عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس شبکه بهداشت و درمان دشتستان: غربالگری شنوایی از ۴۰۰۰ نوزاد دشتستانی در یک سال گذشته

عصمت دهقانی در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: انجام تست شنوایی سنجی در نوزادان و کودکان از آنجا اهمیت دارد که طبق یافته‌های پزشکی، از هر ۱۰۰۰ تولد، ۵ کودک به صورت ناشنوا و کم‌شنوا به دنیا می‌آید و کم‌شنوایی در صورت عدم‌تشخیص و مداخله زودهنگام، می‌تواند منجر به اختلالات در کسب گفتار و زبان شود.
دهقانی افزود: این اختلالات در کودکان سنین مدرسه منجر به اختلالات یادگیری، عقب‌ماندگی تحصیلی و مشکلات روحی روانی برای کودک می‌شود و در بزرگ‌سالی در زمینه اشتغال و تشکیل زندگی به مشکل بر می‌خورند.
وی بیان کرد: کم‌شنوایی می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر مراحل زندگی یک فرد به جای بگذارد، بنابراین می‌توان از طریق ارزیابی و غربالگری به‌موقع شنوایی در دوره نوزادی و سنین ۳ تا ۵ سالگی از شنوایی کودکان مراقبت کرد.
کارشناس واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: بهترین فرصت برای انجام غربالگری شنوایی نوزادان از بدو تولد تا پایان هفته اول است که دو نوع تست شنوایی برای غربالگری شنوایی نوزادان وجود دارد که این تست‌ها را می‌توان به صورت مجزا یا باهم به کار برد.
دهقانی بیان کرد: شهرستان دشتستان با داشتن سه مرکز سنجش شنوایی در کلینیک تخصصی ۱۷ شهریور، بیمارستان مهر و بیمارستان شهید گنجی در سال ۹۹ موفق به غربالگری ۴ هزار و ۱۹ نوزاد گردیده است و این برنامه که با همکاری اداره بهزیستی شهرستان انجام می‌گیرد از طرح‌های موفق شهرستان است.


انتهای خبر: س.غ /۳۰۳۰