عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

ارائه گزارش عملکرد توسط رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در چهارمین جلسه هم‌اندیشی طرح یاوران تولید با حضور دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل چهارمین جلسه هم‌اندیشی یاوران تولید با حضور دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان، دکتر مویدی معاون سازمان و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی، روسای مراکز تحقیقاتی استانی و مدیران هماهنگی ترویج استان‌ها به صورت وبینار سه‌شنبه ۲۸ بهمن سال جاری در سالن اندیشه برگزار شد .

دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان با تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی ترویج در کنار تحقیقات به منظور رفع چالش‌های اصلی بخش کشاورزی بیان داشت: افتخار بخش تحقیقات در اختیار داشتن علم روز و انتقال آن به کشاورزان است تا نتایج تحقیقات در مزرعه کشاورزان به کار بسته شود .

وی با بیان این مطلب که اطلاعات کارگروه طرح یاوران تولید به تصمیمات اجرایی مدیران در رفع موانع تولید کمک می‌کند خاطر نشان ساخت: در شرایط محدودیت، «دانش» بیش از پیش اهمیت خود را نمایان می‌کند؛ همکاران پژوهشگر ما در هر شرایطی باید بتوانند باید بر مبنای اطلاعات فنی خود نسخه به روز شده مطابق با نیاز و محدودیتی که بهره‌بردار در شرایط تولید قرار گرفته است ارائه دهد تا کشاورز بتواند مشکلش را در زمینه تولید رفع کند .

دکتر بازرگان طرح یاوران تولید را فرصت مغتنمی در برای ارتقای بهره‌وری دانست و بیان داشت: دانش بومی کشاورزان، تحقیقات پژوهشگران در کنار مروجان، همکاران آموزش و همکاران بخش اجرا همگی در کنار هم یک بسته ارزشمند اجرایی را شکل می‌دهد تا خروجی آن به بهترین شکل به دست بهره‌بردار برسد .

در این وبینار دکتر حسین کربلائی خیاوی به عنوان رئیس مرکز شاخص در بین مراکز تحقیقاتی کشور، ترویج و مروجان کشاورزی را به عنوان حلقه واسط بین تحقیقات و بهره‌برداران حائز اهمیت دانست و یادآور شد: تحقیق برای توسعه است، محقق طرحش را تا مرحله عملیاتی شدن در مزارع پیگیری می‌کند و نقش ترویج و مروجان کشاورزی به عنوان حلقه واسط بین تحقیقات و بهره‌برداران بسیار حائز اهمیت است و هدف از اجرای پژوهش هم افزایش بهره‌وری و گره‌گشایی از مشکلات تولید است.

وی حمایت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در اجرای موفق طرح یاوران تولید را حائز اهمیت دانست و افزود: جلسات کارگروه یاوران تولید با هدف تسریع در انتقال یافته‌های تحقیقاتی به پهنه‌ها و عرصه‌های تولیدی در مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های مختلف استان جهت ارتباط نزدیک با مدیر و کارشناسان پهنه به طور مستمر برگزار می‌شود.

دکتر حسین کربلائی خیاوی ابراز داشت: پس از تشکیل جلسات متعدد و احصاء مشکلات تولید مناطق مختلف استان ۱۴۲ بازدید در کارگروه استانی مصوب شد که ماحصل آن ۴۲ اثربخشی در زمینه سیب‌زمینی، جیره غذائی دام، پهباد و ...بود.

وی با بیان اینکه ۵ هزار هکتار از ۲۱ هزار هکتار سیب‌زمینی کشت شده در اردبیل آلوده به اسکپ سیب‌زمینی بود، افزود: از طریق کارگروه یاوران تولید ۴۰۰ هکتار آن تحت پوشش قرار گرفت و از خسارت ۲ هزار تنی آن جلوگیری شد. همچنین با آموزش‌های لازم ۳۲۹۰ هکتار از اراضی زراعی مناطق شمالی استان با استفاده از پهباد سمپاشی و سود ۳ میلیارد و نهصد میلیون تومان نصیب کشاورزان شد.

دبیر کارگروه یاوران تولید استان اردبیل با اشاره به اینکه طرح یاوران تولید با همراهی محققان، مروجین، کارشناسان بخش اجرا و کشاورزان پرتلاش، به منظور بهینه کردن منابع مورد استفاده در تولید محصولات مختلف اجرایی می‌شود، افزود: در این طرح با توسعه و ارتباط موثرتر پژوهشگران مراکز تحقیقاتی، شاخص علمی نمودن کشاورزی دنبال شده و دانش بنیان نمودن کشاورزی از طریق انتقال یافته‌های علمی مختلف توسط پژوهشگران در دستور کار قرارگرفته است.