عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

نشست همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی با سفیر کبیر افغانستان برگزار شد

به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی خراسان رضوی، نشست همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، عبدالغفور لیوال سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان، محمد بهشتی منفرد رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شرق و شمال شرق کشور،  مقامات وزارت علوم دو کشور، مقامات استانی، روسای مراکز منتخب علمی کاربردی و دانشگاههای افغانستان و جمعی از معاونین و مدیران ستادی و استانی در محل هتل پردیسان مشهد مقدس برگزار شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران تجربیات ارزشمندی در حوزه های مختلف آموزش عالی داشته که بخش عمده‌ای از آن مرهون سالهای پس از هشت سال جنگ  و نیاز کشور به تربیت نیروی متخصص است به همین علت کشور به سمت توسعه کمی آموزش عالی پیش رفت به طوری که هم اکنون در تمام شهرها امکان دریافت آموزشهای دانشگاهی برای جوانان ایرانی وجود دارد. بخاطر جمعیت زیاد که خواهان ورود به آموزش های عالی بودند در برهه ای از زمان آموزش عالی تصمیم به توسعه کمی دانشگاه ها و آموزش عالی کرد که این باعث شد از توسعه کیفی غفلت شود و در حوزه آموزش عالی توسعه آموزش های تئوری و نظری بود و غفلت از آموزش های مهارتی و تربیت نیروی تکنیسین و متخصص بود درحالی که کشور بشدت به نیروی مهارتی نیاز داشت . همینطور در نظام آموزش عالی عدم توسعه آموزش های مهارتی به اندازه نیاز جامعه بود درحالی که در برنامه ششم توسعه پیش بینی ۳۰ درصد اشتغال دانشجویان در رشته های کاربردی و مهارتی شده بود اما امروز در پایان برنامه ششم توسعه ما در حدود ۱۵ درصد دانشجوی مهارتی داریم عمر سی ساله دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان متولی آموزش های عالی مهارتی نشان می دهد که اگر نسبت به آغاز انقلاب اسلامی در نظر بگیریم حدود ده سال دیر برای آموزش های مهارتی نیاز کشور اقدام کردیم.

وی افزود: افغانستان نیز دوره ای طولانی را در جنگ پشت سر گذارنده و می‌تواند از تجربیات ایران در توسعه آموزشهای عالی استفاده کند و در این راستا اعتقاد بر این دارم که برای توسعه باید آموزشهای مهارتی را مقدم بر آموزشهای نظری قرار داد چرا که کشورهای این منطقه برای توسعه متوازن به شدت به نیروی ماهر و کارآمد نیازمند است یکی دیگر از کارهای متولیان اموزش عالی در کشور برادر افغانستان این است که باید در خصوص تربیت نیروی کارآفرین و ماهر زود شروع کنند چرا مهمترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی ماهر و متخصص و آموزش دیده آن است.

دکتر محمدحسین امید در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۶۳۰ مرکز آموزشی علمی کاربردی در کشور گفت: این دانشگاه آماده هر نوع همکاری با دانشگاه های کشور افغانستان در زمینه برگزاری دوره‌های درسی کوتاه مدت، پودمانی و بلندمدت است چرا که معتقدیم توسعه متوازن کشورهای منطقه باعث ارتقا همه کشورها می شود.

وی گفت: واحد استانی خراسان رضوی نماینده این دانشگاه در همکاری علمی و آموزشی و مهارتی با دانشگاه‌های افغانستان است و در صورت لزوم از تجارب واحدهای موفق دیگر این دانشگاه در سایر استانها بهره گرفته خواهد شد. به همین خاطر نیز تعدادی از بهترین مراکز آموزش علمی کاربردی شمال شرق کشور برای این نشست انتخاب شده است تا به انتقال تجربیات با دانشگاههای افغانستانی حاضر در این نشست بپردازند هم چنین سایر مراکز دانشگاه در استان های دیگر نیز آمادگی دارند تا برای آموزش های موردنیاز کشور افغانستان در دوره های مقطع دار و کوتاه مدت مشارکت نمایند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: ما علاوه بر ۸۰۰ دوره آموزشی کاردانی و کارشناسی، به همین تعداد دوره کوتاه مدت آماده داریم تا برای دانشجویان افغانستان برگزار کنیم. افغانستان کشوری با تنوع زیاد قومی، آب و هوا، معادن، سنگ های زینتی و .. است لذا اگر درخواست دوره ای را داشت که ما در دانشگاه نداشته باشیم این آمادگی و توانایی را داریم که آن دوره را تدوین و برگزار کنیم. دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی همه جانبه خود را برای همکاری با دانشگاه های کشور برادر و همزبان، افغانستان اعلام می دارد.

