عمومی | دانشگاه یزد

دانشگاه سگد آماده پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد است

به گزارش دریافتی از پردیس علوم انسانی و اجتماعی پروفسور شاندر پاپ در این نشست با اشاره به تاریخچه دانشگاه سگد گفت: دانشگاه سگد (Szeged) از دانشگاه های بزرگ تحقیقاتی کشور مجارستان است که در شهر سگد؛ سومین شهر بزرگ مجارستان واقع شده است. قدمت و سابقه تاسیس این دانشگاه به ترتیب به سالهای ۱۵۸۱، ۱۸۷۲ و ۱۹۲۱ بر میگردد.
وی افزود: بدلیل اینکه مجارستان عضوی از EHEA است، دانشگاه szeged دارای گستره وسیعی از رشته ها شامل ۹۲ رشته کارشناسی و ۱۱۷ رشته تحصیلات تکمیلی و ۴۷ رشته تمام وقت برای دانشجویان بین المللی در ۱۲ دانشکده و ۱۳ فیلد تحصیلی است. از میان ۴۷ رشته موجود برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مجارستان،۸ رشته مربوط به مقطع کارشناسی، ۱۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد (بعلاوه3 رشته بصورت متحد) و ۱۹ رشته در مقطع دکترا است.  این دانشگاه (بر اساس رتبه بندی ARWU) در زمره ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.
وی در ادامه با قدردانی از خدمات سفیر ایران در مجارستان، به مناسبات ایران و مجارستان اشاره نموده و گفت: با توجه به روابط خوب ایران و مجارستان از زمان های قدیم، برنامه پیشرفت مشترک علمی، موضوع بحث بین دو کشور بوده است. ما در حال حاضر نیز تلاش داریم تا مسیر همکاری های علمی بین دو دانشگاه یزد و دانشگاه سگد را هموار سازیم.

وی تصریح کرد: ما آمادگی حضور یک استاد دانشگاه یزد برای تدریس زبان فارسی در دانشگاه سگد و امکان شناساندن انستیتوی تاریخ دانشگاه سگد به استادان و دانشجویان ایران را داریم.
پرفسور شاندر پاپ در ادامه درخصوص برنامه کمک تحصیلی و بورس کشور مجارستان گفت: بورس تحصیلی سال ۲۰۱۳ ازسوی دولت مجارستان آغاز شد. ماموریت اصلی این برنامه افزایش شمار دانشجویان خارجی در مجارستان و تشویق مؤسسات آموزش عالی مجارستان به جذب دانشجویان خارجی است.
به گفته وی این برنامه بر اساس موافقت نامه های همکاری های آموزشی دوجانبه بین وزارتخانه های مسئول آموزش در کشورهای / دولت های فرستنده  و مجارستان یا بین موسسات است. در حال حاضر بیش از ۵۰ همکاری در این برنامه در چهار قاره مختلف وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه دانشجویان می توانند برای دوره های تحصیل در لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین دوره های آمادگی درخواست دهند افزود: به استثنای آموزش بدون هزینه، این برنامه هزینه تحصیلی ماهانه، بیمه درمانی و کمک هزینه مسکن برای دانشجویان بورس تحصیلی را فراهم می کند و این برنامه ازسوی وزارت  Tempus تدوین شده و مورد نظارت آن است.

پروفسور دپارتمان تاریخ دانشگاه سگد درباره دوره دکترای رشته تاریخ و هزینه های تحصیلی در آن دانشگاه یادآور شد: برنامه دوره دکترا بر اساس چهار برنامه مختلف تاریخ باستان، مطالعات قرون وسطی، تاریخ مدرن، و تطبیقی و تاریخ معاصر قرار دارد. این برنامه ها بر تاریخ امپراتوری رومی و هند باستان، تاریخ مجارستان در دوران پیش از قرون وسطی و قرون وسطی، تاریخ و باستان شناسی استپیا یوروآسیایی، تاریخ مجارستان مدرن مجارستان، روابط هاسبورگ و عثمانی، تاریخ جهان مدیترانه و تاریخ اجتماعی و سیاسی معاصر است.
وی همچنین افزود: زمینه های تحقیق شامل مطالعات فرهنگی، خواندن دست نوشته های قدیمی در زبان های مختلف قدیمی، تاریخ فرهنگ عمومی، تاریخ اندیشه ها، تاریخ اندیشه سیاسی و تاریخ نگاری است. بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه سگد بورس تحصیلی در دانشگاه های مختلف، مراکز تحقیقاتی و در ادارات دانشگاه های مختلف را دریافت کرده اند و دیگران موقعیت های بسیار ارزشمند در دفاتر دولتی و آموزش عمومی  کسب نموده اند.


وی با بیان اینکه زبان برنامه آموزشی دانشگاه  انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ترکی است گفت: ما انتظار داریم متقاضیان به روشهای مدرن تحقیق تاریخ علاقمند شوند. ما برنامه های خود را به دانشجویانی توصیه می کنیم که در زبان های کلاسیک و مدرن مهارت دارند و دانش کامل در روابط بین  فرهنگی را دارا هستند. الزامات دوره دکترا مدرک کارشناسی ارشد، مهارت های حرفه ای در انگلیسی یا آلمانی، فرانسوی، ترکی (B2 / Intermediate) با مدرک معتبر یا زبان های دیگر که مورد نیاز برنامه های خاص باشند، پروژه ها یا مقالات تحقیقاتی و مصاحبه آنلاین در اینترنت است. شروع ترم ها سپتامبر هر سال و هزینه تحصیل ۳۵۰۰ یورو و هزینه های دیگر و هزینه امتحان ورودی حدود ۲۵۰ یورو است.
در ادامه اعضای هیات علمی و دانشجویان تاریخ حاضر در جلسه به بیان سؤالات خود پرداختند و پروفسور پاپ نیز به همه سؤالات پاسخ داد.
در پایان نشست نیز هدیه ای به رسم یادبود از سوی دکتر نجاریان رییس پردیس علوم انسانی و اجتماعی به پروفسور شاندر پاپ اهداء شد.
لازم به ذکر است بعد از این نشست جلسه دیگری با حضور نامبرده و اعضای هیأت علمی بخش تاریخ در دفتر این بخش برگزار گردیده و زمینه های همکاری بخش تاریخ دانشگاه یزد و دپارتمان تاریخ دانشگاه سگد مورد بررسی قرار گرفت.