عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

مهدی حسنی دانشجوی نخبه دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران از ظرفیت‌های تحصیل در دانشگاه و طرح ها و ایده های نو دانشجویی می‌گوید

همانگونه که دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و نیز دکتر امیر حیاتی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران بطور مکرر تاکید داشته اند، دانشجویان محور اصلی فعالیت های دانشگاه می باشند و در این بین، دانشجویان ساعی و پرتلاش فراوانی در مجموعه دانشگاه حضور دارند که با تلاش وافر و ایده های جدید و برداشتن گام های محکم، همچون ستاره ای در آسمان دانشگاه فنی و حرفه ای می درخشند و رسالت اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای یعنی مهارت آموزی، مهارت پروری، کارآفرینی و اشتغال زایی را به منصه ظهور می رسانند و ثابت می کنند که جوان ایرانی می تواند بطور هدفمند و پر تلاش در فعالیت های دانشگاه مشارکت نماید و طرح ها و ایده های جدید خود را به فناوری، محصول و در نهایت تولید ثروت تبدیل نماید.

در این راستا، روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران گفتگوی کوتاهی را با دانشجوی پرتلاش، مهدی حسنی، برگزار نمود و امیدواریم این مطالب روشن کننده راه دانشجویان و دانش آموزان ایران اسلامی باشد و به آنها در انتخاب راه درست کمک بیشتری نماید.

- مهدی حسنی هستم، دانشجوی کارشناسی رشته معماری دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری و ساکن شهر قم. در ابتدا از اساتید محترم دانشگاه فنی و حرفه ای تشکر می کنم که به ما اجازه دادند تا تجربه اندوزی کنیم، اشتباه کنیم و از اشتباهاتمان درس بگیریم و تجربه های مفیدی را کسب کنیم. رویکرد عملی را در تحصیل پیگیری کردم و تلاش نمودم رسالت اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای یعنی مهارت آموزی، دانشجوی کار بلد و دست به آچار را اثبات نمایم.

- از حمایت های ریاست محترم دانشگاه استان جناب دکتر حیاتی، معاونین، مسئولین، مدیر گروه و کلیه اساتید محترم دانشگاه تقدیر و تشکر می نمایم.

- از سال ۹۸ که به عنوان دبیر انجمن معماری انتخاب شدم، رویکرد عملی تری را خواستم داشته باشم و به همین منوال، زمینه مورد نیاز برای یادگیری سایر کارها مانند جوشکاری و رنگ آمیزی را در انجمن فراهم کردم.

- دو سال پیاپی به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده فنی امام محمد باقر (ع) ساری انتخاب شدم و همین طور دو سال پیاپی در انجمن علمی بودیم و آثار من در نمایشگاه بین المللی قائمشهر و نمایشگاه دانشگاه فنی و حرفه ای به نمایش گذاشته شد و نمایش این آثار به این دلیل بود که فضای فعالیت برای من در دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران فراهم شد.

- کارهای متفاوتی را در دانشگاه آغاز کردیم و با همکاری مسئولین دانشگاه المان های متعددی را با استفاده از آهن های اضافی و ضایعات ساختیم و در محوطه دانشگاه در معرض نمایش قرار دادیم. المان دانشجویی را ساختیم که با استفاده از علم و کتاب خود، پله می سازد و به مدارج علمی بالاتر راه پیدا می‌کند. این طرح، جزو اولین کارهایی بود که انجمن علمی مهراز انجام داد و از ضایعات و آهن های دور ریز به صورت سه بعدی و ایستاده اجرا شد.

