عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

نشست کمیته راهبری سلامت کارکنان دولت برگزار شد

مهندس علی جعفری، مسوول برنامه سلامت کارکنان دولت در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: نشست کمیته راهبری سلامت کارکنان دولت استان قزوین، به ریاست دکتر ناهید یزدی، معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین و با حضور مهندس محسن نوری، مسوول دبیر خانه سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، روز سوم اسفند ۹۹ در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد و  در خصوص تدوین بسته های آموزشی سلامت کارکنان دولت و ارزیابی سالانه دستگاه های اجرایی در زمینه شاخص های سلامت کارکنان، بحث و بررسی های لازم انجام شد و تصمیماتی گرفته شد.

وی اظهار کرد که در این نشست مقرر شد هر یک از گروه ها/واحدهای مرتبط معاونت بهداشتی نسبت به تهیه بسته های آموزشی در قالب های پاورپوینت و PDF به انضمام سوالات آزمون پودمانی اقدام کنند. همچنین گزارشی از فعالیت سامانه مدیریت پروتکل های مقابله با کرونا در استان قزوین ( qcovid.ir ) ارائه شد. بر اساس این گزارش از شهریور ۱۳۹۹ تاکنون بیش از ۲۶۰۰۰ بازرسی خودارزیابی توسط دستگاه های اجرایی استان انجام و در سامانه مذکور ثبت شده است.

بنا به گفته مسوول برنامه سلامت کارکنان دولت معاونت بهداشتی دانشگاه: کارکنان دولت، علاوه بر مشکلات سلامت جسمی، روانی و اجتماعی مختص گروه سنی خود، همچون سایر مشاغل، به اقتضای شغل، در معرض عوامل مختلف زیان آور محیط کار (عوامل ارگونومیک، عوامل بیولوژیک و استرس های شغلی) نیز قرار دارند و بی شک، مراقبت از سلامت این قشر خاص و زحمتکش که همواره از پیشگامان خدمت گذاری در اقصی نقاط کشور و به اقشار مختلف مردم هستند، نقش مهمی در بهینه سازی ارایه خدمات به آحاد جامعه، تکریم ارباب رجوع و افزایش کمی و کیفی برون داد سازمانی دارد.

به گفته مهندس جعفری،  "بسته خدمات پایه سلامت کارکنان دولت" در سال ۱۳۹۷ از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد و کلیه دستگاه های اجرایی مکلف به تدوین و اجرای برنامه عملیاتی بهبود وضعیت سلامت کارکنان خود بر اساس  بسته  مذکور شدند. به همین منظور، برای ایجاد خط مشی و وحدت رویه در اجرای بسته مذکور، شیوه نامه اجرایی آن، مربوط  به هر حوزه ) در قالب یک بسته، توسط کمیته تدوین در وزارت بهداشت، شامل مرکز سلامت محیط و کار، دفتر بهبود تغذیه جامعه، دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر، دفتر آموزش و ارتقای سلامت، دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد و با مدیریت مرکز سلامت محیط و کار تهیه شد.