عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان: همکاری مردم با تیم‌های رهگیری موجب افزایش سرعت شناسایی بیماران مبتلا به کرونا می‌شود

ماریا خویش دوست در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: از آغاز طرح شهید قاسم سلیمانی بیش از ۳۰۰۰ تست سریع کرونا توسط ۲۹ تیم رهگیری که شامل ۶۲ نفر می‌باشند، در سطح شهرستان انجام‌گرفته است.
خویش دوست افزود: هدف و انتظار ما از انجام تست‌های تشخیص سریع کووید ۱۹، افزایش سرعت شناسایی بیماران مبتلا به کرونا است و در این راستا از مردم انتظار داریم که با تیم‌های رهگیری مراکز بهداشتی همکاری لازم را داشته باشند.
وی اظهار کرد: ما برای انجام تست سریع کرونا و شناسایی بیماران به همکاری افرادی که نمونه تست (pcr) آنها در مراکز منتخب ۱۶ و ۲۴ ساعته ثبت‌شده است نیاز داریم و آنها باید افرادی را در که در ۱۴ روز گذشته با آنها ارتباط بوده‌اند (ممکن است این افراد از اعضا خانواده، همکار، فامیل، همسایه و مغازه‌دار محله و ...) به مراقبین بهداشتی معرفی نمایند.
خویشدوست بیان کرد: روزانه موارد مثبت اعلام‌شده از طرف آزمایشگاه کرونا طبق آدرس ثبت‌شده فرد مبتلا، به مرکز خدمات جامع سلامت مربوطه اعلام می‌گردد و فوراً تیم رهگیری کرونا آن مرکز، از طریق تلفن با بیمار یا اطرافیان وی تماس گرفته و صحت و سقم آدرس وی را مشخص کرده، اگر تحت پوشش همان مرکز باشند کار تیم آغاز می‌گردد و اگر تحت پوشش مرکز دیگری باشند به ستاد شهرستان و مرکز مربوطه اطلاع داده می‌شود.
وی تصریح کرد: بعد از معرفی افرادی که با فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند، ستاد شهرستان با توجه به آدرس دقیق این افراد، مراکز بهداشتی آنها را مشخص نموده و تیم‌های بهداشتی که عمدتاً مراقبین بهداشتی مراکز خدمات جامع سلامت می‌باشند، با هماهنگی‌های انجام‌گرفته به درب خانوار مراجعه و به بررسی علائم در آنها می‌پردازند و از تمامی افراد در منزل چه علامت‌دار باشند و یا نباشند، تست کرونا (رپیدتست) گرفته می‌شود و نتایج تست بعد ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد مشخص می‌گردد.
رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: اگر افرادی که توسط تیم‌های رهگیری پایش می‌شوند دارای علائم شدید مانند تب بالا و تنگی نفس باشند، سریعاً به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند در غیر این صورت با تیم مراقبتی هماهنگ می‌شود تا فرد در منزل ویزیت گردد.
خویش دوست در خصوص افرادی که علامت‌دار هستند ولی تست آنها منفی می‌گردد، گفت: برای این افراد مجدداً روزهای بعد تست گرفته می‌شود و اگر خانواده نیاز به حمایت مالی داشته باشد، تیم رهگیری با تیم نظارتی هماهنگی لازم جهت تهیه مایحتاج خانواده را انجام می‌دهد و از بیمار تعهد دریافت می‌گردد که ۱۴ روز قرنطینه را رعایت کند.
رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: در این مدت تیم رهگیری به صورت مستمر با افراد مثبت تماس داشته و پایش انجام می‌گیرد و در صورت بدتر شدن وضعیت بیمار درخواست مراقبت در منزل یا ارجاع به بیمارستان داده می‌شود.
انتهای خبر/ س.غ ۳۰۳۰