ارتباط مستقیم دانشگاه با کسب و کار،اشتغال و اقتصاد جامعه مزیت دانشگاه جامع علمی کاربردی است

در ادامه این نشست دکتر مرتضی تشکری رئیس واحد استانی خراسان رضوی به عنوان میزبان این نشست ضمن خوشامدگویی به میهمانان و مدعوین بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی نظام آموزش عالی مهارتی است تفاوت مبنایی این دانشگاه با دانشگاه های دیگر در ارتباط مستقیم آن با کسب و کار و اقتصاد است و مهارت افزایی را در راس امور خود قرار داده است.

وی با اشاره فعالیت حدود ۴۰ مرکز آموزش علمی کاربردی در استان خراسان رضوی ادامه داد: محتوای آموزش و اهداف ماموریت‌ها متفاوت است. ویژگی‌ این دانشگاه وجود آموزش تلفیقی در آموزش است. از اهداف دیگر این دانشگاه، انتقال آموزش‌های هدفمند و موثر است تا دانشجویی کارآفرین و مهارت محور پرورش دهد. امروز و این نشست  فرصت ارزشمندی برای مراکز ما و همکاری دوجانبه بین دانشگاه‌های افغانستان است که شروعی برای همکاری‌های بیشتر باشد.

دکتر مرتضی تشکری با اشاره به خلاصه فعالیت های واحد استانی خراسان رضوی افزود: این واحد استانی آمادگی کامل برای ارائه تجربیات خود در مهارت آموزی و اشتراک آنها با دانشگاه‌های افغانستان دارد و امیدوار است که این نشست منجر به توسعه بهتر و همکاری بیشتر دانشگاه های دو کشور شود.

تاکید دولت افغانستان برای توسعه زیرساختهای کشور به آموزش و افزایش مهارت های کابردی است

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران نیز که به صورت ویدیو کنفرانسی در این نشست حضور داشت گفت: طبق نظر رئیس جمهوری افغانستان، آموزش و افزایش مهارت افراد برای احیا و توسعه زیرساختهای کشور ضروری است و در این زمینه به کمک ایران نیاز است.

عبدالغفور لیوال با اشاره به اینکه افغانستان گام‌های بزرگی در جهت توسعه دانشگاهها برداشته است، اظهار کرد: از سیاست‌های ملی ما در آموزش عالی این است که در عرضه خدمات، تولید علم وآموزش مهارت را توسعه بدهیم تا دانشگاه‌ها به زندگی روزه مره مردم افغانستان  نزدیک‌تر شود.

وی ادامه داد:. افغانستان در سال‌های اخیر در کنار تاسیس دانشگاه‌های خصوصی و دولتی برای ارتقای ظرفیت و کیفیت گام‌های جدی را برداشته است. افغانستان باید از ابتدا در فکر ارتقای کیفیت علمی دانشگاه‌ها باشد و در این زمینه از تجربیات دانشگاه های علمی کاربردی استفاده می کند.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران افزود: با  توجه به دستور شخص رئیس جمهور در تایید و تشخیص رشته ها نیاز افغانستان در نظر گرفته می شود رشته‌هایی که به زیربنای افغانستان ربط دارد. در این راستا باید از تجارب دانشگاه‌ های ایران، با توجه به شرایط تحریم‌ها، استفاده کرد. اساس روابط ما با ایران فرهنگی و سیاسی است. در سند جامعی که بین دو کشور نوشته می‌شود، فرهنگ مبناست. سفیر افغانستان در ایران نیز برای توسعه و تداوم همکاری‌های دانشگاهی در عرصه تحصیلات عالی تلاش می‌کند.

عبدالغفور لیوال افزود: آموزش و مهارت افزایی در حوزه های صنعت، معدن، آب و کشاورزی نیازهای اساسی و زیرساختی افغانستان برای این کشور نیاز  است که با توجه به توانمندیهای داخلی ایران، این کشور می تواند الگوی مناسبی برای افغانستان باشد.

