عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان: مصرف زیاد نمک زمینه ابتلا به فشارخون را افزایش می‌دهد

پریوش بهادری در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: در حال حاضر مصرف نمک خصوصاً در غذاهای آماده در کشور ما بالا است.
بهادری اظهار کرد: اگر افراد نمک به مقدار مناسب مصرف کنند و کلیه‌ها هم سالم و عملکرد خوبی داشته باشند، نمک موردنیاز بدن تامین می‌گردد، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع؛ نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن می‌نماید.
وی همچنین بیان کرد: مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به ویژه در افرادی است که دارای سابقه این بیماری‌ها در خود یا بستگان نزدیک می‌باشند و دریافت زیاد سدیم با افزایش دفع ادراری کلسیم، زمینه را برای بروز پوکی استخوان فراهم می‌کند.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، افراد کمتر از ۵۰ سال باید روزانه کمتر از ۵ گرم نمک (۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم ) و افرادی بالای ۵۰ سال و همچنین بیماران قلبی عروقی کمتر از ۳ گرم نمک (۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم ) دریافت کنند ولی متاسفانه مطالعات انجام‌شده در کشور ما نشان داده است که متوسط مصرف روزانه نمک حدود ۱۰ الی ۱۲ گرم است که می‌تواند زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی و کلیوی را فراهم نماید.
بهادری اضافه کرد: مهم‌ترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی، نمک آشپزخانه و سفره است که زمان طبخ یا سر سفره به غذا اضافه می‌شود و همچنین انواع غذاهای آماده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر، انواع کنسروها مانند کنسرو خورش‌ها، کنسرو سبزیجات، انواع تنقلات شور مانند چیپس، چوب شور، لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و کشک، انواع شور مانند خیار شور، کلم شور، ترشی‌ها و زیتون و آجیل و مغزهای شور است.
وی با اشاره به توصیه‌هایی برای کاهش و اصلاح الگوی مصرف نمک در خانواده گفت: میزان نمک اضافه‌شده به غذا هنگام پخت باید کنترل شود و برای اجتناب از مصرف بی‌رویه نمک، بر سر سفره از نمکدان استفاده نشود، غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این مواد غذایی محدود شود.
بهادری اضافه کرد: برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها به جای نمک از سبزی‌های تازه و معطر، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و ... استفاده شود.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان خاطرنشان کرد: مصرف غذاهای شور مثل آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور نظیر خیار شور، کلم شور و ...، ماهی دودی، سوسیس و کالباس کاهش یابد.


انتهای خبر/ س.غ ۳۰۳۰