عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

توصیه های مهم خانه تکانی در ایام کرونا

وبدا؛ کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ضمن اشاره به فرا رسیدن فصل خانه تکانی در روزهای پایانی سال گفت: امسال هم با توجه به همه گیری بیماری کووید-۱۹ در کشور، اهمیت شستشو و ضدعفونی محیط زندگی دوچندان شده است، بطوریکه با ضدعفونی سطوح و دستها، رعایت بهداشت، ماندن در منزل و حفظ فاصله فیزیکی با دیگر افراد، می توانیم کمک بزرگی به حفظ سلامت خود و خانواده مان بنماییم.
به گزارش وبدا؛ دکتر حسین مردانی افزود: با وجود انتشار خبرهای امیدوار کننده از تولید و توزیع واکسن کرونا اما واقعیت این است که زندگی ما خواه نا خواه تا مدتها تحت تاثیر همه گیری ویروس کرونا قرار خواهد داشت و به دلیل لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی، باید از بسیاری از سنت های گذشته مانند برنامه ریزی برای مسافرت های نوروزی یا دید و بازدیدهای خانگی چشم پوشی کرد.
وی ادامه داد: یکی از سنتهای رایج و پسندیده در میان خانواده های ایرانی، خانه تکانی منازل در روزهای پایانی سال است و شاید بسیاری از خانواده ها بر این باور باشند که به دلیل کاهش دید و بازدیدها و وجود قرنطینه گیهای خانگی خانه تکانی اهمیت چندانی نداشته باشند ولی بسیاری از کارشناسان نظری متفاوت دارند و معتقدند که خانه تکانی منازل علاوه بر زدودن آلودگی ها و گرد وغباراز روی سطوح و افزایش سطح بهداشت خانه، می تواند تا حدود زیادی روحیه اعضاء خانواده را در شرایط متاثر از بیماری کرونا ارتقاء دهد.
دکتر مردانی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است، توجه ویژه به نکات ایمنی هنگام نظافت منزل است چرا که همواره با شروع خانه تکانی منازل در روزهای پایانی هر سال آمار مسمومیتهای ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از شوینده ها خصوصا در اطفال افزایش می یابد.
کارشناس مرکز اطلاع رسانی معاونت غذا و دارو تصریح کرد: استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای ایجاد نماید بنابراین رعایت نکات ایمنی کاملا ضروری است.
وی، ضمن یادآوری لزوم استفاده از لوازم حفاظت فردی هنگام استفاده از از ترکیبات شوینده و پاک کننده ها، بر این نکته مهم تاکید کرد که از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده، لک بر و الکل جداً خودداری شود چرا که بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده می باشند.
دکتر مردانی گفت: بسیاری از داروها و محصولات نظافت خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن می توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند و همیشه باید پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را بست و دقت کرد که هیچ ظرف در بسته ای از دسترسی کودکان در امان نیست.
وی ادامه داد: در صورتیکه نزدیکان شما ماده ای غیر خوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق نمود، با مرکز اورژانس ۱۱۵و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید. دکتر مردانی تصریح کرد: محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید. هیچگاه این فرآورده ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید. این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان و مسمومیت شدید ایشان خواهد شد.