عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کمبودید یکی از مشکلات اصلی سلامت در سراسر جهان است

مهندس حمید حبیبی نیا تصریح کرد: در کشور ایران نیز خوشبختانه با همگانی کردن نمک یددار شیوع گواتر به‌طور چشمگیری کاهش‌یافته و این میزان از ۵۲ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۹. ۸ درصد در سال ۸۳ رسیده است و همچنان در صورت تداوم مصرف ید از طریق مصرف نمک ید دار تصفیه شده میزان شیوع در حال کاهش است.
وی تصریح کرد: کمبود ید و اختلالات ناشی از آن سال‌ها پیش نیز در ایران به عنوان یکی از مشکلات مهم بهداشتی- تغذیه‌ای بوده است که بر اساس مطالعات انجام‌شده طی سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۸ حدود ۲۰ میلیون نفر از مردم کشور ما در معرض کمبودید قرار داشته و شیوع گواتر نیز در سال ۱۳۶۸ حدود ۶۸ درصد بوده است.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر نیز گفت: استفاده از سنگ نمک در هیچ‌یک از مراحل پخت غذا و یا تهیه چاشنی‌ها (خیساندن برنج، نمک‌سود کردن تهیه انواع شورها و ترشی‌ها و ...) در نانوایی‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و سایر مراکز تهیه و طبخ غذا به این دلیل که فاقد ید بوده و درعین‌حال دارای انواع ناخالص‌های محلول و غیر محلول (گچ، ماسه، شن و ...) و فلزات سنگین (سرب، کادمیوم، جیوه و ...) است مجاز نیست.
محمدصادق موجی تاکید کرد: متاسفانه تبلیغات ناآگاهانه و وسیع انواع نمک‌های سنگ و نمک دریا با عنوان نمک‌های طبیعی و داشتن خواص درمانی و عدم تاثیر مصرف در بیماران دارای فشارخون بالا، بیماران قلبی، دیابتی و زنان باردار و هزار و یک خاصیت غیرواقع، غیرمنطقی و غیرعلمی تبدیل به یک تهدید مهم برای هم‌میهنان ما شده است.
وی افزود: تنها از نمک یددار تصفیه‌شده در جهت مصرف روزانه استفاده شود زیرا در کشور ما آب و خاک فاقد ید کافی است و بنابراین لازم است برای تامین ید موردنیاز بدن به عنوان مطمئن‌ترین و ارزان‌ترین راه از نمک ید دار تصفیه‌شده در غذا استفاده کرد و برای پیشگیری از ابتلا به فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی از نمک کم، اما همان مقدار کم از نمک‌های تصفیه‌شده یددار استفاده شود.
این مقام مسئول اظهار داشت: میزان نمک توصیه‌شده بر اساس استاندارد جهانی پنج گرم برای بزرگ‌سالان و سه گرم برای کودکان در روز است که این میزان نمک شامل نمک اضافه‌شده در حین پخت غذا و نمکی که به صورت پنهان در غذاهای آماده و برخی سبزی‌ها مانند سبزی‌های محلی و مواد غذایی دیگر وجود دارد است.
وی اعلام داشت: توصیه می‌شود نمک ید دار تصفیه‌شده در ظروف درب دار تیره و به‌دوراز نور و حرارت نگهداری و در آخر طبخ غذا به آن اضافه شود تا حرارت کمتری دیده و ید آن بهتر حفظ شود.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر خاطرنشان کرد: کمیته شهرستانی اختلالات ناشی از کمبود ید با حضور معاون فنی و مسئولین واحدهای بهبود تغذیه جامعه، بهداشت محیط و حرفه‌ای و آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهرستان بوشهر برگزار شد.
انتهای پیام/س.م-۳۰۰۰