عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

در مراسم چهارشنبه‌سوری کبریت و مواد آتش‌زا را از دسترس کودکان دور نگه داریم

مهندس حسن فخرایی افزود: بیش از نیمی از آسیب دیدگان در هنگام آتش‌بازی دچار آسیب شده‌اند که جراحت دست‌وپا بیشترین میزان آسیب‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
وی بابیان اینکه هرسال مصادف با چهارشنبه آخر سال شاهد بعضی از اتفاقات در جامعه هستیم که گاها منجر به نقص عضو یا مرگ افراد می‌شود تصریح کرد: استفاده از مواد آتش‌بازی هرگز ایمن نبوده و حتی درصورتی‌که کاملاً مراقبت صورت گیرد حوادث نه‌تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند به وجود  آید بلکه برای کسانی که این مواد را درست می‌کنند نیز حوادث در کمین آن‌ها است.
رییس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر اضافه کرد: از آسیب‌های شایع در مراسم چهارشنبه‌سوری می‌توان آسیب دست‌وپا را نام برد. همچنین شدیدترین آسیب‌ها نیز مربوط به‌صورت و چشم است که درمان آسیب‌های چشمی بسیار طولانی بوده و ممکن است حتی تا ماه‌ها و سال‌های بعد ادامه یابد و منجر به تخلیه چشم  و یا نابینایی شود.
مهندس فخرایی تاکید کرد با رعایت نکات ایمنی زیر هم از شادی جشن دیرینه چهارشنبه‌سوری لذت ببریم و هم از خطرات احتمالی آن اجتناب کنیم.
۱- از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال این‌ها چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنیم.
۲- کبریت و مواد آتش‌زا را از دسترس کودکان دور نگه داریم.
۳- از پارک اتومبیل در کوچه‌ها و معابر تنگ خودداری کنیم چرا که آتش‌بازی در نزدیکی وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند در صورت کمترین نشت و حتی در شرایط عادی این وسایل را تبدیل به بمبی می‌کند که چاشنی انفجار آن کشیده شده است.
۴- حتی‌الامکان درب محل‌هایی مانند انبارداری، زیرزمین، بالکن ، پشت‌بام و ... را که ممکن است فرزندتان ترقه‌ها و مواد محترقه و منفجره را در این محل‌ها نگه‌داری کنند قفل کرده و از رفت‌وآمد فرزندان خود به این مکان‌ها ممانعت کرده و این محل‌ها را روزانه موردبررسی و تفحص قرار دهیم.
۵- از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و برای چاشنی از الکل بر روی آتش جدا خودداری کنیم.
۶- از قرار دادن ظروف تحت‌فشار ازجمله کپسول ، اسپری ، حشره‌کش‌ها و ... بر روی آتش جداً خودداری کنیم .
۷- از پرتاب فشفشه و موشک بر روی شاخه درخت‌ها، پشت‌بام و بالکن منازل خودداری کنیم.
۸- وجود یک کپسول خاموش‌کننده آتش‌نشانی پودری در نزدیک محوطه آتش ضروری است.
۹- هیچ‌گاه مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار نداده و استفاده نکنیم زیرا در صورت انفجار ذرات آن به اطراف پرتاب‌شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.
۱۰-از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی پرهیز کنیم.
۱۱-در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی سریعا افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به‌جای امن انتقال دهیم.
۱۲-در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با تلفن ۱۲۵ با ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهیم و در صورت آسیب دیدن فرد یا افراد با ۱۱۵ تماس گرفته شود.

انتهای پیام/ ا.س- ۳۰۰۰