عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

«افسانه‌های پهلوانی ایران» در اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها قرار گرفت

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، مجموعه چهارجلدی «افسانه‌های پهلوانی ایران» در اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها قرار گرفت.

این کتاب، دستاورد پژوهشی حسن ذوالفقاری و بهادر باقری است که به صورت مشترک با نشر خاموش، منتشر شده است.

گفتنی‌ست کتاب «افسانه‌های پهلوانی ایران» در چهار جلد گردآوری شده که افسانه‌های آن در دو بخش منظوم و منثور هستند و نسبت آن‌ها به هم تقریبا یک به یک است. برخی از این افسانه‌ها بعد از شاهنامه منظوم بودند؛ بخشی از آن به خاندان پادشاهان کیانی و برخی به خاندان رستم مربوط می‌شود. بعضی از این داستان‌ها هم جنبه دینی و مذهبی دارند و در مجموع همه این افسانه‌ها تحت تاثیر شاهنامه بودند که در یک مجموعه با عنوان «افسانه‌های پهلوانی ایران» جمع شده است.


این مجموعه، بازشناسی، معرفی و تجزیه و تحلیل ۶۰ افسانه پهلوانی منظوم و منثور تا پایان دوره قاجار بر اساس حروف الفبای نام آن‌هاست. هدف آن، معرفی افسانه‌های پهلوانی پس از شاهنامه و ادامه این سنت پس از فردوسی و اغلب در میان مردم است. کتاب به بررسی سیر تحول و تطور این نوع ادبی در بستر تاریخی و اجتماعی؛ نشان دادن جایگاه و ابعاد هنری افسانه‌های پهلوانی فارسی و پیشنهاد استفاده از این ظرفیت‌های ناشناخته و ارزشمند در هنرهای سینما، تئاتر و پویانمایی می‌پردازد . ذیل هر افسانه، این موارد بررسی می‌شود : معرفی داستان و ارزش آن ، پدیدآورنده، نسخه‌ها، ساختار اثر و موضوعات به همراه چکیده روایی اثر و تشریح جنبه‌های داستانی شامل: عناصر داستانی، خصلت روایی، ویژگی‌های داستانی و بن‌مایه‌ها.


معرفی کامل کتاب