عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

توصیه ایمنی در مورد چهارشنبه اخر سال - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶

هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد. یکی از باورهای نادرست این است که « حادثه برای دیگران اتفاق می افتد و برای من اتفاق نمی افتد چون من همیشه مراقب هستم». باید بدانیم که وقوع حادثه برای هرکسی ممکن است ولی می توان با رعایت نکات ایمنی از بروز اغلب حوادث از جمله حوادث چهارشنبه سوری جلوگیری کرد.

دست، چشم و پا بیشترین نقاط آسیب پذیر بدن در حوادث مورد نظر گزارش شده است و متاسفانه آسیبهای چشم حتی ممکن است منجر به نابینایی شود.
با توجه به اینکه بیشترین آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه سوری سال های گذشته در  گروه سنی ۵ تا ۱۹ سال بوده اند لذا موارد زیر را به نوجوانان و جوانان عزیز توصیه می کنیم:
از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به خصوص در منزل، زیر زمین و ... جداً خودداری نمایید.

از حمل مواد آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جدا پرهیز نمایید.

هرگز مواد منفجره و محترقه را به طرف افراد دیگر پرتاب نکنید و به هیچ عنوان، این مواد را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید چون در صورت انفجار، ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاب شده و باعث آسیب های شدید خواهند شد. ضمناً هرگز از ماده محترقه و منفجره ای که یکبار استفاده شده، دوباره استفاده نکنید.

از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید؛ چرا که در چنین شرایطی، با تشدید آلودگی هوا، خود و اطرافیانتان را در معرض آسیبهای تنفسی قرار می دهید.

هیچگاه از الکل برای آتش گیری مواد استفاده نکنید. از ریختن مواد سریع الاشتعالی مانند نفت و بنزین نیز بر روی آتش بپرهیزید.

از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی است جداً خودداری کنید.

از انداختن ظروف تحت فشار (کپسول ها و اسپری های حشره کش) به درون آتش اکیداً خودداری کنید؛ چرا که این ظروف به علت دارا بودن خاصیت انفجاری، ممکن است ذرات را به سمت خودتان پرتاب کنند و به چشم هایتان آسیب برسانند.

هرگز اقدام به ساخت مواد منفجره بصورت دست ساز نکنید.
از طبقات بالا یا پشت بام اقدام به پرتاب نارنجک، فشفشه یا ترقه به سمت خیابان نکنید. این کار سه خطر در پی دارد، گیرکردن این مواد به درختان کوچه و آتش گرفتن درختان، برخورد آن ها با عابران پیاده یا برخورد آنها با سیم های برق و خطرات جانبی آن.

در صورت امکان کیف کمک های اولیه، یک شیلنگ آب یا کپسول آتش نشانی در نزدیکی محوطه آتش آماده کنید تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده نمود. حتماً قبل از ترک محل، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

برای نگهداری از مواد منفجره و محترقه، آن را به طور ایمن در یک جعبه و دور از سایر مواد آتش گیر یا گرما و الکتریسیته و .... قرار دهید.

ترقه بازی و فشفشه اگرچه ظاهراً بی خطرند، ولی اگر به نقاط خاصی از بدن (به ویژه صورت) اصابت کنند، باعث آسیب دیدگی های شدید و گاهی غیرقابل برگشت می شوند.

هرگز آتش را در معابر باریک و در مجاورت پستهای برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی بر پا نکنید و از ایجاد آتش های حجیم و غیرقابل مهار نیز خودداری کنید.

توصیه های لازم در صورت بروز حادثه
بخش دوم
به شهروندان توصیه می‌کنیم در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی، محل سوختگی را با آب سرد شستشو داده و مصدوم را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل کنند ویا با
شماره تلفن ۱۱۵ (مدیریت حوادث فوریتهای پزشکی )تماس بگیرند.

به شهروندان توصیه می‌کنیم در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و سریعا با تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیرند.
اقدامات اولیه در سوختگی:
دور کردن مصدوم از محل حادثه و انتقال به محل امن
متوقف کردن روند سوختگی با وسائلی از قبیل آب ، پتو ، لحاف و ...
هرگز به مصدومی که در حال سوختن است آب نپاشید بلکه یک پتوی خیس به دور او  ( به جز ناحیه سر ) بپیچید تا شعله های آتش خاموش شود.

در صورت عدم هوشیاری مصدوم، وی را به پهلو بخوابانید.
نبض و تنفس بیمار را کنترل کنید
ساعت، کمربند و کلیه زیور آلات ( انگشتر ، دستبند ، گوشواره ،گردنبند و ... ) که می تواند با حرارت خود موجب تشدید سوختگی گردند را خارج نمائید.

لباس مصدوم و مواد قابل اشتعال همراه وی را که به پوست چسبندگی ندارند از او جدا کنید. در صورت چسبندگی از جدا کردن لباسها خودداری نمائید.

ریختن آب تمیز بطور مستقیم به ناحیه آسیب دیده می تواند موجب کاهش عمق سوختگی و درد گردد ولی نباید بیش از حد بدن را سرد کرد زیرا موجب افت درجه حرارت بدن می گردد.

از استعمال پمادها و روغنها در محل سوختگی خودداری نمائید. زیرا باعث نگهداری حرارت در محل می شوند.

از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی و ... بر روی محل سوختگی خودداری نمایند.
یخ و کیسه های یخ نباید بکار بردهشوند زیرا موجب صدمه پوستی می گردند.

در صورت آسیب دیدن چشم و یا پلک ها:
· از مالیدن چشم ها و پلک ها خود داری کنید.
· حتما" در اولین فرصت به اورژانس چشم پزشکی مراجعه کنید. زیرا در بعضی مواقع آسیب های چشمی در مراحل اولیه علائم زیادی ندارند و ظاهر بدی ایجاد نمی کنند اما می توانند حوادث ناگواری برای چشم ایجاد کنند.

روابط عمومی اورژانس جهرم