عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

صدای کودکان را بشنویم: سیاست اجتماعی برای سده‌‏ای جدید

کتاب «صدای کودکان را بشنویم: سیاست اجتماعی برای سده‌‏ای جدید» معادل انگلیسی Hearing the Voices of Children: Social policy for a new century به ویراستاری کریستین هَلِت و اَلن پراوت، ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه می‌شود.

باتوجه به ارتباط وثیق مساله کودکی با فرهنگ و جامعه، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، طرح مطالعات کودکی را در مرکز طرح‌های ملی خود تعریف کرده است و ترجمه این کتاب نیز، در قالب همین طرح در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

موضوع کتاب، درباره کودکان در سده‏ جدید است که در سال ۲۰۰۳ و با ۲۸۱ صفحه منتشر شده است که در آن ، بر اهمیت مشارکت کودکان در امور اجتماعی و توجه به آن‌ها در تدوین قوانین، اشاره شده است. مطابق یادداشت معرفی مترجم از این اثر، ترجمه این کتاب می‌تواند از منظر جلب مشارکت کودکان و ارتباط آن با مفاهیم توسعه، فقر، رفاه و ... مورد توجه قرار گیرد. هم‌چنین دستگاه‌های سیاستگذار و بخش‌های پژوهشی می‌توانند بر مبنای مباحث طرح شده در این کتاب، به بازنگری در برنامه‌ها و فعالیت‌های خویش بپردازند.

این کتاب مجموعاً در ۴ بخش تدوین شده که «صدای کودکان را بشنویم»، «گفتمان کودکی»، «کودکان و خدمات» و «منابعی برای کودکان» عنوان بخش‌های آن هستند که هریک از آن‌ها موضوع کودکی را از زوایای مختلفی چون سیاست، توسعه جامعه، مساله رفاه و بیمه، قوانین خانواده، گرایش‏‎های متناقض و هم‏گرا در قانون و سیاست درباره کودکان، فقر و سلامتی کودک در بستر کشورهای انگلستان، فنلاند، آلمان و ... بررسی کرده‌اند.