عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

کتاب «رسانه‌شناسی» منتشر شد

کتاب «رسانه‌شناسی» اثر مهدی محسنیان‌راد (استادتمام ارتباطات) از سوی انتشارات سمت منتشر شد. بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات این کتاب در قطع رحلی و با ۱۱۳۱ صفحه  منتشر شده است.

این کتاب دانش «رسانه‌شناسی» را شاخه‌ای از ارتباط شناسی و موظف به مطالعه ماهیت، جریان و فراگرد نظام های معنایی مستقر در نئوکورتکس مغز انسان در حوزه ارتباطات رسانه‌ای و متمرکز بر کارکردها و کاربردهای آن در کلیتی متشکل از پیشینه، فنون و فناوری های تولید محتوا و جابه‌جایی متن، در زمینه روابط متقابل منابع قدرت و مخاطبان و فرآیند صید مفهوم ارتباط‌گیران از محتوا تا تاثیر می داند.

این کتاب ابتدا به توضیح مفاهیم پایه و پس از آن در قالب اصطلاحی جدید، به مروری بر کارکرد و کاربرد رسانه های پیش از قدیم در ایران می پردازد. سپس امکان شناخت عمیق و همه‌جانبه چاپ، کتاب، مطبوعات، سینما، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای را فراهم می کند.


کتاب «رسانه‌شناسی» فرصتی است برای تفکر درباره موضوعاتی همچون محتوای رسانه‌ها، مخاطبان، کارکردها و کاربردهای رسانه‌ها، مالکیت و تجارت رسانه‌ها، نظارت و کنترل رسانه‌ها، هنجارهای حاکم بر رسانه‌ها و مطالعات رسانه‌ها (نظریه‌ها).

محسنیان‌راد در مقدمه این کتاب نوشته «نمی‌دانم در روزگاری که ابزارهای ارتباطی، انسان‌ها را متمایل به کوتاه‌نویسی و کوتاه‌خوانی کرده، چقدر احتمال دارد دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی حوصله کنند، وقت بگذارند و دل بدهند به مطالعه این کتاب حجیم. اما اگر وقت بگذارند و بخوانند، شاید روزگاری اوضاع نابسامان رسانه‌های ایرانی که ریشه‌ای ۱۸۰ ساله دارد، بسامان شود.»