عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

نسوزیم و بسازیم/ آتش کرونا زیر خاکستر جشن های پرخطر چهارشنبه سوری!



هر سال به این روزهای آخر که نزدیک می شویم، تمام هم و غم اهالی رسانه و صاحبان تریبون های اطلاع رسانی، پیشگیری از اتفاقات ناگواری است که در شب آخرین سه شنبه سال ممکن است رخ دهد. جشنی که سنت دیرینه ما ایرانیان بوده و دهه های اخیر کابوسی فراموش نشدنی را برای بسیاری از مردم به ارمغان آورده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، میراثی که از تاریخ باستان ایران به یادگار داریم و به بهانه آن برای هر سه شنبه آخر سال برنامه می چینیم، جشن می گیریم تا شبی پر از خاطره را ثبت کنیم. اما پای ثابت این جشن، آتشی است که نماد پاکی و درخشانی، جوش و خروش، ترقی و تعالی و راستی است.
رسم بر این بوده؛ بدون آتش، چهارشنبه سوری پا نمی گیرد. بساط را جور و از شعله ها در جمع دوستانه، میزبانی می کنیم، شعله هایی که می توانند خوشی هایمان را چند برابر کنند یا گر بگیرند و دودمانمان را بر باد دهند؛ ردپایی برجای گذارند که تا جان در بدن داریم از یاد نبریم.
هر سال جسته گریخته خبرهای دلخراشی از این شب به گوش می رسد، تلفات و مرگ و میری که با برپایی جشن های پرخطر نتیجه می شود، در عین حال که رسم رسانه ای بر این است که از چند روز قبل، مطالب پیشگیرانه گوشزد شود.
اما این بار به سراغ آنهایی رفتیم که از گزند این سرگرمی ها بی نصیب نمانده اند.
محمدیوسف ۱۰ ساله ای که اولین بند انگشت اشاره اش را بر اثر انفجار ماده محترقه غیر استاندارد از دست داده است. پدرش می گوید "محمدیوسف هیچ کاری را بدون نظارت خانواده انجام نمی دهد، اما این بار به دلخواه او، خانواده هم همراهش شده بودند."
دو سال پیش در حالی یکی از همین مواد محترقه در دستان محمدیوسف روشن شده بود که برخلاف انتظار، بدون هیچ تاخیری، منفجر می شود، این پسر بچه ۱۰ ساله بندانگشت اشاره خود را از دست می دهد و ترکش های انفجار هم به صورتش اصابت می کند.
البته به گفته پدر محمدیوسف، خوشبختانه مشکل جدی برای صورت او ایجاد نشد اما بند انگشت خود را برای همیشه از دست داده است.
امیر هم نوجوانی است که سال پیش در یکی از خیابان های شرق تهران این شب را با دوستانش جشن  گرفت. زمان زیادی نگذشته بود که ناگهان نارنجکی در نزدیکی او و یکی از دوستانش منفجر می شود.
هر دو را به یکی از بیمارستان ها شرق تهران می برند. امیر می گوید "همان شب قرار بود دستم را از مچ قطع کنند که برادرم با اورژانس هماهنگ کرد و مرا به بیمارستان ۱۵ خرداد منتقل کردند. البته دوستم همانجا ماند، سرپایی سنگ هایی که تمام پایین تنه اش را سوراخ کرده بود، با پنس خارج کردند و بعد از چند ساعت هم مرخص شد.
اما من در بیمارستان ۱۵ خرداد، یک شب بستری بودم و روز بعد طی عمل جراحی، فقط شست دستم را از دست دادم."
در طول صحبت با امیر متوجه گرفتگی صدایش شدیم، انگار یاد همان روز افتاده بود و ما نمی خواستیم اذیت شود، اما به نظر می رسید خودش می خواست به حرف زدن ادامه دهد.
"با این وضعیت دستم کنار آمدم اما هر سری که نگاهی به آن می اندازم، یاد حرف های مادرم می افتم، همیشه می گفت این همه اتفاق بد می افتد، تلویزیون که الکی این خبرها را پخش نمی کند، حتما خطری هست که همه می گویند این شب از خانه بیرون نروید.
اما من می رفتم، فکر می کردم من مراقبم و اتفاقی برایم نیم افتد.
اتفاق یک لحظه است، واقعا امسال به هرکس که می توانم می گویم از خانه بیرون نرود."
امشب بیرون نروید!
دکتر محمدمهدی فروزانفر، متخصص طب اورژانس در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پیش از هر توصیه ای بر لزوم توجه به هشدارهای مراسم چهارشنبه سوری تاکید کرد و گفت: بیش از هر چیزی باید به گونه ای فرهنگسازی شود که افراد در این شب از رفتارهای پرخطر پرهیز کنند یا به هیچ وجه از منزل بیرون نروند.
وی با اشاره به احتمال سوختگی به علت سرگرمی با آتش در این شب، عنوان کرد: ضمن اینکه باز هم اصرار دارم در این شب از خانه بیرون نروید، اما اگر هم رفتید با خود پماد سوختگی به همراه داشته باشید و در صورت بروز هرگونه حادثه ابتدا با اورژانس تماس گرفته و تا زمان رسیدن نیروها محل را با آب تمیز شست و شو داده و آن را به پماد آغشته کنید.
دکتر فروزانفر ادامه داد: اگر هم پماد در دسترس نبود، قرار دادن غیرمستقیم یخ در محل سوختگی می تواند تا رسیدن نیروهای اورژانس به تسکین درد کمک کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص اقداماتی که در هنگام قطع شدن عضوی از بدن می تواند در بهبود آن کمک کننده باشد، تصریح کرد: بستگی به نوع قطع شدگی دارد، به عنوان مثال اگر عضو قطع شده همچون انگشت دست، کوچک بود، سعی کنید قطعه قطع شده را در یک پارچه تمیز نمناک (ترجیحا نمدار شده با سرم فیزیولوژیک) و در یک کیسه یا محفظه ای که با یخ به طور غیرمستقیم در ارتباط است، قرار دهید.
وی اظهار کرد: البته در تمامی موارد قطع شدگی اعضا امکان پیوند میسر نیست و به نظر پزشک بستگی دارد.
دکتر فروزانفر در پایان با اشاره به اهمیت توجه به شرایط بحرانی موجود در کشور و احتمال بالای گسترش بیماری در تجمعات چهارشنبه سوری، گفت: به علت شیوع بیماری کرونا و شکننده بودن شرایط و از همه مهمتر برای پیشگیری از رخدادهای ناگوار، تنها توصیه، پرهیز از حضور در تجمعات، مراسم پرخطر و عدم استفاده از مواد محترقه است.
انتهای پیام/
کد خبرنگار: ۷۷۰۲ ی.ق