عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

اولین جلسه مشترک دانشکده پرستاری و مامایی و مدیریت امور پرستاری دانشگاه با حضور مدیران پرستاری بیمارستان های دانشگاه

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه؛ حضور مدیران پرستاری بیمارستان ها به عنوان مدیران دانشکده در محیط های بالینی را خیرمقدم گفت و برگزاری این جلسه را فرصتی برای بحث آزاد و صمیمی در محیطی آکادمیک دانست.

ارتقای آموزش بالینی تمرکز دانشکده پرستاری و مامایی در سال 97
وی با اشاره به شکاف موجود بین دانشکده و محیط های بالینی گفت: پیدا کردن علت این جدایی نیاز به یک آسیب شناسی از گذشته و تحلیل وضعیت موجود دارد. متاسفانه نقد شما این است که چرا فارغ التحصیلان پرستاری مهارت لازم را ندارند و  باید در بیمارستان آموزش بگیرند و نقد ما هم این است که چرا به مربی ما به عنوان فردی غریبه نگاه می کنید. چه اتفاقی افتاده است که این یکی نبودن را تجربه کردیم و هر روز این دوری در حال افزایش است؟
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تصریح کرد: ارتقای آموزش بالینی تمرکز دانشکده در سال جاری است. انشالله ما جلسات بیشتر و تخصصی تری در آینده با هم خواهیم داشت؛ هم به جهت طرح جامعی که می خواهیم اجرا کنیم و هم به جهت استفاده از پتانسیل عظیمی که در محیط های بالینی و واحدهای محیطی وجود دارد و باید از آن بهره برد.
دکتر نیکبخت به نقل از ریاست دانشگاه گفت: ما تحلیل گرهای خوبی هستیم؛ اما در حل مسئله توانا نیستیم. امسال باید عملا تلاش کنیم که اتفاقی بیفتد که این فاصله از بین برود. به عنوان رئیس دانشکده می گویم همه امکانات دانشکده در اختیار شماست؛ کتابخانه، سالن کنفرانس، مرکز مهارت های بالینی، کلاس های آموزشی و ... و ما از اشتراک آنچه داریم برای همه پرستاران فروگذار نخواهیم کرد.
وی بر همکاری های پژوهشی بین بیمارستان ها و دانشکده نیز تاکید کرد و گفت: فیلدهای بالینی می توانند بهترین بستر برای انجام طرح های تحقیقاتی باشند. مسائل واقعی باید از بالین گرفته شده و تبدیل به مسئله پژوهشی شوند.
وی همچنین خواستار تعامل موثر دانشکده و بالین در حوزه آموزش شد: هرچقدر این ارتباط ایجاد شود جایگاه پرستاری بالا می رود. یک طرف آموزش پرستاران آینده ما هستیم در دانشکده و یک طرف دیگر پرستاران در بالین هستند. دانشکده باید بداند که برای ارتقای جایگاه پرستاری باید به پرستاران بالین توجه کند. زیرا بیش از 50 درصد آموزش پرستاری در جایی اتفاق می افتد که شما مسئول آن هستید.
وی از مدیران پرستاری بیمارستان ها خواست تا با بحث و تبادل نظر در خصوص راه های ارتقای کیفی آموزش بالینی دانشجویان راه حل پیشنهاد دهند.