وی دانشجویان و نخبگان افغانستانی که در ایران تحصیل کردند را سرمایه با ارزشی برای افغانستان دانست که کمک بزرگی برای افغانستان پس از جنگ خواهند بود.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران اعلام آمادگی کرد برای پیشبرد اهداف این نشست و اجرایی نمودن تفاهم نامه های بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه های افغانستان تلاش کنند.

قرن بیست و یکم قرن مهارت هاست و مهارت محور بودن مزیت  دانشگاه جامع علمی کاربردی است

رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شرق و شمال شرق کشور با بیان اینکه، یادگیری و مهارت آموزی در محیط کار، مزیت دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به سایر نظام‌های آموزش عالی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی برای توسعه روابط با افغانستان در زمینه‌های مختلف قائل است چرا که مرز مشترک و اشتراکات گسترده تاریخی، زبانی، فرهنگی و قومی بین دو کشور وجود دارد.

محمد بهشتی منفرد اظهار کرد: بدون تردید برگزاری این نشست دانشگاهی می‌تواند فصل جدیدی در همکاری‌های علمی و آموزشی بین دانشگاه‌های خصوصی دو کشور، به ویژه در زمینه آموزش‌های مهارت محور، ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از محققان، قرن ۲۱ را قرن مهارت‌ها نامیده‌اند، افزود: مهارت‌های نوین مبنای توسعه اقتصادی کشورها، شکل‌گیری جوامع و اقتصادهای دانش بنیان است. مبنای استخدام در جهان آینده، میزان آشنایی نیروی کار با مهارت‌های نوین به خصوص در عرصه‌های مختلف فنی و حرفه‌ای است. دانشگاه جامع علمی کاربردی با تدریس حدود ۸۰۰ رشته مختلف علمی کاربردی، جزو مهم‌ترین دانشگاه‌های مهارت محور در ایران است که می‌تواند نقش مهمی در آموزش دانشجویان و نیروی کار افغانستان ایفا کند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شرق و شمال شرق کشور در ادامه گفت: ایران و افغانستان در طول سال‌های گذشته روابط سیاسی و مبادلات تجاری مطلوبی به عنوان دو کشور دوست و همسایه با هم داشته‌اند و در مواقع بحرانی یار و کمک یکدیگر بوده‌اند. نمونه اخیر آن نقش مهم ایران در مهار آتش‌سوزی بزرگ در اسلام قلعه بود. در حالی که نیروهای ناتو از ارسال کمک خودداری کردند، آتش‌نشانان ایرانی، به خصوص واحد مشهد، به سرعت به کمک همسایه خود شتافتند. صداقت در دوستی در زمان بحران مشخص می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی بین دو کشور وجود دارد، ادامه داد: سطح کنونی هیچ تناسبی با زبان مشترک دو ملت، سابقه مشترک تمدنی، فرهنگی و حضور بیش از چند میلیون مهاجر افغانستانی در ایران ندارد. با توجه به ظرفیت‌های علمی و آموزشی گسترده در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و نیازهای کشور افغانستان، اینگونه تبادلات و همکاری‌های علمی و آموزشی دوجانبه باید بیشتر از گذشته توسعه پیدا کند.

بهشتی منفرد با اشاره به اینکه محورهای متعددی برای توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی بین دو کشور مطرح است، خاطرنشان کرد: از جمله این محورها ایجاد مراکز مشترک آموزشی و پژوهشی، تاسیس شعبه‌های دانشگاه‌های ایرانی مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی در شهرهای مهم افغانستان، راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری، تبادل بیشتر استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و بلندمدت مهارت‌محور و ایجاد انجمن روسای دانشگاه‌های بزرگ دو کشور می‌تواند بخشی از نقشه راه توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی دوجانبه باشد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شرق و شمال شرق کشور تاکید کرد: درهای دانشگاه‌های ایران بر روی افغانستان باز است. امیدواریم با برگزاری این قبیل نشست‌ها بتوانیم در جهت بالندگی و توسعه روزافزون همکاری‌های علمی و آموزشی بین دو کشور گام‌های بلندتری برداریم که می‌تواند زمینه‌ساز ارتقاء و تعمیق بیشتر مناسبات دو کشور باشد. آرزوی ما این است که صلح کامل در افغانستان برقرار شود زیرا در سایه صلح و آرامش است که رشد و توسعه اتفاق می‌افتد و برای ملت ایران هیچ خواسته‌ای بالاتر از آزادی، آبادانی و رشد علمی در افغانستان نیست.

