عمومی | موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی

راهکارهای بهبود مایه تلقیح بذر سویا در نشست مشترک موسسات تحقیقات کشاورزی ذیربط، دفتر طرح دانه های روغنی و بخش خصوصی بررسی شد.

در این نشست، آقای دکتر دهقانی سانیج (رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی) ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، از آقای مهندس مهاجر برای پیگیری جدی موضوع نشست و حمایتهای ایشان از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با موسسه تحقیقات فنی و مهندسی قدردانی نموده و بر ضرورت ادامه تحقیقات مرتبط با فناوری‌های جدید و کاربرد آن در مناطق هدف تاکید کردند. آقای مهندس مهاجر نیز ضمن تبیین ضرورت و اهمیت توسعه کشت دانه های روغنی در کشور، بر ضرورت استفاده از فناوری جدید برای کاربرد مایه تلقیح تاکید کرده و اعلام نمودند کشاورزان به دلیل هزینه و مشکلات روش بذرمالی حاضر به استفاده از این روش نیستند. ایشان استان خوزستان را از مناطق اصلی توسعه کاشت سویا معرفی کرده و رفع مشکلات و موانع آن را بسیار مهم دانستند.
آقای دکتر دهقان (رئیس بخش تحقیقات مهندسی ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون موسسه) مشکلات روش سنتی کاربرد مایه تلقیح بذر سویا (بذرمال) را شامل هزینه کارگری، از بین رفتن و کاهش جمعیت باکتری روی بذر به دلیل تماس با سموم ضدعفونی، شکستگی و جدا شدن پوسته بذرها، ایجاد نکاشت در مزرعه در اثر قرارگرفتن پوسته های بذر بجای بذر در سلولهای صفحه موزع ردیفکار، کاهش جمعیت باکتری در فاصله زمانی بین بذرمالی تا کاشت در مزرعه (بویژه در مناطق گرم) بر شمردند. وی اعلام نمود که طی دو سال گذشته، فناوری جدیدی برای نصب بر روی ماشینهای کارنده موجود، توسط بخش تحقیقات مهندسی ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون موسسه تحقیقات فنی و مهندسی با مشارکت شرکت تراشکده، طراحی و ساخته شده است که می‌تواند با پاشش محلول مایه تلقیح روی بذر در شیار کاشت، مشکلات  بالا را رفع نماید. وی خواستار توجه جدی به توسعه و ترویج این فناوری‌ها توسط دفتر طرح دانه های روغنی، از راه خرید و توزیع دستگاههای الگویی و حمایت و کمک مالی برای خرید آن توسط کشاورزان شد.
آقای دکتر اسدی رحمانی (رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب) اعلام کردند که پیرو بررسی‌هایی که اخیرا در این موسسه انجام شده، دو نوع باکتری جدید رایزوبیوم بسیار خوب و سازگار با ارقام مهم و اصلی کشور به دست آمده است که شرکت‌های تولید کننده می‌توانند مایه تلقیح آن را به صورت مخلوط دو باکتری تهیه و به کشور عرضه کنند. ایشان تاکید کردند که اگر فناوری جدید پاشش مواد محلول بر روی بذر در خاک، با موفقیت بر روی خطی‌کارها و ردیف‌کارها نصب شود، برای توسعه کاربرد کودهای زیستی در محصولات مختلف بسیار امیدوارکننده است و می‌تواند انقلابی در کشاورزی کشور ایجاد کند.
آقای مهندس رضائیان (مدیر عامل شرکت تراشکده) اعلام کردند که این شرکت برای ادامه همکاری در زمینه توسعه فناوری جدید پاشنده مایه تلقیح بذر و مواد محلول، تولید انبوه فناوری و نصب آن بر روی کارنده‌های جدید و کارنده‌های در اختیار کشاورزان، آمادگی کامل دارد. همچنین آقای مهندس مربوبی (مدیرعامل شرکت زیست فناور سبز) نیز از طرف شرکت‌های تولید کننده، برای تولید مایه تلقیح مناسب اعلام آمادگی کردند.
در ادامه، اعضای جلسه از کارگاه طراحی و ساخت نمونه ماشین‌های کشاورزی در بخش تحقیقات ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون موسسه تحقیقات فنی مهندسی بازدید کردند و از نزدیک با فرایند و مراحل طراحی و ساخت نمونه فناوری کاربرد مایه تلقیح بذر توسط ردیف‌کارها و خطی‌کارهای غلات و اصلاحات انجام شده بر روی آن آشنا شدند. در این نشست مصوب گردید که با حمایت، برنامه‌ریزی و مشارکت دفتر طرح دانه های روغنی، اقدامات لازم در خصوص معرفی مایه تلقیح مناسب، توسعه فناوری کاربرد مواد محلول برای نصب روی ردیف‌کارها و خطی‌کارهای مورد استفاده در کاشت سویا و دیگر دانه‌های روغنی، انجام تحقیقات تکمیلی و اجرای طرح‌های تحقیقی-ترویجی برای معرفی مایه تلقیح بذر و فناوری کاربرد محلول آن به کشاورزان، انجام شود.