عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

اطلاعیه کارگروه اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مورخ ‌۱۴۰۰/۰۱/۰۹:


* طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۲۶ بیمار با علایم بالینی مشکوک به بیماری کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی سرپایی استان مراجعه داشته اند که از این تعداد ۴۶ بیمار با علایم مشکوک به این بیماری در مراکز درمانی بستری شده اند.
* طی ۲۴ ساعت گذشته علاوه بر موارد سرپایی، تست ۲۶ مراجعه کننده بیمارستانی با علایم بالینی مشکوک به بیماری کووید ۱۹ که در مراکز درمانی بستری شده بودند مثبت قطعی اعلام شد.
* هم اکنون ۱۶۴ بیمار مثبت قطعی و مشکوک به بیماری کرونا در مراکز درمانی استان تحت مراقبت و درمان هستند که از این تعداد ۱۲۳ نفر مثبت قطعی و مابقی در انتظار پاسخ نتایج آزمایشات برای رد یا تایید بیماریشان هستند.
* خوشبختانه طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد جدید فوتی ناشی از ابتلا به بیماری نوپدید کووید ۱۹ در استان گزارش نشده است و مجموع فوتی های ناشی از ابتلا به این بیماری در چهارمحال و بختیاری کماکان ۸۰۵ نفر می باشد.
* هم اکنون ۱۶ بیمار با شرایط بحرانی و حال عمومی نسبتاً بد در بخش های مراقبت ویژه مراکز درمانی استان تحت مراقبت و درمان هستند.
* از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۸۰ هزار و ۹۰۹ نمونه گیری انجام و ابتلای ۲۶ هزار و ۷۷۰ نفر به کرونا قطعی شده است.
* هم اکنون شهرستان سامان در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد هستند.
* به منظور قطع زنجیره انتقال بیماری منحوس کرونا، از برگزاری هرگونه تجمع، دورهمی و مهمانی‌های خانوادگی در ایام تعطیلات عید نوروز خودداری کنید.
* از هم استانیان تقاضا می شود، به فرزندان خود در دانشگاه علوم پزشکی اعتماد کنند و هشدارها را جدی بگیرند.
* روند افزایشی شیوع بیماری و ابتلا به کرونا در استان کاملا مشهود و چشمگیر است.
* با افزایش چند برابری بیماران سرپایی طی دو سه روز گذشته و به دنبال آن بیماران بستری در بخش های ویژه کرونای مراکز درمانی استان مواجه هستیم.
* طی چند روز آینده با اوج شیوع بیماری کرونا و طی یکی دو هفته آینده روزهای سختی در پیش رو خواهیم داشت و قطعا با افزایش بیماران بستری، بدحال و متاسفانه فوتی های ناشی از کرونا مواجه خواهیم بود.
* بدون هیچ اغراقی استان وارد فازی شده است که اگر همین الان هم رعایت ۱۰۰درصدی شیوه نامه های بهداشتی شود همچنان با افزایش موارد بستری و مرگ و میر مواجه خواهیم شد و در صورت عدم رعایت ممکن است موجی بدتر از آبان ماه ۹۹ را تجربه نمائیم.
* با توجه به افزایش موارد بستری احتمال اینکه برخی شهرستان ها مثل شهرستان بروجن تغییر رنگ و نارنجی شود، وجود دارد و ممکن است به طور کلی در هفته آینده استان نارنجی یا قرمز بشود.
* بروز همه این علایم خطر، نتیجه عادی انگاری و ساده انگاری است و برخی از مردم طوری رفتار می کنند که انگار بیماری وجود ندارد که همه این رفتارها می تواند عواقب وحشتناکی در پی داشته باشد.
* علی رغم توصیه و پیش بینی ها، از جانب برخی مردم پروتکل ها رعایت نمی شود و برخی منتظر هستند خود و اطرافیانشان گرفتار شوند و بعد متوجه وخامت اوضاع شوند.
* اگر همین الان هم شیوه نامه های بهداشتی رعایت ۱۰۰ درصدی بشود همچنان با موج بیماری در روزهای آینده مواجه خواهیم بود و اگر رعایت نشود با موج بسیار بلند تر مواجه خواهیم شد.
* با توجه به سرعت گسترش بیماری و شیوع خوشه ای خانوادگی و غالب شدن سوش انگلیسی بیماری کرونا و گرفتاری همزمان تعداد قابل توجهی از اعضای خانواده و فامیل رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم ضروری است.
* مواردی از شیوع بیماری در برخی روستاها و یکی از روستاهای شهرستان لردگان به واسطه برگزاری چندین مراسم مواجه هستیم که اکیپ های بهداشتی کاملا در روستا مستقر و نتایج آزمایشات انجام شده ابتلای بیش از ۵۰ درصد از موارد به بیماری کرونا را به اثبات می رساند.
* دکتر شیرانی ریاست و دانشگاه علوم پزشکی به همراه معاونین توسعه، بهداشتی و جمعی از مدیران این دانشگاه در سفر کاری به شهرستان لردگان، ضمن بازدید سرزده از مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی آلونی با حضور نماینده مردم شریف شهرستان های لردگان و خانمیرزا در مجلس شورای اسلامی، فرماندار خانمیرزا و جمعی از مسئولان شهرستانی و بازدید از ساختمان پایگاه سلامت شادروان محمدرضا عکاشه و بازدید از بخش‌های اورژانس، جراحی، اتاق عمل و دیالیز بیمارستان سردار شهید ارجمند مالخلیفه و بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت شهر سردشت از بخش های مختلف و اورژانس بیمارستان شهدای لردگان بازدید و روند ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا را ارزیابی نمودند.


پویش همدلی با ‎مدافعان سلامت
#من_ماسک_میزنم