مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

اولین جلسه شورای مدیران آموزش های تخصصی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، اولین جلسه شورای مدیران آموزش های تخصصی صبح روز چهارشنبه ۲۹ فروردین سال جاری در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه که با حضور روسای دانشکده ها برگزار شد، دکتر رشتچیان معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه طی سخنانی گفت: گسترش برنامه های آموزشی تخصصی به کمک دانشکده ها از اهداف مهم ماست.
وی گفت: با وجود آنکه ما خودمان انتقاد زیادی به عملکرد دانشگاه داریم اما از بیرون اعتماد خاصی به دانشگاه شریف وجود دارد .
دکتر رشتچیان گفت: در دانشکده ها فعالیت های خوبی اتفاق می افتد اما متاسفانه آموزش های تخصصی مغفول مانده است و باید روی این موضوع کار شود. به کمک آموزش های تخصصی می توانیم ضریب نفوذ خود را در جامعه افزایش دهیم و خودمان را به صنایع معرفی نماییم و با کمک آموزشهای تخصصی فارغ التحصیل تربیت می کنیم و پتانسیل خود را افزایش دهیم.
معاون آموزشی دانشگاه اظهار امیدواری کرد: با انجام اقداماتی که در نظر داریم بتوانیم بخشی از درآمدهای دانشگاه در سال آینده را افزایش دهیم.
در ادامه جلسه دکتر اکبری مدیر آموزش های تخصصی دانشگاه طی سخنانی هدف از برگزاری جلسه را معرفی زیر ساخت، نرم افزار و مقرراتی که در دانشگاه به عنوان موتور محرک در آموزش های تخصصی است نام برد و افزود: در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در بحث آموزش های تخصصی شاهد برنامه های خوبی بوده ایم و می توانیم از تجربیات این دانشکده در این راه کمک بگیریم.
وی گفت: تا کنون در دانشگاه صنعتی شریف ساختار رسمی برای آموزش های تخصصی در شان دانشگاه شریف نداشته ایم و باید این مهم را بهبود بخشیم.
وی افزود: علاوه بر آموزش های آزاد کلاسیک که دانشگاه ها برای دانشجویان برگزار می کنند، دانشگاه های برتر آموزش های خاصی برای دانش آموختگان، صنعتگران، کارشناسان، مدیران و سایر اقشار جامعه برگزار می کنند که به آنها آموزش های تخصصی می گوییم. این آموزش ها هم به صورت حضوری و هم به صورت الکترونیکی (مجازی) قابل برگزاری است.
دکتر اکبری گفت: اثر بخشی اجتماعی هدف اصلی از برگزاری دوره های آموزشی تخصصی است و کسب منابع مالی یکی از اهداف فرعی برای دانشگاه هاست که از این منابع مالی می توان امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در دانشگاه را بهبود بخشیم.
وی افزود: آموزش های تخصصی یا کوتاه مدت است یا بلند مدت که این دوره ها شامل: کارگاه های آموزشی، تک درس، دوره های فرعی حرفه ای، دوره های تخصصی حرفه ای، مدارس فصلی، دوره مهندسی حرفه ای، دوره فرعی کار آفرینی و دروس است.
مدیر آموزش های تخصصی دانشگاه در ادامه تاکید کرد: از این پس باید همه دوره های آموزشی در دانشگاه زیر نظر شورای مدیران آموزش های تخصصی برگزار گردد تا دیگر شاهد ناهماهنگی و سو استفاده از نام و برند دانشگاه صنعتی شریف نباشیم.

در ادامه برنامه دکتر آراستی عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد و مدیر مرکز برنامه ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه شریف طی سخنانی به برنامه راهبردی دانشگاه اشاره کرد و افزود: بر اساس این اهداف باید تا سال 1405 دانشگاه صنعتی شریف به رنکینگ بین المللی زیر 200 برسد و نسبت استاد به دانشجو از عدد یک به 24 به رقم یک به 17 خواهد رسید.
وی گفت در اهداف راهبردی ما 60 هدف اصلی تعریف شده است که در بازه زمانی 8 ساله با دو شاخص: امکان پذیری و تاثیر گذاری توانسته ایم 18 هدف را استخراج نماییم که از این بین توسعه آموزش های تخصصی برای مدیران شرکت ها و سازمان ها و... یکی از این اهداف تعریف شده است.
در ادامه این جلسه دکتر فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی گفت: با توجه به برنامه راهبردی دانشگاه باید طی چند سال آینده در امر آموزش، پژوهش، اثر بخشی اجتماعی و استقلال مالی سرآمد دیگر دانشگاه های کشور باشیم.
وی گفت: من معتقدم آموزش آزاد یعنی شروعی برای ارتباط با صنعت و برای شروع این مهم باید از آموزش های تخصصی آغاز کنیم.
رییس دانشگاه در ادامه افزود: به مدد آموزش های تخصصی باید پتانسیل دانشگاه صنعتی شریف به صنعت کشور معرفی شود.
در ادامه برنامه دکتر نجمی معاون اداری و مالی دانشگاه به بودجه های عمومی دانشگاه طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: امیدوارم با گسترش در آموزش های تخصصی در دانشگاه بتوانیم بخش کوچکی از منابع درآمدی دانشگاه را بهبود بخشیم.
وی گفت: البته کیفیت همیشه خط قرمز دانشگاه صنعتی شریف بوده و هست و آموزش های تخصصی با بالاترین کیفیت به عنوان یک منبع درآمدی برای دانشگاه مد نظر خواهد بود.
در ادامه این جلسه دکتر امینی مدیر مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه طی سخنانی به معرفی مرکز آموزش های الکترونیک دانشگاه پرداخت و افزود: هدف ما در این مرکز اثر بخشی اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف از طریق عرضه رایگان آموزش های مرتبط با علوم پایه و مهندسی است.
وی در ادامه به برنامه های کلان این مرکز اشاره کرد و گفت: راه اندازی زیر ساخت های فنی، جذب سرمایه گذار و برون سپاری خدمات جهت تولید محتوا، بازاریابی و برند سازی، برگزاری دوره ها و تولید محتوا و راه اندازی دوره های تک درس و کوتاه مدت، خدمات تولید محتوای آموزشی و خدمات ارائه آموزش های الکترونیکی از جمله مهم ترین این برنامه است.
در پایان جلسه نیز دکتر غفرانی مدیر بنیاد شریف نیز طی سخنانی از اعلام آمادگی کامل این بنیاد برای همکاری و پیشبرد اهداف دانشگاه در بحث آموزش های تخصصی خبر داد و گفت: ما در بنیاد شریف به دنبال کسب سود نیستیم و می خواهیم این اکوسیستم هرچه سریع تر شکل بگیرد و دانشگاه صنعتی شریف به پیشرفت برسد.
وی به دانشگاه نسل چهارم هم اشاره کرد و گفت: دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که آینده جامعه را می سازد و دانشگاه صنعتی شریف قطعا این نقش را در جامعه به خوبی ایفا می کند.
دکتر غفرانی در پایان به ایجاد صندوقی در بنیاد شریف اشاره کرد و گفت: ما به کمک صندوقی که ایجاد کرده ایم می خواهیم به دانشجویانی که استطاعت مالی برای گذراندن دوره های آموزشی ندارند وام دهیم.