این کتاب، به بخشی از نیازهای موجود پاسخ داده است
کتاب «زیباییشناسی پوشاک زنان پس از انقلاب اسلامی ایران» نوشته سیده راضیه یاسینی، دانشیار پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، به همت سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، روز سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ نقد و بررسی شد. در این جلسه که با حضور مولف و با دبیری عبدالله بیچرانلو برگزار شد، مریم رفعتجاه دانشیار گروه انسانشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مولف کتاب تاملی در هویت زن ایرانی؛ و محمدحسن رجبی، پژوهشگر تاریخ معاصر و مولف کتاب «فرهنگنامه زنان ایرانی و پارسیگوی از آغاز تا مشروطه»، بهعنوان منتقد، به بررسی این کتاب پرداختند.
در ابتدا دبیر نشست ضمن معرفی کتاب بیان داشت که کتاب «زیباییشناسی پوشاک زنان پس از انقلاب اسلامی ایران» با مفروضدانستن تطور پوشاک زنان تحت گفتمانهای رایج و حاکم در دورههای مختلف پساانقلاب، درصدد برآمده تا تاثیر عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر زیباییشناسی پوشاک زنان را در بستر گفتمانهای حاکم و رقیب شش دوره گذار انقلابی (۱۳۵۷-۱۳۵۹)»، «ارزشگرایی/ دفاع مقدس(۱۳۵۹-۱۳۶۷)»، «پساجنگ/ سازندگی (۱۳۶۷–۱۳۷۶)، «اصلاحطلبی/آزادیخواهی (۱۳۷۶-۱۳۸۴)»، «اصولگرایی/ بازگشت به ارزشها (۱۳۸۴-۱۳۹۲)» و «اعتدالگرایی (۱۳۹۲-۱۳۹۶)» مطالعه و تحلیل نماید. محقق در این کتاب بیان داشته که تمرکز بر حدود ظاهری پوشش اسلامی زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با هدف تحقق شخصیت زن آرمانی موجب شده تا در سیاستگذاری پوشش زنان، وجوه زیباشناسانه و کارکردی پوشاک متناسب با جامعه چندفرهنگی امروز ایران مغفول مانده و تحتالشعاع سایر ابعاد پوشاک زنان قرار گیرد. در این کتاب نویسنده با تحلیل تطورات پوشش زنان در شش دوره نشان میدهد که تغییرات زیباشناختی پوشاک زنان در چه نسبتی با گفتمانهای حاکم و رقیب در هر دوره بوده و چگونه از آنها در بستر تحولات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تاثیر پذیرفته است.