بیمارستان ها؛ بهترین فیلد برای طرح های پژوهشی
دکتر وسکوئی، مدیر امور پرستاری دانشگاه نیز با تاکید بر لزوم تعامل بیشتر دانشکده و درمان گفت: اینجا خانه خودتان است و باید ارتباط تنگاتنگ با دانشکده داشته باشید و اینجا پایگاهی برای علم آموزی و ارتباط با تیم های دانشجویی باشد.
وی خاطر نشان کرد: اساتید دانشکده هم نباید از محیط های بالینی احساس جدایی داشته باشند. ما یک تیم هستیم و قرار است یک کار مشترک انجام دهیم که بدون همکاری هم به سرانجام نمی رسد. دفتر پرستاری دانشگاه خانه مادری است و ما هم انتظار داریم که شما هم تردد ها را زیاد و از پتانسیل های موجود در آن استفاده کنید.
مدیر امور پرستاری دانشگاه خطاب به اساتید دانشکده پرستاری و مامایی گفت: اگر به محیط های ما ورود کنید نیاز ندارید که مطالب را جمع آوری کنید؛ مطالب آماده است و تنها کافی است آنها را استفاده کنید. بیمارستان های ما فیلدهای بسیار خوبی برای کارهای علمی هستند و می توانند برای شما ارزش افزوده داشته باشند.
دکتر وسکوئی بر گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با حرفه و داشتن تجربه در کار تخصصی تاکید کرد و گفت: اگر قرار است متخصص باشیم باید تولید متون، کنیم باید متدلوژی را بلد باشیم و به همین دلیل باید با دانشکده در هم آمیخته شویم و تصمیمات تخصصی بگیریم.
وسکوئی همچنین با یادآوری از تشکیل مجمع خیرین سلامت گفت: در بیمارستان ها مردم برای کمک کردن اقبال بیشتری دارند اما این اقبال برای دانشکده ها و مراکز آموزشی کمتر است. مدیریت کردن کار خیر هم سازو کار خاص خودش را دارد. در حال حاضر در دانشکده مرکز مهارت های بالینی وجود دارد که چیزهای زیادی کم دارد. ما می توانیم از این مرکز به صورت جامع استفاده کنیم و نیازی نیست که در هر جایی آن ساخته شود. ما در آزمون هایمان از این وسایل استفاده کردیم.
دکتر نوغانی؛ معاون اداری و مالی و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده نیز با ارائه توضیحاتی اجمالی از فرایند ایجاد مجمع خیرین دانشکده و اقدامات انجام شده توسط خیرین از دی ماه سال گذشته از تلاش برای جذب خیرین در حوزه آموزش دانشگاهی سخن گفت.
مدیران پرستاری بیمارستان ها نیز بر ایجاد ارتباط و تعامل دوجانبه دانشکده و بیمارستان ها برای ایجاد تغییر در کیفیت پرستاری سخن گفتند.
سعیدی؛ مدیر پرستاری بیمارستان شریعتی گفت: توان و قدرت بسیار بزرگی در درمان وجود دارد و توانایی و علم زیادی در اختیار دانشکده است، ما به تعامل مثبت هر دو طرف نیاز داریم، اما متاسفانه چون این دو با هم ارتباط خوبی ندارد،  هیچ سودی به مردم و جامعه نمی رسد. برای ایجاد هم افزایی باید بیشتر همدیگر را ببینیم  و حرف بزنیم و همدیگر راحمایت کنیم.
وی افزود: پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران یک میراث علمی است و اگر قرار است اتفاق خوبی برای پرستاری بیفتد دانشگاه علوم پزشکی تهران است که باید این الگو را به کل کشور بدهد.
ناجی، مدیر پرستاری مرکز طبی کودکان نیز بیمار روی تخت را بزرگترین منبع پژوهشی دانست و گفت: نیازی نیست به دنبال موضوع برای انجام تحقیق بگردیم؛ اما نتیجه تحقیق باید در بالین استفاده شود.
وی همچنین از انتظارات کادر درمان برای به کار گیری پرستاران در آموزش دانشجویان به عنوان مربی بالینی سخن گفت.
خمامی، مترون بیمارستان یاس نیز خواستار تاثیر نظرات سرپرستاران در نمره دهی به دانشجویان در دوره کارورزی، گزارش کنترل  ورود و خروج دانشجوهای پرستاری و دخیل کردن سرپرستاران در آموزش دانشجویان و تشویق آنها شد.
وی همچنین گفت: گاهی ما برای دانشجویان بسیار تلاش می کنیم اما آنها در آخر جذب بخش خصوصی می شوند.
مدیر پرستاری ضیائیان نیز با اشاره به پتانسیل های موجود در بیمارستان ها پیشنهاد داد تا دانشکده بخشی از هیات علمی های خود را از بیمارستان ها انتخاب کنند.
رنجبران، مدیر پرستاری امیر اعلم نیز اضافه کرد: ما پر از داده های متنوع هستیم؛ مشکلات موجود در بالین هر کدام می تواند موضوع یک مقاله است.
وی همچنین از نیاز پرستاران به وجود نرم افزارهایی برای تحلیل و بررسی داده ها سخن گفت و خواستار همکاری دانشکده در این زمینه شد.
مدیر پرستاری بیمارستان آرش نیز از عقد تفاهم نامه های همکاری و دخیل کردن پرستاران در آموزش دانشجویان پرستاری سخن گفت و مدیر پرستاری بیمارستان روزبه خواستار همکاری دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری برای ویزیت در منزل شد.
محمدی، مدیر پرستاری بیمارستان رازی نیز از نیاز این بیمارستان به وجود دانشجویان و آموزش آنها در فیلد تخصصی پوست سخن گفت؛ او همچنین آمادگی این بیمارستان برای آموزش دانشجویان بین الملل را اعلام کرد.
مدیر پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) نیز برای توانمندسازی مربیان دانشکده برای حضور در محیط بالین و آشنایی با روتین های بخش اعلام آمادگی کرد.
آشنا نبودن دانشجویان پرستاری، هماهنگ نبودن مربیان آموزشی با محیط بالینی، آشنا نبودن با سنجه های اعتباربخشی، عدم بازخورد به بالین، بی تفاوتی به آموزش، تعهد و مسئولیت پذیری در نیروهای تازه وارد، آشنا نبودن دانشجویان به مباحث اخلاقی و ارتباط با بیمار و همکار، نبود ارتباط با مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی و تشویق همکاران بالینی به نوشتن مقالات از جمله موارد دیگری بود که توسط سرپرستاران بیمارستان ها مطرح شد.

مشارکت همکاران بالینی در طرح های تحقیقاتی
دکتر مدرس؛ معاون پژوهشی دانشکده از تعامل بیشتر دانشکده با همکاران بالینی برای مشارکت در طرح های پژوهشی استقبال کرد و گفت: محیط های اصلی پژوهشی ما مراکز بالینی هستند؛ مجوز ورود دانشجویان برای جمع آوری نمونه ها را باید شما بدهید؛ بنابراین ما نیاز به حمایت شما داریم.
وی افزود: ما در فکر این هم هستیم که اعلام و انتشار نتایج طرح های  تحقیقاتی را برای شما هم داشته باشیم.
دکتر مدرس استفاده از کتابخانه و مرکز IT را از جمله امکانات معاونت پژوهشی برای پرستاران بالینی دانست.
دکتر شهسواری، معاون آموزشی دانشکده نیز با توجه به تعداد کم اعضای هیات علمی درعین بالا بودن تعداد دانشجویان؛  پرستاران حوزه بالین را پتانسیل خوبی برای استفاده در آموزش دانشجویان دانست. پرستاران قسمتی از تیم آموزشی ما هستند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ما از نیرویهای حق التدریس برای آموزش بالینی استفاده می کنیم این در حالی است  که می توان از پرستاران بیمارستان های خودمان تامین شوند.
دکتر سیلانی از اشتغال به تحصیل 28دانشجوی بین الملل در دانشکده پرستاری و مامایی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که افردی که توانایی دارند و تمایل دارند در این کار به ما کمک کنند.

خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان