عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

۶ کودک جهرمی در ۱۰ ماه گذشته در سوانح و حوادث جان خود را از دست داده اند - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶

غرق شدن  و تصادف از مهمترین حوادثی است که باعث فوت کودکان شده است.


به گزارش وبدا جهرم؛ دکتر سید مجید ارجمند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار داشت: متاسفانه در ۱۰ ماه گذشته در شهرستان، ۱۵  کودک جان خود را از دست دادند که ۶ مورد از آنها به دلیل سوانح و حوادث از جمله  غرق شدن و تصادف بوده است.

به گفته وی مرگ و میر کودکان ناشی از سوانح ترافیکی از مواردی است که هر ساله با آن مواجه هستیم. جلوگیری از نشستن کودکان در صندلی جلو ماشین و قرار دادن کودکان در صندلی مخصوص خود در ماشین، مواردی است که والدین باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به غرق شدن تعدادی از کودکان در آب، گفت: شهرستان جهرم دارای باغ های زیادی است که اکثرا دارای استخر و کانال های خروجی آب هستند. بچه ها به دلیل علاقه به   آب بازی به استخر ها و حوضچه ها نزدیک می شوند و به خاطر نا آگاهی  اصلا احساس خطر نمی کنند. این وظیفه والدین است که کودکان خود را آگاه کرده و  پیشگیری های لازم را در نظر داشته باشند.


وی تاکید کرد: مالکان باغ ها می بایست حتما جهت پیشگیری از این حوادث ناگوار دور و اطراف استخر و حوضچه های آب را حصار کشی کنند.

وی اضافه کرد:  ۹ کودک دیگر هر کدام بخاطر ابتلا به بیماریی های دیگر از جمله  سرطان و بیماری هایی که منشا آن اختلالات متابولیک، سیستم گوارشی، سیستم قلبی و عروقی و غیره بوده جان خود را از دست داده اند.


وی در ادامه  با اشاره به کاهش موارد مرگ میر کودکان جهرمی در سال جاری نسبت به سال ۹۸ بیان کرد: هر چند مدت کوتاهی تا پایان سال باقی نمانده است اما موارد مرگ و میر نسبت به سال ۹۸ که ۲۴ کودک جان خودشان را از دست دادند، کاهش یافته است.

به گفته وی بیشترین علت فوت کودکان در سال ۹۸، ناهنجاری های مادرزادی و کروموزومی بوده است.


لیلا ایرانمنش کارشناس برنامه سلامت کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: بیشترین موارد مرگ و میر کودکان در ۱۰ ماه گذشته مربوط به سنین ۳ تا ۵ ساله بوده است.

به گفته وی هر چند مرگ و میر کودکان جهرمی در سال جاری کاهش یافته است اما به دلیل کاهش موالید در شهرستان، شاخص مرگ در کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه در سال ۹۹ افزایش یافته است.


وی در ادامه بیان کرد:  جهت پیشگیری از فوت کودکان ناشی از سوانح و حوادث و سایر بیماری ها، آموزش و توصیه های لازم در قالب برگزاری کلاس های مختلف، تهیه کتابچه، بروشور و پمفلت های آموزشی ، توسط  گروه سلامت کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه به مادران ارائه می شود.

گزارش؛ مهسا مستعان