انتقال تجربیات و آموزش های مهارتی موجب توازن توسعه کشورهای منطقه می شود

دکتر محمدرضا دلاور مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل دانشگاه جامع علمی کاربردی در این نشست اظهار داشت: یکی از نکات مورد تاکید در دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید بر فعالیت‌های مهارت‌محور است تا از این طریق زمینه مناسبی برای ورود به بازار کار فراهم شود.

وی عنوان کرد: هدف از تمرکز بر آموزش‌های مهارتی این است که دانشجویان بلافاصله وارد بازار کار شوند و در این میان تفاهم با سایر مراکز دانشگاهی فعال در حوزه مهارتی را نیز در دستور کار داریم اکنون نیز  تعدادی از دانشجویان افغانستانی نیز در دانشگاه‌های ما در حال تحصیل و مهارت آموزی هستند

مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل دانشگاه جامع علمی کاربردی با تشرح فعالیت های این دانشگاه در خصوص آموزش های مهارتی و کاربردی گفت: ما هم اکنون دارای ۶۳۷ مرکز آموزش علمی کاربردی در کشور و جمعیت دانشجویی فعال ۲۵۰ هزار نفری هستیم که آموزش های دانشگاه را فرا می گیرند. آموزش های این دانشگاه به صورت ۷۰ درصد عملی و ۳۰ درصد نظری ارائه می شود و مراکز نیز موظف هستند براساس اساسنامه دارای محیط واقعی کار باشند.

وی در ادامه گفت: بسیاری از خصوصیات دانشگاه جامع علمی کاربردی متمایز از سایر نظام های آموزشی کشور است چرا که متولی آموزش های عالی مهارتی و کاربردی کشور است. دولت نیز بخش های خصوصی و عمومی را تشویق می کند تا پشتیبان آموزش های علمی کاربردی باشند. این دانشگاه هم چنین در چهار گروه آموزشی صنعت،کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر برای دوره های مقطع دار دانشجو می پذیرد و در کنار آن متولی دوره های کوتاه مدت نیز است تا کسانی که نیاز به آموزش های کوتاه مدت دارند نیز آموزش دهد. البته این دوره ها دارای گواهینامه معتبر است. همچنین برای تخصصی تر کردن آموزش ها، دانشگاه اقدام راه اندازی دفتر تولید محتوا و دفتر آموزشهای آزاد کرده است که خصوصا در ایام شیوع کرونا و برگزاری مجازی کلاس ها به دانشجویان کمک می کند.

دکتر دلاور در خصوص دانشجویان بین المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز گفت: از آغاز تاسیس این دانشگاه تاکنون دانشجویانی خصوصا از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و کشورهای دیگر از این دانشگاه دانش آموخته شده اند که الیته اکثریت این دانشجویان مقیم ایران بوده اند اما در سال های اخیر با مجوز وزارت عتف مراکز آموزش علمی کاربردی کوشا تهران در حوزه آسانسور و بالابر، قند کرج در حوزه صنایع غذایی و سیتی سنتر اصفهان در حوزه گردشگری مجوز جذب دانشجوی خارجی گرفته اند و می توانند دانشجویان خارجی را با ویزای تحصیلی بپذیرند و مرکز آموزش علمی کاربردی کیش نیز مراحل اداری بین المللی شدن را طی می کند.

وی ادامه داد: ما تاکنون موفق شدیم ۲۸ تفاهم نامه همکاری در زمینه آموزش دانشجویان، مدرسان، تبادل مدرس و دانشجو و دوره های کاربینی و کارآموزی با کشورهای آلمان، اتریش، کره، چین، اقلیم کردستان و تعدادی کشور دیگر امضا کنیم که تفاهم نامه همکاری با کشور آلمان هم اکنون در مرحله اجرا و اعزام دانشجو برای دوره های کارورزی به این کشور است و از آنجا که ما سیستم آموزش علمی کاربردی کشور آلمان را در دانشگاه نیز دنبال می کنیم توانستیم زودتر مراحل اجرایی ان را به انجام برسانیم.

مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه بیان کرد: در خصوص شبکه رشد و فناوری و شتابدهنده ها اقدامات خوبی تحت لیسانس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام دادیم و حدود ۱۲خوشه را ایجاد کردیم. یکی دیگر از موفقیت های این دانشگاه ایجاد ۱۶۲ مرکز نواوری در مراکز آموزش علمی کاربردی کشور است که البته ایده ال این دانشگاه این است که هر مرکز آموزش علمی کاربردی حداقل یک مرکز نوآوری است و تلاش داریم به سرانجام برسانیم چرا که حضور در بازارهای مورد نیاز از طریق پژوهش های کاربردی و توجه خاص به مراکز رشد و نوآوری است ما در این خصوص به طرح ها و ایده هایی که قابلیت اجرایی داشته باشد در ابتدا حدود ۵۰ میلیون وام بدون بهره اختصاص می دهیم.

همچنین دانشگاه جامع علمی کاربردی عضو کارگروه صلاحیت حرفه ای کشور که زیر نظر معاون اول رئیس جمهور فعالیت می کند نیز است تا بتوانیم موانع اشتغال را از دیدگاه آموزشی و بروکراسی اداری به حداقل برسانیم و بتوانیم ورکشاپ های بین المللی را نیز برگزار کنیم و پیشنهاد می دهیم دانشگاه های افغانستان برای پیشبرد اهداف مهارتی خود چنین کارگروهی را زیر نظر مقامات عالیه دولت تشکیل دهد.

وی در ادامه بیان کرد: هدف این نشست با دانشگاه های افغانستان نیز برای این است تا بتوانیم در زمینه تبادل تجربیاتمان در حوزه آموزش های کاربردی و مهارتی به تبادل نظر بپردازیم  و در خصوص موضوعات مشترک دو کشور خصوصا در حوزه زراعت و کشاورزی، صنعت غذا و استفاده بهینه از خاک و حوزه خدمات اجتماعی به تبادل نظر بپردازیم.

مدیر کل دفتر همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه جامع علمی کشور تصریح کرد: برخی از رشته‌های ما همچون هتلداری که زیرمجموعه گروه فرهنگ و هنر است مورد درخواست برخی کشورهای اروپایی برای انتقال تجارب و حتی برگزاری کلاس است و درصدد این هستیم که گروه دوره‌های مقطع‌دار کوتاه‌مدت را نیز فعال کنیم.در این زمینه می توانیم تجربیات خود را به کشور دوست و همسایه نیز منتقل کنیم  زیرا استفاده از تجربیات باعث توسعه متوازن و هماهنگ منطقه می شود.

دانشگاهها برای بقاء و بروزرسانی باید به سمت بین المللی شدن بروند

دکتر کلاته رئیس گروه همکاری‌های دو جانبه علمی وزارت علوم نیز در این نشست گفت: دانشگاه‌های کشور، بیش از پیش، باید به سمت بین المللی شدن حرکت کنند و مشارکت فعال در هنجارسازی بین المللی علم و دانش  و مهارت داشته باشند.

وی بر تقویت هرچه بیشتر تعاملات و ارتباطات بین المللی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه جامع علمی کاربردی  تاکید کرد.

رئیس گروه همکاری‌های دو جانبه علمی وزارت علوم ادامه داد: امروزه، تولید علم و دانش در جهان به صورت شبکه‌ای است و ما باید در این شبکه جهانی، حضور و مشارکت فعال و اثرگذار داشته باشیم چرا که بین المللی شدن جز ذات و ماهیت دانشگاه است.

دکتر کلاته تصریح کرد: زیرساخت‌های بین المللی شدن دانشگاه‌ها را باید ارتقاء داد زیرا جدای از مساله علم احساس مسئولیت و اجتماع پذیری نیز در بطن دانشگاه ها است و نگاه جامعه برای حل مشکلات موجود به دانشگاههاست و دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز از این مساله مستثنی نیست زیرا این دانشگاه حاصل آموزش عالی برای توجه به نیاز جامعه و پاسخگویی به این تقاضا است

رئیس گروه همکاری‌های دو جانبه علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تاکید کرد: بین المللی شدن یک دانشگاه فقط محدود به این نباید باشد که تیم مدیریتی آن دانشگاه، نگاه بین المللی داشته باشند؛ بلکه علاوه بر تیم مدیریتی، اعضای هیئت علمی و دانشجویان آن دانشگاه هم باید نگاهشان در فعالیت‌های علمی و پژوهشی، یک نگاه بین المللی باشد.

وی درادامه با اشاره به تجربیات،توانایی ها و امکانات دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: برای دانشگاه های افغانستان فرصتی است تا تجربه دانشگاه جامع به عنوان متولی آموزش های عالی مهارتی را به دانشگاه ها و جامعه افغانستان منتقل نمایید.

