وی با بیان اینکه، سال گذشته مردم کشور و استان در رعایت پروتکل ها و پرهیز از تفریحات دسته جمعی سنگ تمام گذاشتند افزود: در تفریحات دسته جمعی امکان رعایت پروتکل ها وجود ندارد و در محیط های بیرون منزل تماس ها زیاد و خطر انتشار بیماری هنگام صرف غذا و نوشیدنی زیاد است و امکان دارد این روز باعث اوج گیری و تشدید بیشتر بیماری شود.