عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

مهندس حسین موحدی علی آبادی مجری ، پروژه "پیاده سازی سیستم فتوتراپی ۳۶۰ درجه تمام مانیتورینگ" مطرح کرد...

به گزارش روابط عمومی دانشکده فنی شهیدرجایی قوچان، متن گزارش مصاحبه خبری به شرح ذیل می باشد..

۱- سوال اول رو بنده اینطوری شروع می کنم جناب مهندس، اول خودتون رو معرفی کنید و بطور مختصر از فعالیت های گذشته و سوابق و تجربیات کاری تون برای مخاطبین عزیز شرح دهید؟

بسم الله الرحمن الرحیم

حسین موحدی هستم، عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای در گروه آموزشی برق و الکترونیک دانشکده شهید رجایی قوچان، ۲۴ سال سابقه خدمت در امور آموزشی و پژوهشی دارم و اکنون در سمت مدیرگروه برق و الکترونیک دانشکده در خدمت دانشجویان عزیز هستم. و خداوند رو شکر می کنم که راه معلمی و رسالت آموزشی رو پیش روی بنده قرار داد تا بتونم دوستانی که مدت کوتاهی میهمان دانشکده شهید رجایی هستند، رو همراهی کنم تا شاید پله کوچکی از رشد اونها در زندگی، کار و صنعت از اینجا شروع بشه.

بنده از ابتدای تاسیس دانشکده فنی و حرفه ای شهید رجایی در سمت مدیر گروه الکترونیک در خدمت دانشجویان و دانشکده بودم تا اینکه در سال ۱۳۸۶جزو کادر آموزشی دانشکده قرار گرفتم و از ابتدا تا این تاریخ در گروه برق و الکترونیک دانشکده در خدمت دانشجویان کاردانی و کارشناسی هستم.

۲- به عنوان سوال دوم بما بگیدکه این ایده چه زمانی به ذهن شما رسید و کی اقدام به شروع مطالعه و طرح کردید؟

زردی نوزاد به عنوان یک بیماری غیر مسری ممکنه خطرات جبران ناپذیری رو در سلامت نوزاد داشته باشه. در سیستمهای تجهیزات پزشکی، دستگاهی بنام فتوتراپی جهت کاهش زردی خون نوزاد وجود داره. این دستگاه وظیفش اینه که پرتو نور موثر رو بر پوست نوزاد بتابونه، مدت زمان تابش و میزان شدت که در بعضی از دستگاههای پیشرفته قابل تنظیم هست، توسط اپراتور با نظر متخصص تعیین میشه. زردی نوزاد در اثر تابش این پرتو و در طول مدت تابش و به مرور کاهش پیدا می کنه تا خطرات جدی رو از سلامت نوزاد در همون روزهای اول دور کنه. دستگاهی که مشخصا بتونه زردی نوزاد رو در همان روزهای اولیه بستری مادر در بیمارستان درمان کنه، میتونه موثر و مفید باشه و مشکلات خانواده ها رو در زمان بعد از ترخیص شدن نوزاد از بیمارستان، جهت کاهش زردی نوزاد در منزل کم کنه.

دستگاهی که پیشنهاد و نهایی شده یک سیستم فتوتراپی است که بتونه پرتو رو از تمام ۳۶۰ درجه اطراف نوزاد بر پوست نوزاد بتابونه، با زمان و شدت قابل تنظیم و البته نوع فرآیند تابش اشعه، که میتونه در کاهش سریعتر زردی نوزاد در روزهای نخستین موثر باشه. این دستگاه مجهز به یک نمایشگر هست که کمیتهای مهم نوزاد و همچنین کمیت های مورد نیاز محیط و داخل کابین رو نشون میده، و علاوه بر اون میتونه گزارش مربوط به فتوتراپی نوزاد رو هم پس از عملیات فتوتراپی در اختیار اپراتور قرار بده. کابین دستگاه مجهز به یک دوربین هم شده تا تصویر نوزاد در هر زمان از عملیات فتوتراپی که مد نظر باشه،در مانیتور در اختیار اپراتور قرار بگیره. امکانات و آپشنهای مختلف دیگه ای هم برای دستگاه طراحی شده که نیازی به توضیح اونها نیست.

۳- آیا از کسی دیگه کمک گرفتیدیعنی تیم کاری داشتیدومیشه آنهاروهم بمامعرفی کنید؟

این دستگاه از تیرماه ۹۸ با تشکیل تیم کاری متشکل از اساتید و دانشجویان دانشکده کار خودش رو آغاز کرد. ساز و کار طرح و بررسی دستگاه های موجود و سخت افزارهای اونها، چندماهی طول کشید، طرح نهایی پیشنهاد شد، تیم مکانیک با شبیه سازی و پیاده سازی نمونه اولیه، سازه دستگاه رو آماده کردن، تیم سخت‏افزار با در نظر گرفتن تعاریفی که برای دستگاه شده بود، مشغول طراحی سیستمهای مورد نیاز شدند، و در نهایت پس از اسمبل شده تجهیزات و تست اولیه سخت افزار، تمرکز روی بخش اصلی و نرم افزار قرار گرفت و نهایتا با طراحی یک سیستم شبه هوشمند، در بهمن ماه ۹۹ کار نهایی شد.

جا داره از همه دوستانی که در آماده سازی این دستگاه همراه ما بودند تشکر کنم، از آقای دکتر ابراهیمی به عنوان مشاور در طرح و پیاده سازی دستگاه، از آقای مهندس حمید عرفانیان در طراحی سازه و شبیه سازی و پیاده سازی نمونه اولیه اون، از آقایان مهندس، سجاد فشائی، مصطفی عسکری و علی وظیفه دان در طراحی، شبیه سازی اولیه و پیاده سازی بخش های سخت افزاری، از دوست و همکار گرامی آقای مهندس مجتبی عسکری مشهدی در مشورت و طراحی بخش نرم افزار و ... دیگر دوستان که نامشون از قلم افتاد.

۴- ساختاردستگاه را توضیح دهید و مهترین اجزای آن را می تونید شرح دهید

این دستگاه از سه بخش اصلی کابین، پایه نگهدارنده و پایه متحرک تشکیل شده، کابین که از دو بخش بالایی متحرک و پایینی ثابت تشکیل شده، محل قرارگیری نوزاد هست که نوزاد در سینی وسط کابین قرار میگیره. دورتادور جدار داخلی مجهز به لامپ شده تا با روشن شدن اونها، پرتو بصورت ۳۶۰ درجه ای بر پوست نوزاد تابش کنه، این دستگاه مجهز به سنسورهای مختلفیه که تمام اونها توسط سیستم کنترلر مرکزی پردازش و مدیریت میشه. سیستم مجهز به یک مانیتور تمام لمسی است که علاوه بر مانیتورینگ کمیت های مورد نیاز از جمله ضربان قلب و دمای بدن نوزاد، میتونه اعمال فرمان عملیات فتوتراپی و انتخاب نوع اون، و تنظیم زمان و شدت تابش و ... رو نیز انجام بده. همچنین میتونه هر زمان که اپراتور خواست، تصویر نوزاد رو در مانیتور نشون بده. سیستم مجهز شده به آلارمها و پیغامهای مناسبی که هر کدوم در شرایط مختص به خود صادر میشه و اپراتور رو از فرآیند و اشکال یا ایراد بوجود امده مطلع می کنه.

۵- پنجم آیا این دستگاه کاربرد خاصی دارد و در ضمن بازار هدف شما چه کسانی هستند؟

کاربرد اصلی این دستگاه در بخش نوزادان بیمارستانهای کل کشور است، که در صورت تغییر دستگاه به انواع دیگه، میتونه به یک دستگاه کوچکتر در مراکز فتوتراپی استفاده بشه، و یا با تغییر در ابعاد دستگاه به لحاظ فیزیک و ساختار، و البته قابل حمل در کاربردهای خانگی نیز مورد استفاده قرار بگیره.

و درپایان به خوانندگان مطلبی اگر دارید بفرمایید؟

از شما تشکر میکنم که به این موضوع پرداختید، امیدوارم روزبه‏روز پیشرفت بخش دانشگاهی ما به حدی برسه که عزیزان و مسئولین محترم به این باور برسند که میتونند بر توان جوانان داخلی اعتماد داشته باشند، به همین دانشجویانی که از دانشگاه فنی و حرفه ای فارغ التحصیل می شن. مهمترین چیز باور ماست که اگر به این مهم اعتقاد داشته باشیم و به این جوونها فرصت بدیم، می بینیم که در عرض مدت کوتاهی پیشرفت های مهمتر و بزرگتری در دسترس خواهد بود ان شاءالله.

و در پایان هم از ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی جناب آقای دکتر حداد سبزوار تشکر می کنم که حمایت طرح رو به عهده گرفتند و حامی مالی پروژه بودند.
پایان خبر:/ تاریخ:۰۴اسفندماه۱۳۹۹