معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای: امسال ۳۰آزمایشگاه مجازی در دانشگاه فنی و حرفهای برخط شدند/ پیش بینی افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه در سال آینده/راه اندازی اولین مرکز نو آموزی مد و لباس تا پایان امسال
به گزارش اداره کل روابط عمومی، دکتر محسن جهانشاهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای کشور بعدازظهر امروز یک شنبه سوم اسفند ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت:دانشگاه فنی و حرفه ای مسئول پرورش تکنسین های ماهر است. دانشگاه فنی و حرفه ای براساس فناوری سطح متوسط است. ۷۰درصد فارغ التحصیلان دانشگاه در رشته خود شاغل می شوند. این مقوله متناسب با نیاز جامعه است.
او افزود:۱۸۱دانشکده را دانشگاه فنی و حرفه ای در سطح کشور پوشش میدهد.این دانشگاه در بیش از ۱۱۰شهرستان توزیع شده است. در ۳۱ استان این دانشگاه در حال فعالیت است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: سالانه ۲۰۰هزار دانشجو داریم و هزار ۵۰۰کادر آموزشی و علمی به فعالیت می پردازند. مزیت دیگر این دانشگاه می تواند دوره مهارت آموزی و مهارت ورزی دیگر دانشگاه ها را پذیرش کند. دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند مهارت ورزی کند. این سازمان زیر نظر وزارت کار فعالیت می کند. سازمان فنی و حرفه ای تنها سازمان بر اساس علم آموزی و پرورش پنجه های ماهر اتفاق می افتد.
جهانشاهی اذعان داشت:ما در سپهر علم و فناوری و دانشگاههای کشورمان یک دسته دانشگاههای تراز یک تئوری داریم که برای مقاطع مختلف تحصیلی دانشجو میپذیرند. اما دسته دیگری از دانشگاهها نیز هستند که پرچمدارشان دانشگاه فنی و حرفهای و با رویکرد تربیت تکنسین و مهندسان ماهر است.
وی ساماندهی این نوع دانشگاهها را از دستاوردهای بسیار مبارک انقلاب اسلامی خواند و افزود: دانشگاههای فنی و حرفهای تا سال ۹۰ ذیل وزارت آموزش و پرورش بودند، اما با جدا شدن آن از وزارتخانه طی ۱۰ سال اخیر دستاوردهای مطلوبی را در حوزه ارتباط با صنعت و کارآفرینی کسب کرده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای کشور عنوان کرد: در حال حاضر ۶۵ تا ۷۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاههای فنی و حرفهای در شغل و جایگاهی متناسب با تخصص خود قرار دارند.
جهانشاهی یادآور شد: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اخیراً تمام دانشگاههای مادر را مجاب به همکاری با دانشگاههای فنی و حرفهای سراسر کشور کرده تا اساتید و دانشجویان دورههای مهارتافزایی را برای پیوند با این دانشگاه سپری کنند.
وی دستاوردهای آموزش عالی پس از انقلاب را از نظر کمی و کیفی غیرقابل انکار دانست و متذکر شد: نکته مهم این است که تجربیات گام اول انقلاب را برای گام دوم انقلاب به کار بگیریم.
جهانشاهی با اشاره به اینکه فروش محصولات شرکتهای دانش بنیان در سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان (کمتر از دو درصد تولید ناخالص داخلی) بود افزود: از طرفی غالب تکنولوژیهای صنایع ما مربوط به چهل پنجاه سال قبل هستند و از طرف دیگر فارغ التحصیلان هم مهارتهای لازم را ندارند. بخش قابل توجهی از ترمیم ارتباط صنعت و دانشگاه با بها دادن بیشتر به دانشگاههای مهارتی در گام دوم انقلاب قابل رفع است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای از راهاندازی اولین مرکز نوآوری مد و لباس کشور در دانشکده شریعتی تهران خبرداد و گفت: این مرکز در همین ایام الله دهه فجر راه اندازی خواهد شد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: بیش از ۷۰ درصد از فارغ التحصیلان در رشته خود فعالیت کرده و مطابق با نیاز بازار آموزش دیده اند.
به گفته او ۷۰درصد دروس آموزشی عملی است. به همین دلیل ورود افراد ماهر یکی از رسالتهای جامعه است و در ۳ سال گذشته شاهد تعمیق این دانشگاه هستیم.سال ۹۸-۹۹ ،۲۰۰میلیارد تومان این دانشگاه سرمایه گذاری کرده است. ۳هزار و ۴۰۰آژمایشگاه تخصصی فعالیت می کند.
