عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

سوپروایزر آموزش بیمارستان سوانح سوختگی گناوه: نقش والدین در آموزش به فرزندان خود در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال مهم هست

لیلا خضری تصریح کرد: پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری مستلزم ارتقاء فرهنگ ایمنی است که فرهنگ ایمنی  بر سه اصل آگاهی،آموزش و الزام استوار است.
وی  با بیان اینکه والدین در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری نقش مهمی دارند اظهار کرد: والدین می توانند کودکان و نوجوانان خود را با خطرهای آتش بازی آشنا کنند و به آنها بگویند که در مقابل مواد محترقه و منفجره چقدر آسیب پذیر هستند.
خضری افزود: بسیاری از والدین بدون آگاه‌سازی و آموزش مناسب فرزندان خود، سعی می کنند با توسل به زور و اجبار آنها را از کاری منع یا به کاری ترغیب کنند ولی این شیوه معمولا با شکست همراه است.

درد، تورم، تاول و قرمزی پوست از مهمترین عوارض سوختگی می باشند


سوپروایزر آموزش بیمارستان سوانح سوختگی گناوه با بیان شایعترین حادثه ای که در چهارشنبه آخر سال رخ می دهد سوختگی درجه یک(سطحی) است شرح داد: درد، تورم، تاول وقرمزی پوست ازمهمترین عوارض سوختگی می باشند که در میان نواحی مختلف بدن معمولا سوختگی دست از بقیه اندام‌ها شایع‌تراست.
خضری با بیان اینکه قطع عضو و عفونت ثانویه دو عارضه خطرناک از میان عوارض زودرس سوختگی هستند خاطر نشان کرد: اگر شدت سوختگی خیلی زیاد باشد حتی گاهی ممکن است منجر به فوت بیمار شود.
خضری اظهار داشت: اصابت ترکش‌های ناشی از مواد محترقه به چشم، باعث بروز آسیب‌هایی در ناحیه پلک و چشم  می شود و حتی گاهی به نابینایی فرد می انجامد که در این شرایط مراجعه سریع به چشم پزشک، شدت ضایعه را کاهش می دهد.
وی تصریح کرد:.در سال گذشته بیش از ۵ مورد کودک و نوجوان بر اثر ترقه در چهارشنبه سوری علی رغم وجود کرونا و قرنطینه خانوادگی، دچار آسیب‌های شدیدی در ناحیه صورت و دست‌ها شدند.
سوپروایزر آموزش بیمارستان سوانح سوختگی گناوه بیان کرد: هم استانی‌های عزیز بایدکبریت و مواد آتش‌زا مانند نفت و بنزین را دور از دسترس کودکان نگهداری کنیم و نباید هرگز به کودک اجازه داد در محیط خانه یا پارکینگ، با آتش زدن بوته، هیزم و امثال این‌ها جان خود و دیگران را به خطر بیندازد.
انتهای پیام/م.ک- ۳۰۹۰