- آلاچیق جمع شونده:

یکی از برنامه های انجمن معماری، طراحی و ساخت آلاچیق جمع شونده در محوطه دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری بود. گروه معماری مهراز برای ساخت آلاچیق جمع شونده از آبان ۹۸ و با همکاری گروه مکانیک و عمران و همکاری مسئولین دانشگاه در محوطه دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری اقدام نمود و تا کنون ۸۰ درصد کار انجام شده است. این طرح بسیار زیبا جهت استفاده دانشجویان در اوقات فراغت طراحی شده است . آلاچیق جمع شونده پروژه ای بود تا ما بتوانیم آموزه هایی را که از اساتید بزرگ دانشگاه یاد گرفتیم، به اجرا برسانیم و در این راه تجربیات بزرگی را کسب کردیم.

- طراحی خانه فرش قم:

طراحی خانه فرش قم را به عنوان پروژه پایان نامه با راهنمایی استاد بزرگوارم جناب آقای خویی با موفقیت و نمره عالی به اتمام رساندم. برای اجرایی شدن طرح به اساتیدی نیاز داشتم که اجرایی فکر کنند. استاد خویی یک سری چارچوب های اجرایی را در نظر گرفتند که طرح را عملی تر می کرد و برای دانشجو کمی سنگین است و جرات بالایی می طلبید . هدف از طراحی این موضوع، محلی لایق فرش ابریشم قم جهت نمایش هنر، علم و فرهنگ ایرانیان که در تار و پود این فرش های زیبا گره خورده و پژوهش بر روی فرش و همینطور آموزش به هنرجویان و تربیت کارشناس بر این موضوع بوده است. ایده بر گرفته از الگو و هندسه سقف تیمچه فرش قم که به لحاظ هندسی با فرش ایرانی رابطه دارد. سعی نمودم دار و گره های قالی در طرح و حجم حس شود و پوسته ای همچون فرش با نرمی بر روی این دار و دیوار بنشیند و الگوی کاملا آشنایی با شهر قم داشته باشد. از استاد خویی بزرگوار تشکر می کنم که در تمامی مراحل طراحی راهنمای بنده بودند و با خط فکری ایشان که طرح را با دیدگاه اجرایی بودن در نظر گرفته و سعی ایشان بر این بوده که با وجود طرح نوین و خاص، تمامی طرح طبق ضوابط و مقررات ساختمان باشد.

- اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای:

خیلی خوشحالم از حضور اساتیدی که در رتبه دادن به دانشجویان به علم و عمل توجه دارند. دانشگاه فنی و حرفه ای اساتیدی دارد که دانشجویان را تربیت می کنند تا مستقیما وارد بازار کار شوند و دانشجویی که از چنین اساتیدی به خوبی درس آموخته باشد، مستقیم وارد بازار کار خواهد شد و توانمندی‌های بالایی خواهد داشت .

رنگ آمیزی خوابگاه دانشکده فنی امام محمد باقر (ع) ساری:

از دیگر طرح هایی که انجمن معماری مهراز شروع کرد، طراحی و رنگ آمیزی دیوارهای حیاط خوابگاه دانشجویان بود تا چهره یکنواخت سیمانی آن با طرح های زیبا ثبت شود.

- طراحی و رنگ آمیزی خانه سالمندان ساری:

این کار خداپسندانه به درخواست اساتید محترم معماری سرکار خانم مهندس شهیدی و مهندس رستمی صورت گرفت تا اعضای انجمن معماری مهراز به همراه مهندس رستمی طرح و ایده خود را در این خانه به اجرا برسانند.

- جلسات و نشست های انجمن معماری مهراز:

این جلسات جهت برنامه ریزی فعالیت ها وبرنامه ها و هماهنگی بین اعضا در دانشگاه، خوابگاه دانشجویی و همینطور در خانه دانشجویان برگزار می شد. ارتباط با انجمن علمی دانشگاه های دیگر در داخل استان از دیگر برنامه ها و جلسات انجمن معماری مهراز نیز بوده است.

روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران ضمن تقدیر از زحمات این دانشجوی جوان و پر تلاش، برای ایشان و همه ی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای آرزوی موفقیت روز افزون دارد. اسفند ۱۳۹۹