دکتر کلاته در همین خصوص با پیشنهاد تاسیس شعبه ای از دانشگاه جامع علمی کاربردی در افغانستان با کمک از تجربیات دانشگاههای افغانستان گفت: پیشرفت کشور ها مرهون مهارت آموزی است و این در همه جای دنیا ثابت شده است و نباید از آن غافل شد.

سپس دکتر سحرخیز که به نمایندگی از مراکز آموزش علمی کاربردی استان خراسان رضوی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی و آموزش های آن نیاز واقعی جامعه امروز ماست اینکه آموزش نیروهای مهارتی با نظارت دانشگاه و وزارت علوم به موسسات و بخش خصوصی سپرده شود سبب تجربه واقعی علم در محیط کار می شود. به عنوان نمونه سال هاست که گل زعفران کاشته می شود و سالانه هزاران تن گلبرگ زعفران دور ریخته می شود و کسی نمی دانست با این گلبرگ ها چه کند در حالی که در همه دانشگاه ها در مورد زعفران و گلبرگ آن انواع تحقیق انجام گرفته بود و البته بیشتر آن بدون مصرف رها شده بود اما مرکز آموزش علمی کاربردی سحرخیز چون یک مجموعه خصوصی است که باید به همه اجزای محصول نگاهی اشتغال پذیر، اقتصادی و صرفه جویی و اهمیت به محیط زیست را داشته باشد در مورد گلبرگ زعفران تحقیق شد کار پژوهشی انجام گرفت و موفق شدیم گلبرگ های زعفران را تبدیل به کاغذ کنیم تا برای تولید کاغذ کمتر درخت قطع شود. اهمیت به بخش خصوصی و عمومی برای آموزش های مهارتی اهمیت به توسعه است و ما میخواهیم تجربیات خود را در همه زمینه های فعالیت و آموزش هایمان به کشورهای همسایه خصوصا افغانستان بخاطر اشتراکات فرهنگی و زبانی منتقل کنیم و از تجربیات آنها نیز استفاده کنیم مراکز آموزش علمی کاربردی استان خراسان رضوی دارای ظرفیت و تجربیات خوبی در حوزه فعالیت خود هستند که می توانند با دانشگاه های افغانستان به اشتراک بگذارند.

در ادامه دکتر شفیعی رئیس سازمان مهارتی و فنی افغانستان که بصورت مجازی در این نشست حضور داشت گفت: درخواست انتقال تجربیات دانشگاه جامع علمی کاربردی به دانشگاه ها و مجموعه های مهارتی افغانستان را داریم. قبلا در همه سازمان های افغانستان بخشی برای آموزش های مهارتی و فنی بنام انستیتو بود که همه این انستیتو ها امروزه به عنوان یک بخش مستقل و زیر نظر سازمان آموزش های مهارتی و فنی افغانستان فعالیت می کنند که باعث شده حدود ۶۴ هزار نفر در ۳۸۲ مرکز مشغول آموزش هستند.

وی در ادامه با استقبال از همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه های افغانستان گفت: در ماه حمل، ایجاد یک دانشگاه در سطح علمی کاربردی با اولویت آموزش های زراعت، اتومکانیک و الکترونیک در افغانستان مورد نظر است و خواهان انتقال تجربیات دانشگاه جامع علمی کاربردی برای این مهم هستیم. با دلگرمی از موضوعات مطرح شده و تفاهمنامه های امضا شده بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه های افغانستان که امروز اتفاق می افتد حمایت می کنیم و خواهان استفاده از تجربیات دانشگاه جامع علمی کاربردی ایران هستیم.

هم چنین در نشست نوبت صبح دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه های افغانستان، تفاهم نامه همکاری بین مراکز آموزش علمی کاربردی استان و دانشگاه های افغانستان با موضوعات مشترک و مورد نیاز امضا شد که مرکز آموزش علمی کاربردی سحرخیز و شهرداری های استان خراسان رضوی با دانشگاه گوهرشاد، مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی با دانشگاه جامی هرات، مرکز آموزش علمی کاربردی پارت لاستیک با دانشگاه کاتب و مراکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر و هتل پردیسان به ترتیب با دانشگاه های غالب کابل و غالب هرات تفاهم نامه همکاری امضا کردند.