جهانشاهی با بیان اینکه شرکتهای دانش بنیان از اهمیت برخوردار است ادامه داد: به سمت لوتک(تکنیک های سطح پایین) حرکت کرده ایم. دانشگاهی فنی و حرفه ای ۵مرکز نوآوری داشته که به ۱۰ مرکز افزایش مییابد.
به گفته او ۱۵ مرکز رشد سنترال در آینده نزدیک فعالی می شود.
او درباره آموزش در دوره کرونا گفت : در ترم بهمن ۳۰آزمایشگاه مجازی برخط شد. علاوه بر اینکه کلاسها برخط است آزمایشگاه ها مکانیکی ،مقاومت مصالح و .... به شکل آنلاین برگزار می شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: امروز محتوای آزمایش ها بارگذاری شده است. بسیاری از دانشجویان ما دانشگاه فنی و حرفه ای را انتخاب می کنند.
جهانشاهی گفت:طرح های صنعتی در پی تجاری سازی هستند. مراکز نوآوری به این دلیل شکل گرفته است.طرح های پژوهشی در فنی و حرفه ای تصویب می سود که امکان ورود به صنعت داشته باشد. البته ارتباط صنعت و دانشگاه از اهمیت برخوردار است.
به گفته او تا پایان سال اولین مرکز نو آموزی مد و لباس در دانشکده شریعتی دانشگاه تهران راه اندازی می شود.
جهانشاهی ادامه داد: هم اکنون در صنعت به مهندس کاردان نیاز داریم و با دستور ریاست دانشگاه امیدواریم برای سال اینده بودجه صد درصد افزایش پیدا کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای درباره ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: سال گذشته ۸۳ ۲دستاورد رونمایی شد و ۶ محصول در مرحله تجاری سازی است. این دستاورد برای ۱۴۰۰ به ۴۰۰ محصول میرسد. همچنین ۳۱۳ صنایع خلاق راه اندازی شده است.
جهانشاهی ادامه داد: آزمایشگاه های مجازی برای مکانیک تاسیسات و خودرو است. امکان افزایش این آزمایشگاه ها وجود دارد.
او درباره رفع مشکلات جامعه در حوزه صنعت ادامه داد: اگر این دانشگاه پنجه ماهر تحویل بدهد نیازی به تحصیلات تکمیلی نیست. نباید گفت که این دانشگاه در عرصه لوتک(تکنیک های سطح پایین) و مدیوم تک( تکنیک های سطح متوسط) فعالیت می کنند در حالی که میانگین مهاجرت در بین متخصصان ماهر اندک و معیشت آنها تامین است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد:تلاش می کنیم تا نخبگان مهارتی را در کشور نگهداری کنیم در این راستا همه آینده تفاهم نامه ای را با اداره سمت امضا می شود و تفاهم نامه نهایی شده و وارد مرحله اجرایی می شویم. طرح ملی تاپ از سوی وزارت سمت در حال اجرا است در این طرح عرضه و تقاضا مشخص می شود.
یعقوب دادگر اصل،سرپرست دفتر پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای در ادامه این نشست گفت: به دنبال جذب اعتبارات برای ترویج آزمایشگاه ها هستیم. ۱۰۰درصد اعتبار و تجهیز آزمایشگاه ها کسب شده است.۹ آزمایشگاه در ۸ استان ایجاد شده است.در دو فاز دانشگاه مرکز راه اندازی شده است.۵ آزمایشگاه هم راه اندازی شده است.
او افزود: در حوزه خودرو ساخت گیربکس الکترونیک،دستگاه ها با استانداردهای را در دست دارند.
سرپرست دفتر پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای درپاسخ به خبرنگار برنا درباره پایان نامه دانشجویان گفت: در دانشگاه فنی و حرفه ای، داوری سخت انجام می شود.اغلب دانشجویان ما در ترم های آخر شاغل هستند و پایان نامه در مسیر شغلی افراد موثر است.این دانشگاه ارشدو دکتری ندارد ماموریت این دانشگاه تربیت مهندسان خبره است. فردی که از این دانشگاه فارغ التحصیل میشود کارآمد و کاربلد هستند.
او درباره کیفت آموزشی در این دانشگاه افزود: زیر ساختها برای سرور و فضای مجازی ایجاد شده و امنیت کامل برقرار شده است. توانستیم زیرساختها را کامل انجام دهیم. ۱۸۱ دانشکده در کشور هستیم. برای ترم آینده از ظرفیت دانشجویان خودمان استفاده می کنیم.
دادگر درباره فعالیت آزمایشگاه ها در فضای مجازی بیان کرد: در این آزمایشگاه ها دانشجو به شکل عملی زیر نظر استاد فعالیت می کند.مزیت بزرگ این آزمایشگاه عدم تخریب فضا است.